• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

نفع دانشکده علوم پزشکی چابهار بصورت سهامی عام باید به ۱۴۱ هزار خانوار این منطقه برسد

  • کد خبر : 160548
  • 14 مهر 1402 - 21:36
نفع دانشکده علوم پزشکی چابهار بصورت سهامی عام باید به ۱۴۱ هزار خانوار این منطقه برسد
هاتف سیستان و بلوچستان - مراسم معارفه نخستین سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی چابهار با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان اداری و انتظامی در محل فرمانداری چابهار برگزار شد.

معین الدین سعیدی نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی، در مراسم معارفه نخستین سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی چابهار اظهار داشت: این اتفاق بزرگ هدیه نظام اسلامی برای مردم سیستان و بلوچستان می باشد، از ریاست جمهور که ایجاد دانشکده علوم پزشکی چابهار یکی از مصوبات سفر ایشان به سیستان و بلوچستان بود، وزیر بهداشت، و از همه‌ی افرادی که به نحوه به این اتفاق بزرگ کمک کردن تشکر و قدردانی می کنم.

وی افزود: ایجاد دانشکده علوم پزشکی چابهار یک مطالبه، قشری صرفا نخبگان، فعالان حوزه‌ی سلامت نیست، تک تک مردم حوزه انتخابیه در مطالبات اصولی خودشان از من اینکه دانشکده علوم پزشکی چابهار سرانجامش چه شد بود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار ادامه داد: این مطالبه‌گری صحیح، اصولی و کارشناسی و به حق مردم نتیجه اش اتفاق بزرگی ست که امروز دارد رقم می‌خورد اما اصل کار باقیست امروز نقطه شروع کار و تلاش است همه‌ی مجموعه ها باید تلاش کنند که این نهالی که تازه کاشته می شود تبدیل به درختی تنومند شود.

سعیدی گفت: بزرگترین سرمایه‌ی استان سیستان و بلوچستان و بزرگترین سرمایه سواحل مکران دریای نیلگون آن نیست، زمین‌های حاصلخیز و غنی آن نیست، بندر، منطقه آزاد، فرودگاه و نظایر آن نیست، بزرگترین سرمایه‌ی استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران انسان هایی هستند که بر روی این پهنه زندگی می‌کنند.

دکتر ایرج ضاربان سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چابهار نیز در مراسم معارفه خودشان اظهار داشت: بنده به عنوان سرباز نظام در حوزه‌ی سلامت ۳۶ سال خدمت کردم هر موقع به سرباز دستوری داده شد بایستی اطاعت کند، سال ۹۶ به ما گفتند از ایرانشهر برو، گفتم چشم، اطاعت و چشم در رویه کارهایم قرار دارد.

 

وی افزود: برای من نظام هزینه کرده است، در آزمون و خطاها بودم و هزینه تحصیلاتم رایگان بوده و من وامدار مردم و در خدمت مردم هستم و من در چابهار بیگانه نیستم، ۳۰ سال قبل اینجا اومدم ۱۰ سال در اینجا بودم، ۲۰ سال قبل از اینجا رفتم.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی چابهار ادامه داد: در سیستان و بلوچستان در حوزه سلامت ما مشکلات زیادی داریم، ما دو نعمت بزرگ و مهم امنیت و سلامت را در استان داریم در حوزه‌ی امنیت خوشبختانه خوش‌ درخشیدیم، زحمات نیروهای انتظامی، نظامی، امنیتی واقعا درجایی که قرار گرفتیم و در منطقه‌ای که هستیم خیلی مشکلات داشتیم ولی نمره‌ی امنیت ما عالی ست اما بال سلامت که ما هستیم قابل قبول نیست. این استان در مقایسه با امنیت، شاخص های حوزه سلامتش رتبه آخر را متاسفانه دارد. چابهار که ما باشیم نیز در استان آخرین هستیم.

ضاربان گفت: آمارهایی که از طرف مدیران داده می شود معمولا بر حسب مصلحت می باشند و آمار دقیق را کارشناسان اعلام می کنند، من قبل از اینکه مدیر باشم، یک کارشناس هستم و در واقع سرپرست نیستم یک راه انداز خودم را می بینم و در دو سه ماه حداقل بتوانیم دانشگده علوم پزشکی چابهار را تازه به نقطه صفر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در شاخص های بهداشتی دانشکده علوم پزشکی چابهار تنها منطقه‌ای است که پوشش سیستم شبکه آن ۵۰درصد می باشد، شما در هیچ کجای کشور همچنین موردی را نخواهید دید، در همین استان ما سراوان، زابل شاخص بهداشتی شان صددرصد می باشند. ۸۵درصد مشکلات بهداشتی و درمانی در سطح اول رفع و رجوع می شوند ۱۵درصد آن در ست دوم قرار می گیرند، ما در طول سی و هشت سال نتوانستیم در شاخص های ذکر شده در پوشش کامل قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: سرانه‌ی تخت درمان در کل کشور به ازای هر هزار نفر ۱/۷ تخت داریم، در سیستان و بلوچستان ۰/۹، جنوب استان ۰/۶  و در چابهار ۰/۴ می باشد، یعنی  با این آمار اگر مردم برای درمان خود به شهرستان های دیگر نروند باید از خودمان سئوال بپرسیم، قطعا ما کوتاهی کردیم.

وی اذعان کرد: من با یک برنامه‌ی پنج ساله ای که تعریف کردم ابتدا باید ساختار خودمان را درست کنیم بعد از این به سراغ توانمندسازی خواهیم رفت ما بایستی بعد از چهار یا پنج سال طوری توانمند باشیم که خود متخصصان و یا فوق تخصص ها به چابهار بیایند.

 

 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=160548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.