• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

ایران در سیاست مهاجران افغانستانی برای دریافت حقابه هیرمند تجدید نظر کند

  • کد خبر : 158489
  • 08 مرداد 1402 - 19:15
ایران در سیاست مهاجران افغانستانی برای دریافت حقابه هیرمند تجدید نظر کند
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده وضعیت آب در شمال سیستان و بلوچستان بحرانی می شود، گفت: در حال حاضر چاه‌ نیمه‌ها آبی ندارند اما دو آبخوان شیله و بندان در منطقه شناسایی شده که با ۲۰ متر حفاری می‌توانند ۷۰ درصد نیاز آب شرب شمال استان را تامین کنند، اما عمده مشکل ما در حوزه آب کشاورزی و زیست محیطی است.

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی درباره موضوع رهاسازی آب از سوی افغانستان اظهار داشت: تاکنون هیچگونه رهاسازی آب از سوی افغانستان صورت نگرفته و یکی از مهمترین راهکارها این است که در زمینه سیاست‌های مهاجرین افغان تجدیدنظر کنیم.

وی با اشاره به تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران، افزود: اکنون حدود ۷ میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌های پنهان و آشکار کشور ما استفاده می‌کنند. همچنین ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس کشور ما به صورت رایگان تحصیل می‌کنند. این مهاجران هزینه‌های زیادی را از کشور ما می‌گیرند اما در مقابل موضوع حقابه هیرمند در کشور خودشان متکی هستند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما هزینه‌های زیادی را از رهگذر همراهی و کمک به کشور همسایه خودمان می‌پردازیم اما آنها در تنها موضوعی که حق قانونی مردم شرق کشور ما است تمکین نمی‌کنند و بعضا فضای نامناسب اجتماعی را بواسطه موضع‌گیری در قبال حقابه هیرمند در کشور خودشان ایجاد می‌کنند. در سیاست پذیرش اتباع افغان باید تجدیدنظر کنیم و باید از سیاست‌های موجود در خصوص مهاجرت و موارد مشابه تجدیدنظر شود.

سرگزی با اشاره به وضعیت آبی در منطقه، گفت: تا ۲ ماه آینده وضعیت آب در سیستان بحرانی است و از آبخوان‌های شیله و بندان می‌توان برخی از نیازهای آبی شمال استان را تامین کرد.

وی یادآور شد: سازمان‌های بین‌المللی متعهد هستند که در ازای سکونت مهاجرین در ایران کمک‌هایی داشته باشند اما در این خصوص کمک‌های ناچیزی انجام شده در حالی که این مهاجرین باید در شرایط قانونی وارد کشور ما شوند؛ اکنون بیش از ۹۰ درصد اتباع افغان به صورت غیرقانونی در کشور ما حضور دارند و ما بر اساس ظرفیت‌های بین‌المللی و قوانین داخلی خودمان می‌توانیم اینها را از کشور طرد و به کشور خودشان بازگردانیم.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از منابع آبی مانند آبخوان تهلاب صورت بگیرد و مشکل آب شرب استان حل خواهد شد. در حال حاضر از این آبخوان تا حدودی آب به کشور پاکستان نیز روانه می‌شود که باید به این مسئله نیز توجه شود.

وی بیان کرد: تهلاب یک منبع آبی مشترک است که اگر ایران استفاده نکند پاکستان برداشت می‌کند، در حال حاضر سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب از مخزن تهلاب به دلیل وجود شیب روانه پاکستان می‌شود و این کشور با حفاری‌هایی که انجام داده و آب را مورد بهره‌برداری قرار داده و ما هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم.

در پایان، وی تاکید کرد: برای حفظ منافع کشور و استفاده بهینه از منابع آبی، باید در سیاست‌های پذیرش افغان و نیز در برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع آب مورد نیاز تجدیدنظر کنیم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=158489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.