• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5

مواضع رئیس‌ جمهور در برخورد با مسئله حق‌ آبه هیرمند مناسب و به موقع بود

  • کد خبر : 156960
  • 02 خرداد 1402 - 18:16
مواضع رئیس‌ جمهور در برخورد با مسئله حق‌ آبه هیرمند مناسب و به موقع بود
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در مواجهه با گروه طالبان که قائل به تعهدات حقوق بین الملل نیستند همه ظرفیت‌هایمان را کنار هم بگذاریم.

معین‌ الدین سعیدی نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی درباره کارشکنی طرف افغانستانی در تامین حقابه هیرمند، اظهار داشت: در ادوار مختلف فرصت‌سوزی‌ های زیادی داشتیم و سفارت ایران در افغانستان را به طور کامل تحویل طالبان دادیم بدون اینکه پیشرفت‌های لازم را تعریف کنیم.

وی افزود: معتقدم همانطور که طرف غربی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران می‌گوید تمامی گزینه‌ ها را من جمله گزینه نظامی روی میز داریم، ما نیز در مواجهه با گروه طالبان که قائل به تعهدات حقوق بین الملل نیستند باید همه ظرفیت‌ هایمان را کنار هم بگذاریم.

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولین گزینه مطروحه باید محدود کردن سفارت افغانستان در ایران باشد بیان کرد: باید طوری عمل کنیم نماینده آنها در تهران دیگر اجازه فعالیت و دفتری نداشته باشد که این حداقل کار در صورت کارشکنی طرف افغانستانی است و اگر نماینده‌ای دارند فعالیتی در دفتر تهران نداشته باشند و این حداقل کار است.

سعیدی با اشاره به سرپیچی طرف مقابل در رعایت معاهده، گفت: تاسیس سدی که باعث شده معاهده سال ۱۳۵۱ اجرایی نشده و حقوق مردم ایران استیفا نشود، باعث یک فاجعه در استان سیستان و بلوچستان شده و باید از هر حربه‌ای که این چنین تاسیسات سدی را دچار چالش کنیم استفاده کرد.

وی با تشریح ظرفیت‌ های جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با دولت حاکم افغانستان، خاطرنشان کرد: ما مدل‌های متفاوتی را می توانیم شاهد باشیم؛ برای مثال درحال حاضر افغانستانی‌ ها روی بندر چابهار و حوزه ترانزیت از چابهار تاکید دارند و برایشان از اهمیت خاصی برخوردار است که این از ظرفیت‌ هایی است که می تواند کمک کند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در انتها با قدردانی از مواضع رئیس‌جمهور در برخورد با این موضوع، گفت: موضع رئیس و صحبت‌های اخیرشان بسیار خوب و به موقع بود اما واقعا لازم است که پشت بند آن فعالیت‌ های دیپلماتیک در حوزه دیپلماسی آب نیز فعال شود و معتقدیم که استیفای حقوق ملت ایران از حقابه هیرمند جزء اولویت های دستگاه دیپلماسی ما است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.