• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

چابهار؛ نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب

  • کد خبر : 157174
  • 11 خرداد 1402 - 9:22
چابهار؛ نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چهار راه تجارت جهان به واقع کامل‌ترین و گویاترین تعبیری است که بر چابهار اطلاق می‌شود؛ نقطه اتصالی که جنوب و شرق جهان را به سهولت به شمال و شرق متصل می‌کند و به نوعی این بندر راهبردی نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب است.

امیر مقدم به خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: چابهار هابی ترانزیتی است که مسیر دسترسی به اروپا و روسیه و شمال آفریقا را هموار می‌کند و البته پل امن و در دسترس کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه برای ارتباط با جهان است. نظر به چنین کارکردهایی است که جهان بر توسعه منطقه آزاد چابهار به عنوان نقطه کانونی و قلب کریدور شمال ـ جنوب اصرار دارد.

وی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های خدادادی و موقعیت ژئوپولوتیک چابهار، این بندر می‌تواند به پایگاهی برای تبادلات ترانزیتی در کریدور تجاری شمال به جنوب تبدیل شده و نقطه اتصالی برای تجارت آسیای میانه و مرکزی باشد.

رئیس هیات مدیره منطقه آزادچابهار ادامه داد: دسترسی چابهار به آب‌های آزاد در کنار ثبات اقتصادی منطقه آزاد، زیرساخت‌هایی است که توسعه ترانزیتی کریدور شمال ـ جنوب از مسیر چابهار را هموار می‌کند.

سال جهش کریدور شمال ـ جنوب

وی تصریح کرد: با توجه به عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال ـ جنوب، سال پیش‌رو می‌تواند سال جهش اقتصادی و رونق برای این کریدور باشد.

مقدم گفت: برای توسعه ارتباطات ایران و روسیه محورهای مختلفی وجود دارد که بهترین آن در شرایط فعلی می‌تواند فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب باشد. روسیه به دنبال ایجاد کریدوری برای اتصال به بازارهای مهمی همچون هند و شرق آسیا از چابهار است.

وی افزود: تلاش روسیه برای اتصال بندر آستاراخان به چابهار از طریق انزلی برای کوتاه کردن مسیر متعارف کانال سوئز است.

فصل توسعه در مدار شمال ـ جنوب

رئیس هیات مدیره منطقه آزادچابهار با اشاره به اینکه چابهار با وجود ظرفیت‌های بالایی که برای توسعه دارد، اما فصل توسعه آن تازه از راه رسیده و چابهار به تازگی توجیه‌پذیر شده است، تصریح کرد: توجیه‌پذیری اقتصادی چابهار هم ۲ دلیل عمده دارد؛ نخست برجسته شدن هزینه حمل‌ونقل در قیمت تمام شده کالا و تمرکز قدرت‌های اقتصادی بر معبرهای تجاری جدید برای کاهش هزینه حمل در قیمت تمام شده محصول و دوم ارتقاء زیرساخت‌های اساسی همچون بندر، راه‌آهن، جاده و توسعه شرکت‌های صنعتی و آماده‌سازی اراضی برای استقرار فعالیت‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل از مسیر چابهار این مزیت را دارد که مسیر تجارت کالا از جنوب آسیا به روسیه و برعکس را که اکنون از کانال سوئز انجام می‌شود را به کمتر از نصف کاهش دهد و این کاهش چشمگیر زمان حمل‌ونقل، قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را به شدت کاهش می‌دهد.

چابهار، پل تجارت جهان

مقدم با بیان اینکه علاوه بر هند و روسیه و کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز برای ورود به بازار کشورهای آسیای میانه به دنبال حضور در چابهار و استفاده از مزیت‌های کریدور جنوب به شمال هستند، گفت: همچنین برای ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عظیمی در کشورهای آفریقایی داشته، حضور در منطقه و دسترسی مناسب به این بازارها ضرورت داشته و به همین رو توجه ترکیه به چابهار جلب شده است.

وی افزود: در نهایت کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا برای ورود به بازار روسیه و شرق اروپا، حساب ویژه‌ای روی مسیر ترانزیتی چابهار باز کرده‌اند. تجار و تولیدکنندگان اروپایی نیز برای حضور در قلب بازار بزرگ آسیای شرقی و حتی جنوب آسیا، نیاز به یک هاب تولید، توزیعی و ترانزیتی دارند که چابهار می‌تواند این نقش را برای آن‌ها بازی کند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.