• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
5

دومین جشنواره “هامین” در راسک برگزار شد

  • کد خبر : 158266
  • 24 تیر 1402 - 7:28
دومین جشنواره “هامین” در راسک برگزار شد
هاتف سیستان و بلوچستان - دومین جشنواره هامین با هدف توسعه و رونق گردشگری با حضور فرماندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و جمعی از قشرهای مختلف مردم و مسوولان در شهرستان راسک برگزار شد.

فرماندار راسک در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این جشنواره با هدف پاسداشت آئین و رسوم مردم مکران و نماد فرهنگ وتلاش و سخت کوشی در شهرستان راسک همراه با اجرای برنامه‌های متنوع شامل اجرای موسیقی حماسی، شعر خوانی، برنامه‌های شاد و تجلیل از نخبگان منطقه در حوزه مرتبط و برپایی نمایشگاه برگزار شد.

سلیم کدخدا افزود: در این جشنواره ظرفیت های بالقوه کشاورزی شهرستان راسک معرفی شدند.

وی از حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی تشکر کرد و افزود: از عوامل و دست‌اندرکاران جشنواره به پاس تلاش‌ها و تدارکات و تمهیدات معموله بابت حسن تعامل و حمایت‌های بی دریغ مبذوله تشکر و دغدغه خاطر و ابتکار عمل پیشنهاد دهندگان و برگزارکنندگان جشنواره هامین را تحسین و ستایش کردند و خداوند منان را بابت اعطای توفیق برگزاری دوباره این رویداد اصیل و ارزشمند فرهنگی جغرافیایی و اجتماعی شکر گفتند.

وی اظهار داشت: آیین‌های فصل موسم‌ هامین در بلوچستان به ویژه در این منطقه ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم آن دارد، هامین میراث ناملموس معنوی مشترک نسل اندر نسل این خطه و وادی بوده هست و خواهد بود. گویا هامین اولین جنین رحم طبیعت این سرزمین بوده و نقطه آغاز تولد هامین را در شروع شکل‌گیری تمدن و زندگی انسانی دینی باید جستجو کرد.

فرماندار راسک گفت: ماندگاری و استمرار حامین هم متاثر از ریشه عمیق و اصالت این آیین است و هامین تنها یک مقطع زمانی و یک آیین نمادین نبوده و نیست هامین برای مردمان مانوس و مألوف اینجا از گذشته تا آینده از همیشه تا دوباره مکتب آموزش وانتشار ارزش ها و اصول پایدار انسانی است.

کدخدا ادامه داد: مردم همزاد هامین فراگیری و اعمال اصول سخاوت، قناعت، مناعت طبع و ایمان به برکت و فراوانی و عزت نفس را از هامین به ارث برده اند.

وی با اشاره به اینکه مردم ما بیشترین متشابهات خلقی و روحیاتی در زیست بوم طبیعی را با درخت نخل به عنوان محور و نماد هامین دارند، افزود: از جمله اشترکات خصوصیتی این نوع انسانی و این گونه طبیعی«صلابت،استقامت،سخاوت در عین و اوج جبر جغرافیایی و خشونت طبیعت است.

وی تصریح کرد: درس و پیام دیگر هامین اشتراک گذاری حرمت بین انسان و نخل است، مردم قلمرو هامین به مشابه فارغ التحصیل یک دانشگاه ممتاز مهارت عملی تعامل مشارکت و تعاون و همیاری را در بهترین حالت و بالاترین کیفیت از هامین آموخته اند.

وی با بیان اینکه این مصادیق شمه ایی از گنجینه همین است که به ذهن قاصر خطور کرد در کل هامین یک زمین مناسب و زمینه مساعدت برای تمرین هنر نمایی مشارکت و کسب مهارت در پیشبرد همیشه اهداف متعالی مشترک و جمعی است، خاطرنشان کرد: در دنیا و زمانه ایی که بر اثر تطور و سرعت گیج کننده دگرگونی ها، تغییرات سبک زندگی لجام پاره کرده و حتی بسیاری از کهن الگوهای تمدنی و انسانی جای خود را به جاذبه های بی ریشه و معنای ظاهری باخته (جایگزینی تولید با مصرف گرایی) و هروز از حجم روح انسانی کاسته و بر فربهی جسم و تن آدمها اضافه می شود.

فرماندار راسک گفت: حفظ سنت حسنه پاس‌داشت این کهن آیین های بر آمده از اصالت طبیعت و انسانیت وظیفه و رسالت ضروری و مشترک همه ما و شما است.

کدخدا بیان کرد: قصد و بناداریم با ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره در فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان برگزاری همایش بزرگداشت هامین را به یک سنت و عادت موسمی سالانه تبدیل کنیم.

جشنواره هامین در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی خواهد داشت

خلیل نبات‌زهی نیز در گفت وگو با هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حفظ و معرفی آیین، آداب و رسوم و فرهنگ مردم بلوچ در فصل هامین یا برداشت خرما یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: این جشنواره با حضور فرماندار، مسئول جهاد کشاورزی، ارشاد اسلامی، اداره عشایری، شهرداران و شوراهای اسلامی و دهیاران سه بخش پارود، مرکزی و پیشین در راسک برگزار شد و کشاورزان و نخل داران پس از یک سال تلاش و کوشش برداشت خرمای خود را جشن گرفتند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان راسک با اشاره به اهمیت معرفی آداب و رسوم و آئین های روستایی و زنده نگه داشتن سنت های قدیمی در افزایش تولید و اشتغال، بیان کرد: هدف مهم دیگر از برگزاری این جشنواره افزایش شهرت استان، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین کشاورزان و مردم منطقه و توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی روستاها، مهاجرت معکوس، معرفی غذاهای محلی و سنتی و تولیدات روستا، معرفی پوشش های بومی و محلی و نیز معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و الگوهای موفق تولید و کارآفرینی در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان است.

وی تاکید کرد: این جشنواره در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی خواهد داشت.

نبات زهی با بیان اینکه در حاشیه برگزاری جشنواره هامین، نمایشگاه هنرهای سنتی توسط صنعتگران در رشته های حصیربافی، سوزن دوزی و سنگ تراشی دایر شد، گفت: در پایان این مراسم از هنرمندان صنایع‌دستی و کشاورزان با اهدای لوح و کارت هدیه تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=158266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.