• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
16

فوت ۱۶ نفر و ناتوانی مسوولان در آسفالت چند کیلومتر راه منطقه کاجو قصرقند / مردم از پیگیری مشکلات خسته شده اند

  • کد خبر : 156893
  • 31 اردیبهشت 1402 - 11:15
فوت ۱۶ نفر و ناتوانی مسوولان در آسفالت چند کیلومتر راه منطقه کاجو قصرقند / مردم از پیگیری مشکلات خسته شده اند
هاتف سیستان و بلوچستان - حاجی غلام محمد دهقانی از معتمدان شاخص منطقه کاجو قصرقند با اشاره به اینکه پیگیری مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاران در طول این ۳۰ سال گذشته از نماینده مجلس، فرماندار و کل مسوولان محلی تا کشوری آغاز شده ولی بی نتیجه بوده است و با فوت 16 نفر در گردنه خطرناک کاجو در سه دهه مشکلات همچنان پابرجاست و مردم همچنان در راه خاکی و مسیر رودخانه تردد و در زمان بارندگی گرفتار تا چند ماه در پشت سیل بوده و یا در سختی و رنج فراوان تردد می کنند.

وی گفت: روستای گرداک بدون منبع اب هست و ۲۵ روستای منطقه کاجو فاقد اینترنت هستند و فاصله روستای شادیگور اولین روستای منطقه کاجو تا روستای پتهک به عنوان آخرین روستا حدود ۴۰ کیلومتر هست که همه برای راه، تلفن و اینترنت و امکانات رفاهی در رنج و عذابند.

وی افزود: علاوه بر مشکلات راه و حمل بیماران با لودر و تراکتور همچنین روستاهای کاجو فاقد آب هستند و روستاهای کرکوم، پتهک، سرکاجه، گوندرمان کلاتان و تاکان، آزادگز، گتیگ، توتران و کلوک نیاز فوری به آب دارند و الان هرکسی چاه زده در حاشیه رودخانه و اب غیرسالم و بهداشتی و فاقد کلرزنی می خورند که نیاز به پیگیری است.

دولت برای آسفالت راه کاجو بعد از ۴۳ سال همت کند

حاجی غلام محمد دهقانی از معتمدان شاخص منطقه کاجو قصرقند نیز به خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: منطقه کاجو قصرقند بیش از ۱۲ هزار نفر دارد و شامل ۲۶ روستا به نام های شادیگور، کهیران گواش، کلوک، جنگل، گرداک پایین، دهداتی، گتیگ، توتران، گرداک بالا، آزادگز، درواسک بالا، انجیرکی، گوندرمان، کلاتینک، تاکان، درواسک پایین، پادکوپ، میرآباد، دیواری، میرچ بالا و میرچ پایین، کرکوم دپ، حواران، دهیرک، سرکاجه و پتهک است که همه آنها در مسیر رودخانه بوده و فاقد راه آسفالته و مردم همیشه در زمان بارندگی تا یک ماه پشت سیل می مانند. لذا از دولتمردان و خادمان مردم در دولت سیزدهم و به ویژه آیت الله رئیسی درخواست آسفالت راه کاجو بعد از ۴۳ سال را داریم.

وی در تشریح تاریخچه راه کاجو از ابتدا تاکنون، بیان کرد: از جاده اصلی نزدیک پل قصرقند تا اولین روستای کاجو بعد از گردنه یعنی روستای جنگل ساخت ۱۰ کیلومتر راه از گردنه وحشتناک در زمان جهادسازندگی یعنی ۳۵ سال قبل اقدامات لازم انجام و بازگشایی شد و بعد از مدتی به حال خویش رها شد.

وی بر اجرای طرح هادی روستایی، برقراری اینترنت در ۲۵ روستا و ساخت مدرسه شبانه روزی در کاجو، افزود: در طول سه دهه گذشته مشکل اصلی مردم کاجو راه بوده است که باید بصورت کامل از این راه وقایع اتفاق افتاده را بیان کنم تا عمق فاجعه بی راهی و مشکلات را مسوولان آکاه شوند و برای حل مشکلات سریعا اقدام کنند.

