• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
2

از توفان حاره‌ای چه می‌دانیم؟ احتمال تاثیر گذاری طوفان بر سواحل مکران به چه میزان است؟

  • کد خبر : 157425
  • 22 خرداد 1402 - 21:06
از توفان حاره‌ای چه می‌دانیم؟ احتمال تاثیر گذاری طوفان بر سواحل مکران به چه میزان است؟
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: علت اصلی شکل‌گیری توفان‌های حاره‌ای گرمای آب است وقتی آب در منطقه گرم می‌شود تبدیل به بخار شده و به بالا صعود می‌کند در عرض‌های جغرافیایی صفر و پنج درجه شمالی و جنوبی در این نوار احتمال شکل‌گیری طوفان‌ها باتوجه‌به چرخش‌های عمودی و صعودی هوا طوفان‌های حاره‌ای شکل می‌گیرد.

محمدرضا سالاری فنودی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و آغاز طوفان های دریایی ممکن است تا اثرات مخرب این طوفان ها به سواحل مکران تاثیر بگذارد.

وی افزود: باتوجه‌به قرارگیری سواحل جنوب استان سیستان و بلوچستان در کنار دریای عمان و دسترسی مستقیم به اقیانوس هر نوع تغییرات آب‌وهوایی برای مردم این منطقه مهم و در کار و نزدگی روزمره آنها تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین وجود یک توفان قدرتمند مانند توفان حاره‌ای قطعاً یکی از مهم‌ترین مواردی خواهد بود که علاوه برای تأثیر در زندگی مردم بومی این منطقه ممکن است باعث ایجاد خساراتی نیز بر قایق‌ها و سواحل شود.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور با گرم‌شدن هوا، آب نیز گرم می‌شود، اصولاً دمای آب بالای ۲۶ درجه سانتیگراد باشد امکان توفان وجود دارد، افزود: هم اکنون دمای آب این منطقه بالای ۳۲ درجه سانتیگراد است و دمای آب شرایط را برای طوفان کاملاً مهیا بوده و امکان دارد که با شدت و قدرت بیشتری نسبت به قبل باشد و این گرما جهانی است و هوا نسبت به سال‌های قبل گرم‌تر شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آرایش خطوط پرفشار و بحث سینوپتیکی طوفان‌ها ممکن است به هر سمتی حرکت کنند به سمت شرق و غرب و یا شمال در حرکت باشند که این حالات در تمام اقیانوس‌ها از جمله اقیانوس هند آرام و اطلس صورت می‌گیرد.

رئیس اداره هواشناسی چابهار تصریح کرد: اگر در نیمکره شمالی شکل بگیرد بر خلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند که به آن پادساعت‌گرد گفته می‌شود و اگر در نیمکره جنوبی شکل بگیرد به سمت قطب جنوب می رود؛ اما اگر به سمت عقربه‌های ساعت باشد به آن ساعت‌گرد گفته می‌شود.

وی گفت: گاهی توفان به سمت بالا حرکت می‌کند و به سمت خلیج بنگال یا فیلیپین است و اگر به سمت دریای عمان باشد به‌طرف ایران یا یمن نیز می‌رود.

وی ادامه داد: توفانی که به سمت ما می‌آید به سمت شمال است؛ ولی خطوط پرفشاری که در سمت عمان شکل‌گرفته و آن را به سمت هند منحرف کرده است بااین‌حال پیش‌بینی آن بسیار سخت است و هر لحظه ممکن است تغییر جهت داده و حتی ممکن است ۱۸۰ درجه مسیر خود را تغییر دهد.

وی بیان کرد: ایجاد توفان‌های حاره‌ای در سال به عوامل مختلفی بستگی دارد به‌عنوان‌مثال امسال مونسون کمتر از حد نرمال ای خواهیم داشت و طوفان‌ها نیز از سال گذشته بیشتر خواهد بود سال گذشته سه الی چهار توفان داشتیم؛ اما امسال حداقل در این لحظه سه توفان در حال شکل‌گیری و فعال است یکی در ژاپن دیگری در دریای عرب ویکی نیز در خلیج بنگال فعال است.

رئیس اداره هواشناسی چابهار با بیان اینکه احتمال اینکه این توفان به شهرستان چابهار و سواحل این استان برسد صفر نیست، بیان کرد: خط سیر توفان مشخص شده به سمت هند (بمبئی) و پاکستان (کراچی) می‌رود و احتمال آنکه به سمت مرزهای ما بیاید بسیار ضعیف است؛ اما امکان دارد جهت خود را تغییر دهد؛ ولی احتمالش خیلی‌خیلی ضعیف است.

سالاری فنودی اشاره کرد: جو پرفشاری در تابستان به نام پرفشار آزار کاملاً روی مرزهای ایران شکل می‌گیرد بر همین اساس ما در تابستان بارش کم را داریم؛ زیرا مانع بارش می‌شود، باید گفت یکی از موانع اصلی اینکه توفان حاره‌ای به سمت مرزهای ما نیاید این جو است.

بیان کرد: شاید توفانی مانند طوفان شاهین که از کنار مرزهای ما گذر کرد یا توفان “گنو” که نزدیک به مرزهای ما شد؛ اما به سمت ما نیامد به علت این جو پرفشار آزور باشد.

وی ادامه داد: بااین‌حال در دریا مواج بوده و فردا نیز مواج‌تر خواهد بود و سه‌شنبه احتمالاً باد و باران را داشته باشیم؛ اما شدت این رگبار بستگی به توفان دارد.

وی با بیان اینکه اگر بدترین سناریو را پیش‌بینی کنیم گفت: توفان به چابهار تغییر جهت دهد بارندگی و وزش باد شدید را خواهیم داشت که این میزان را در بمبئی و کراچی خواهیم دید و ممکن است سرعت باد به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد، باران همراه با باد تأثیرات مخربی خواهند گذاشت؛ ولی باتوجه به سابقه تاریخی و خط سیر طوفان بعید است که به مرزهای ما بیاید.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.