• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

جدال با آتش به دلیل صعب‌العبور بودن و نبود جاده در مسیر باغات

  • کد خبر : 159036
  • 01 شهریور 1402 - 19:49
جدال با آتش به دلیل صعب‌العبور بودن و نبود جاده در مسیر باغات
هاتف سیستان و بلوچستان _ ۲۰ نخل بارور در مهرستان درحالی طعمه حریق شد که به دلیل صعب‌العبور بودن و نبود جاده، آتش‌سوزی خساراتی به کشاورزان وارد کرد.

آتش‌سوزی زودهنگام در یکی از باغات منطقه، منجر به بروز خسارت بسیار سنگینی شد، خسارات‌ جبران‌ناپذیری که در خط مقدم آن، خرما کارانی قرار دارند که پیش چشمان خود، شاهد خاکسترشدن سرمایه‌هایشان هستند که سال‌ها برای هر اصله آن زحمت کشیده و عرق جبین ریخته تا مثمرثمر شوند.
فرارسیدن گرما برای نخل‌داران و کشاورزان این خطه از کشور دردسرهای فراوانی به همراه دارد چرا که سال‌هاست به علت خشکسالی‌های پی‌درپی شاهد آتش‌سوزی‌ نخلستان‌ها و نابودی اصله درختانی هستند و این امر باتوجه‌به اینکه زندگی اکثر مردم به‌ویژه در مناطق جنوبی استان به باغات میوه و نخل‌های خرما وابسته است خسارات‌ سنگینی را بر آنها وارد کرده است.
گرمای بیش از حد دمای هوا در این دیار باعث افزایش آتش‌سوزی باغات شده به‌گونه‌ای که هرساله ده‌ها هکتار از عرصه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان عمدتاً با دخالت انسان در آتش می‌سوزد و تلی از خاکستر در زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های طبیعی این استان برجای می‌ماند.

در واپسین شامگاه مردادماه نخلستان‌های کشاورزان محله بهرآباد مهرستان طعمه حریق شدند

اربابی یکی از شهروندان محله بهرآباد مهرستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به آغاز فصل برداشت خرما و گزارشات مردمی از سرقت خوشه‌های خرما شامگاه دیشب مشغول تردد در نخلستان‌ها بودیم که با نور شعله‌های آتش مواجه شدیم.
وی ادامه داد: پس از مشاهده با آتش‌نشانی تماس گرفته شد و در کوتاه‌ترین زمان به محل نخلستان حاضر یافتند که متأسفانه به علت صعب‌العبوری مسیر نزدیک به ۲۰ اصله نخل طعمه آتش شدند.
این شهروند مهرستانی افزود: آتش از حدود ساعت ۲۰ آغاز و به مدت سه ساعت به طول انجامید که تا رسیدن ماشین آتش‌نشانی مردم محله و کشاورزان با روش‌های سنتی آب‌وخاک تاحدودی آتش را مهار کردند.
وی تصریح کرد: پیرو تماسی که مردم با بخشدار داشتند، وی قول داده بود به محل حادثه حضور می‌یابند، کشاورزان منتظر بخشدار بودند که حداقل از نزدیک زحمات چندین ساله آنها را از نزدیک ببینند که چطور طعمه این اژدهای هزار سر شده است که حداقل مرحمی برای این همه درد باشد.
اربابی گفت: متأسفانه  پس از ساعت‌ها انتظار کشاورزان رنج‌دیده و متضرر، خبری از بخشدار نشد و به صحنه نیامد مردم با کوله باری از خستگی به خانه‌هایشان برگشتند.

۲۰ اصل نخل خرمای بارور در آتش سوخت
عبدالله سپاهی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهرستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: پس از اعلام آتش‌سوزی در محله بهرآباد نیروهای آتش‌نشانی به موقع حضور پیدا کردند و یک دستگاه لدر شهرداری و آتش‌نشانی جهت بازگشایی مسیر برای تسریع در مهار آتش به نخلستان‌ها اعزام شدند و با همکاری مردم آتش خاموش شد.
وی افزود: در این آتش‌سوزی ۲۰ اصل نخل خرمای بارور و غیرباور در آتش سوختند و خسارتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به کشاورزان وارد کرد.
در ادامه طی تماسی که خبرنگار ما با بخشدار مرکزی انجام داد وی از اعلام‌حضور خود در صحنه حادثه گفت؛ اما طی بررسی خبرنگار ما در صحنه حضور پیدا نکرد و این باعث رنجش کشاورزان منطقه شد.
اسحاق هاشمزهی، بخشدار مرکزی مهرستان در تماس تلفنی خبرنگار ما بیان کرد: آدرس دقیق محل اطفا حریق کدام محله است که با شهرداری هماهنگی‌ها صورت گیرد تا لدر را جهت بازگشایی مسیر و یک دستگاه آتش‌نشانی دیگر به محل اعزام کند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=159036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.