وی گفت:: برای نخستین بار حدود ۱۵ سال قبل واژگونی یک وانت ۲ هزار تویوتا به رانندگی شهداد اتفاق افتاد که ۷ نفر سرنشین فوت شدند چون وانت از بالای بلندی گردنه پرت شده بود پس از واژگونی آتش سوزی شده و ۱۰۰ درصد نفرات در آتش سوختند و این خیلی دردناک بود که تا هنوز سوختن در آتش هفت نفر در ذهن اهالی مانده است.

دهقانی ادامه داد: ۲ نفر از اهالی دهداتی به رانندگی شهدر نیز در مسیر راه کاجو و در همین گردنه روستای جنگل واژگون و فوت شدند اینها در واقع پدر و پسر بودند که دو نفر از فرزندان خردسال در جلوی چشمان پدر پسرش فوت شدند.

معتمد پیگیر مشکلات منطقه کاجو با اشاره به اینکه یک ماشین وانت لندکروزر نیز در این مسیر چپ شد و یک نفر فوت و زخمی و ۲ نفر از اهالی روستای سیاتگان نیز و یک وانت کروزر از اهالی روستای جنگل دچار سانحه شده و یک نفر فوت و دو نفر زخمی شده اند، افزود: ماشین تویوتا ۸۴ از اهالی روستای گرداک نیز چپ شده و یک نفر فوتی و یک خودرو تویوتا وانت هم چپ شد که قطع نخاع شده از اهالی گوندرمان کاجو است و یک نفر با خودرو با تویوتا ۲ هزار از اهالی درگس گرمبیت نیز در این مسیر چپ شده و فوت شده و ۲ نفر زخمی و یک خودرو دوکابین تویوتا چپ شده و سه نفر زخمی شد و یک خانم دستش شکسته است.
وی ادامه داد: همه این اتفاقات در ۱۵ سال اخیر رخ داده که امیدواریم مسوولان با اطلاع پیدا کردن این همه کشته و زخمی در مسیر کاجو قصرقند نسبت به آسفالت راه حدود ۲۰ کیلومتر اقدام کنند چون برای نظام جمهوری اسلامی با این همه عظمت و بزرگی و صرف اعتبار میلیاردی در سایر جاها یک بار به داد مردم منطقه محروم برسد.

حاجی غلام محمد دهقانی با بیان اینکه الان حدود یک سال است یک پیمانکار ضعیف و بدون پشتوانه و توان مالی شخصی آمده و یک بیل مکانیکی، یک بولدزر آورده که سه بار عوض و خراب شدند، بیل هم فقط یک ماه کار کرده و خراب شده و راه به حال خود مانده است. گفت: راه از روستای گرداک تا شادکام دپ کمی کار کرده است در حد یک عبور و بعد از شادکام دپ تا گتیگ توسط پیمانکاری واحدبخش ایزدپناه بازگشایی مسیر انجام شده است.

وی تصریح کرد: شرکتی با پیمانکاری دیگر چند دستگاه ماشین آلات آورده و در روبروی روستای تتران دپ کار شروع کرده در یک سال اخیر فقط ۲ کیلومتر کار کرده و راه قابل استفاده نیست و کار را نیمه کاره کرده و الان ۶ دستگاه ماشین آلات شامل ۲ بیل مکانیکی، ۳ بولدزر، یک لودر اورده است.

دهقانی افزود: این شرکت پیمانکاری ۲ مسیر را از دو راهی چوت آباد یعنی جاده اصلی حد فاصل قصرقند به هیت تا روستای جنگل بطول حدود ۱۰ کیلومتر را کار می کند الان در حال زیرسازی است و جنگل تا گرداک نیز اسفالت کنند ولی انجام نداده و می گوید بمن اعتبار لازم را نداده اند.

وی گفت: ۲۵ روستای منطقه کاجو نیز فاقد اینترنت هستند

برای تکمیل پل حمیری کاجو ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

سرپرست فرمانداری قصرقند نیز با تایید اینکه تمامی روستاهای حوزه کاجو به تعداد ۲۶ روستا و ۱۰ روستای محدوده حمیری و چندین روستای پایین دست ساربوک در زمان بارندگی مسدود می شود، گفت: ساخت راه و آسفالت و بازگشایی راههای کوهستانی و ساخت پل بزرگ نیازمند اعتبارات میلیاردی است.

