• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
10

۵۸ روستای شهرستان زرآباد محروم از آب شبانه‌روزی و پایدار | چرا وزارت نیرو با وجود دریا و هزاران حلقه چاه کشاورزی و آب زیرزمینی از تامین آب خوردن مردم زرآباد ناتوان است

  • کد خبر : 157342
  • 17 خرداد 1402 - 2:40
۵۸ روستای شهرستان زرآباد محروم از آب شبانه‌روزی و پایدار | چرا وزارت نیرو با وجود دریا و هزاران حلقه چاه کشاورزی و آب زیرزمینی از تامین آب خوردن مردم زرآباد ناتوان است
هاتف سیستان و بلوچستان- سرپرست فرمانداری شهرستان زرآباد گفت: از مجموع ۷۴ روستای شهرستان زرآباد ۳۳ روستا آب جیره بندی و فقط ۱۶ روستا آب پایدار و  دارند و ۵۸ روستا محروم از آب شبانه روزی بوده و شدیدا نیازمند توجه مسوولان و وزارت نیرو هستند جای سوال است چرا وزارت نیرو با وجود آب های بی کران دریا، هزاران حلقه چاه کشاورزی و آب فراوان زیرزمینی از تامین آب خوردن مردم شهرستان زرآباد بعد از گذشت 40 سال ناتوان است.

کورش محمدی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سالها پیگیر اختصاص تانکر برای آبرسانی سیار به روستاها هستیم ولی این مورد هم توجهی نشده است درخواست می شود حداقل ۲ تانکر آبرسانی به شهرستان زرآباد اختصاص پیدا کند تا روستاها فاقد شبکه و یا خانوارهایی که در روستاها و حتی شهر زرآباد از شبکه آبرسانی محروم هستند آبرسانی سیار صورت گیرد.

وی گفت: شهرستان زرآباد آب زیرزمینی فراوان دارد چرا واقعا مسوولان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان توجهی به حل مشکلات مردم ندارند جای سوال است.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات شهرستان زرآباد در حوزه آب واقعا جای تاسف دارد چون آب فراوان است لذا جای هیچ بهانه ای نیست اینکه چرا مسوولان وزارت نیرو برای اجرای شبکه آبرسانی و بهره مندی مردم از آب شبانه روزی ورود نمی کنند، فقط می توان تاسف خورد.

وی گفت: چنانچه ۲۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در سطح شهر و روستاها در طرح جهادآبرسانی گنجانده و تخصیص اعتبار شود مشکلات به کمترین حد خواهد رسید.

سرپرست فرمانداری شهرستان زرآباد گفت: حفر حداقل ۱۱ حلقه چاه جدید و ساخت مخزن آب مگر چقدر هزینه و اعتبار نیاز دارد که هزاران نفر سالهای سال از آب شبانه روزی محروم و همیشه در چند متری دریا و رودخانه ها و باغات موز و میوه های گرمسیری تشنه باشند.

محمدی گفت: شهرستان زرآباد آب و منابع زیر زمینی غنی دارد اما مشکل اصلی نبود شبکه‌ آبرسانی و فرسودگی شبکه های انتقال آب است بطوریکه بیش از ۹۰ درصد شبکه آبرسانی فرسوده است و یا لوله های آب از زیر منازل مردم عبور می کنند. چرا مسوولان برای ۶۰ درصد جمعیت شهر زرآباد شبکه آبرسانی احداث نمی کنند.

وی بیان کرد: جای تاسف است که شهرستان زرآباد با یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی و ۱۸ هزار هکتار اراضی دارای زیرساخت پمپ و آب برای کشت انواع سیفی‌جات و درختات میوه هایگرمسیری و ۶ هزار هکتار زیر کشت موز و یکهزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت درختان میوه های گرمسیری، فاقد آب شبانه روزی برای روستاها و شهر باشد و مردم تشنه و فریادشان بجایی نرسد.

سرپرست فرمانداری شهرستان زرآباد با اشاره به اینکه با اجرای ۴۳ کیلومتر شبکه آبرسانی در جهلو مرکز شهرستان زرآباد و اجرای ۱۶۴ کیلومتر شبکه آبرسانی در روستاها و حفر ۱۱ حلقه چاه جدید و ساخت مخزن جدید تمام مشکلات بی آبی زرآباد مرتفع و مردم از آب شبانه روزی بهره مند می شوند،  ادامه داد: سالانه میلیون ها مترمکعب آب از بزرگترین رودخانه با نام رابچ و همچنین رودخانه های بندینی و کاروان در محدوده شهرستان زرآباد عبور می کنند و با بجای گذاشتن میلیاردها خسارت به کشاورزی و عبور آنها از از وسط باغات موز به دریا می ریزند که نیاز است هر چه سریعتر چاره اندیشی شود.

چرا سهم شهرستان زرآباد در طرح جهادآبرسانی فقط آبرسانی به یک روستا بود

امام جمعه موقت اهل سنت و رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اینکه مردم در شهرستان زرآباد با این همه هکتار اراضی کشاورزی و چاه کشاورزی آب خوردن نداشته باشند واقعا جای تاسف است و مسوولان حوزه آب و فاضلاب باید محاکمه و بازخواست شوند چرا مشکلات مردم را حل نمی کنند و از تامین آب خوردن مردم ناتوان هستند.

