• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

١٧ طرح عمرانی در منطقه آزاد چابهار در حال اجراست

  • کد خبر : 161376
  • 06 آبان 1402 - 11:03
١٧ طرح عمرانی در منطقه آزاد چابهار در حال اجراست
هاتف سیستان و بلوچستان - عبدالحکیم آصفی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزادچابهار گفت: ١٧ طرح عمرانی به ارزش ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف در حال اجراست که با بهره‌برداری آنها شاهد تحول بزرگی در توسعه و آبادانی این منطقه خواهیم بود.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ماموریت اول منطقه آزادچابهار ترانزیت و ماموریت دوم گردشگری است و این پروژه‌ها در اولویت قرار دارند.

وی افزود: یکی از طرح‌ها ذیل اولویت‌های گردشگری مجموعه ورزشی پیلبند در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار هست که یکی از بخش‌های آن ساخت استادیوم کریکت است.

وی ادامه داد: کریکت یکی از پتانسیل‌های بلوچستان است و ۹۵ درصد اعضای تیم ملی کریکت از منطقه سواحل مکران و جنوب بلوچستان هستند.

معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: در حال حاضر، پاکستان قدرت دنیا در کریکت است و علاوه بر هند، افغانستان و ترکیه هم وارد این بازی شده‌اند و این ظرفیت در چابهار می‌تواند عامل جذب گردشگر باشد.

وی افزود: بزرگترین استادیوم کریکت در چابهار با ظرفیت چهار هزار نفر با پیشرفت فیزیکی ٩۵ درصد در حال ساخت هست که تکمیل این طرح نیاز به ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار دارد و تاکنون ١۶٠ میلیارد تومان هزینه شده است.

عدم موافقت سازمان هواپیمایی با ساخت فرودگاه جدید

آصفی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ درخواست مجوز برای ساخت فرودگاه جدید را از سازمان هواپیمایی داده‌ایم اما با این درخواست موافقت نشده. فرودگاه نظامی فعلی (فرودگاه کنارک) ۴۵ کیلومتر از چابهار فاصله دارد اما فرودگاه جدید ١۵ کیلومتری چابهار واقع شده است.

وی درباره طرح‌های ترانزیت در این منطقه افزود: ساخت بزرگراه چابهار -کنارک در دستور کار قرار دارد که ۶٧ کیلومتر در سه قطعه در حال ساخت هست و ١٨ کیلومتر از یکی از قطعات از سوی سازمان بنادر در حال انجام است.

معاون منطقه آزاد چابهار گفت: از دیگر طرح‌های ترانزیت ایجاد شهر لجستیک در ۶۵ هکتار در این شهرستان است که پسکرانه کلانتری را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به ساخت فرودگاه جدید چابهار بیان کرد: هر چند بخشی از طرح را بدون مجوز شروع کردیم اما ۲ سال ساخت طرح متوقف شد در سال ۱۳۹۹ میزان اعتبار برای ساخت این طرح به ۴۵٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت اما امروز این عدد به پنج هزار میلیارد تومان رسیده است.

آصفی تاکید کرد: فرودگاه کنارک خارج از منطقه آزاد است و نمی‌توان از ظرفیت و امتیاز منطقه آزاد برای ورود بدون ویزا استفاده کرد اما این موضوع با ساخت فرودگاه جدید حل خواهد شد.

وی همچنین از ساخت شهر لجستیکی در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در پسکرانه بندر شهید بهشتی خبر داد و افزود: شناگاه نیز یکی از طرح‌های مهم است که با هدف ایجاد مکان امن برای شنای بانوان ساخته می‌شود و برای شنای آقایان این فرصت وجود دارد که بدون خطر بتوانند در فضای ایمن شنا کنند.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در یک سال گذشته ۷۱ درصد رشد درخواست سرمایه‌گذاری در این منطقه آزاد را شاهد هستیم گفت: خروجی این رویکرد رشد صادرات تولیدات منطقه از ۹.۶ میلیون دلار به ۱۳.۵ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۸ هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار تهیه شده است، بیان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی باید تلاش می‌کردیم بسته‌ها را بفروشیم که یکی از راهکارهای آن حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی (چین و ارمنستان) بوده است.

آصفی با بیان اینکه ۳۷ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه باید بین سازمان و ذی‌نفعان امضا کنیم، گفت: باید گزارش دهیم تا پایان سال که این تفاهم‌نامه‌ها چه میزانی به عقد قرارداد منجر شده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=161376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.