مرتضی سایگانی افزود: از آنجاییکه اعتبارات این مسیر از محل منابع استانی پیش‌بینی شده و اعتبارات استانی اندک بوده روند ساخت آن طولانی شده و نیازمند تخصیص از محل اعتبارات ملی است.

وی ادامه داد: زیرسازی و آسفالت راه کاجو از روستای چوت آباد تا روستای جنگل بطول ۹ کیلومتر اعتبار تخصیص داده شده و بزودی آسفالت می شود و همچنین برای ۲۵ کیلومتر از این محور برنامه بازگشایی و تعیین پیمانکار شده و در حال کار است ولی میزان پیشرفت فیزیکی آن رضایتبخش نیست و به کندی کار پیش می رود.

وی بیان کرد: گردنه وحشتناک کاجو نیز تا حدودی ارتفاع آن تا چندین متر کم شده و تردد را برای خودروها راحت تر کرده است.

سرپرست فرمانداری قصرقند به ساخت پل حمیری از توابع بخش ساربوک بعد از سالها انتظار با همت دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: نام این پروژه بزرگ و به یاد ماندنی بنام شهید عمر ملازهی از شهدای اهل سنت مدافع حرم که زادگاهش روستای حمیری است نامگزاری شده که می تواند راه ارتباطی ۱۰ روستای پایین دست کاجو (بخش ساربوک) با ۱۰ هزار نفر جمعیت را که پس از جاری شدن سیلاب رودخانه بسته می‌شد مشکلات را حل کند تا دیگر در پشت سیل نمانند.

سایگانی افزود: برای تکمیل پل حمیری نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم کار آن سریعتر انجام و تکمیل و افتتاح شود.

وی بر تجهیز اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قصرقند از نظر ماشین آلات سنگین نظیر لودر، گریدر و کامیون تاکید کرد و افزود: برای بازگشایی راه‌ها و و خدمات رسانی مطلوب و رگلاژ راهها نیاز به توجه و تخصیص اعتبار و ماشین آلات نو است.

وی گفت: طغیان رودخانه کاجو در زمان بارندگی ها روند بازگشایی راه‌های را سخت می کند و همیشه جمعیتی بالغ به ۱۲ هزار نفر در پشت سیل می مانند.

وی ادامه داد: هنگام مسدود شدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودر‌ها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

مردم روستاهای کاجو قصرقند ۳۷ سال در انتظار تکمیل ۲۰ کیلومتر راه

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور گفت: مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند بیش از ۳۷ سال در انتظار تکمیل و آسفالت ۲۰ کیلومتر راه خاکی هستند و تاکنون فقط در گردنه روستای جنگل در مسیر رودخانه بیش از ۱۵ نفر در اثر واژگونی خودرو فوت و ۲۰ نفر زخمی شده اند. لذا نیاز است مسوولان هر چه سریعتر این محور را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند.

محمدکریم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی افزون هفت هزار نفر تسریع شود، ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت نباید پیمانکار ضعیف در پروژه مهم راه کاجو انتخاب کند و اعتبار قطره چکانی بدهد و نتوان کار را بعد از گذشت سالها نیمه تمام کرد، گفت: همیشه شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه می شود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می کند.

وی گفت: در زمان بارندگی ها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا می شوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راهها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.

وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند و سبب می شود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران می شود.

در زمان بارندگی راه ۴۰ روستای قصرقند با ۱۲ هزار نفر جمعیت مسدود می شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور گفت: شهرستان قصرقند حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو راه در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل هستند.

وی افزود: در مجموع ۴۰ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۳۰ روستای حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.

وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

عزیزی گفت: متاسفانه بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است ولی متاسفانه اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمی شود.

وی بر ناکارآمدی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در خصوص ارتقای شاخص های سلامت اشاره و افزود: بیماران قصرقند و آهوران تا کی به سایر شهرها مراجعه کنند و هزینه ها متحمل شوند و فقط وعده های بی عمل را می شنویم.

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند گفت: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه نموده و لعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.

وی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید و در تا قبل از ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: چرا مسایل و مشکلات قصرقند پیگیری نمی شود ما بعنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم ولی مشکلات همچنان سرجای خودش است.

عزیزی از عدم استقرار ادارات مستقل در شهرستان قصرقند انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینه های زیادی متحمل شوند.

وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالی است که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.