مولوی یونس نهنگی با انتقاد از ناهماهنگی و عدم رعایت عدالت در اجرای طرح جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: علیرغم مشکلات و جیره بندی آب در ۵۸ روستای شهرستان زرآباد فقط یک روستا بنام اسماعیل‌چات در طرح جهادآبرسانی اعتبار گرفته که واقعا جای تاسف است که این همه روستا فاقد آب هستند ولی فکری برای حل مشکلات آنها نمی شود.

وی تصریح کرد: تنها امکانات موجود در شهرستان زرآباد یک دستگاه بیل بکهو است که این هم همیشه خراب و غیر قابل استفاده است که از وزارت نیرو درخواست می شود سریعا تجهیزات لازم به ویژه یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه جرثقیل و حداقل چهار تانکر آبرسانی را برای حوزه آبرسانی این شهرستان تحویل دهند.

وی ادامه داد: شهرستان زرآباد در مجموع ۷۴ پارچه آبادی چهار دهستان ۲ بخش شامل بخش مرکزی و بخش کاروان با مرکزیت شهر زرآباد است و دارای پنج هزار خانوار و ۳۰ هزار نفر جمعیت ثابت و حدود ۲۰ هزار نفر هم‌ جمعیت شناور با سه هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع وسعت از شمال به نیکشهر، جنوب به کرانه دریای مکران، غرب به جاسک و شرق به کنارک متصل است.

۲۰۰ کیلومتر اجرای شبکه و حفر ۱۱ حلقه چاه کل مشکلات آبرسانی زرآباد را مرتفع و آب همه مردم شبانه روزی می شود

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زرآباد نیز با اشاره به اینکه دولت اقدامات خوبی با احداث مجتمع های آبرسانی در شهرستان زرآباد انجام داده و نیاز است با تخصیص اعتبار حداقل ۱۱ چاه جدید و ۲۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی انجام تا شاهد تحویل آب شبانه روزی به مردم باشیم، اظهار داشت: بیشترین مشکلات حوزه آبرسانی در شهرستان زرآباد در قسمت توزیع و توسعه شبکه آبرسانی است

دلمراد برجسته افزود: روستاهای درک، جد، سیملی، گزیدر، زرآباد قدیم، اسلام آاباد، غریب آباد، مرادی کشک، بلک، هیان بالا، هیان پایین، کوه بن، کلیری، خوش آباد، تنبلان پایین، حوزدر، زردین کهیر، سورو و بغانلو نیاز فوری به اصلاح شبکه دارند.

وی با اشاره فعالیتهای انجام شده اظهار داشت: اصلاح شبکه به طول چهار کیلومتر در روستای اسماعیل چات، احداث مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی شهر زرآباد، اصلاح خط انتقال مجتمع بندینی از کارهای مهم انجام شده است که جا دارد از نگاه مثبت مدیریت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تشکر و قدردانی کرد..

وی ادامه داد: همچنین پیگیری اصلاح شبکه آبرسانی به طول چهار کیلومتر در شهر زرآباد انجام شده و تحویل پیمانکار برای اجرا است.

وی  تصریح کرد: پیشنهادات ما برای کاهش مشکلات حوزه آب اصلاح شبکه شهر زرآباد به طول ۱۴ کیلومتر، توسعه شبکه آبرسانی به طول ۱۲ کیلومتر در شهر زرآباد،  حفر ۲ حلقه چاه جایگزین در شهر زرآباد است.

وی همچنین پیشنهادات در حوزه آب روستایی را اصلاح و تکمیل شبکه آبرسانی به طول ۲۰۰ کیلومتر و حفر و تجهیز هشت حلقه چاه عنوان کرد.

وی گفت: امکانات مورد نیاز ۲ دستگاه تانکر آبرسانی، یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه جرثقیل برای انجام بهتر امورات و رضایتمندی مردم است.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه شهر نیاز به ۴۰ کیلومتر لوله گذاری است که این مورد در کمیته برنامه ریزی شهرستان زرآباد باید ردیف بودجه ای خوب برای تامین و توزیع آب در شهرستان دیده شود.

وی گفت: مجتمع بندینی نیاز به حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه دارد و مجتمع هیان نیز خط انتقال، حفر چاه و تجهیز یک حلقه چاه دارد.

وی ادامه داد: همچنین مجتمع درک نیز نیاز به حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای خط انتقال بطول ۲۰ کیلیومتر را دارد.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زرآباد نیز با اشاره به اینکه در شهرستان زرآباد سه هزار و ۲۰۰ نفر اشتراک آب شهری و روستایی دارد، افزود: نیاز است هر چه سریعتر مشکلات بی آبی در ۳۳ روستا که آب در آن جیره بندی است مرتفع شود تا رضایتمندی بیشتری در بین مردم ایجاد کنیم.

برجسته بر تخصیص اعتبارات لازم و ویژه برای تکمیل طرح های آبرسانی و تخصیص اعتبار از محل منابع استانی و ملی و به ویژه طرح جهادآبرسانی برای نوسازی شبکه آبرسانی، حفر چاه، ساخت منبع آب و  ایجاد شبکه آبرسانی برای تمام ۶۴ روستای شهرستان زرآباد تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبرسانی شهرستان زرآباد فقط یک روستای اسماعیل چات در طرح جهادآبرسانی گنجانده شده است، اظهار امیدواری کرد هر چه سریعتر تمام روستاها یا حداقل ۱۵ روستا پیشنهاد شده تخصیص اعتبار و آب آنها شبانه روزی شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.