• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

واگذاری سهام معادن به مردم محلی و بومی سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 163863
  • 02 بهمن 1402 - 9:57
واگذاری سهام معادن به مردم محلی و بومی سیستان و بلوچستان
هاتف سیستان و بلوچستان - بهره‌برداری از ذخایر معادن سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم بومی که باعث رشد اقتصادی و دستاورد آن توسعه و گسترش سفره مردم می‌شود.

معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان‌دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزیینی به‌ویژه گرانیت و مرمر است.

بااین‌وجود سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طورقطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب شده و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع به خود اختصاص داده است.

معادن مس، آنتیموان، منیزیت، تیتانیوم، کانسنگ طلا، کرومیت و سایر معادن کوچک و بزرگ‌مقیاس از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان هستند که در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی تلاش فراوانی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت عظیم صورت گرفت

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد، به عقیده کارشناسان؛ این استان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن بوده است.

وجود معدن مس لار در سیستان و بلوچستان، ایجاد موقعیت‌های مناسبی برای اشتغال‌زایی مردم استان می‌کند و حضور و مشارکت مردم در توسعه معادن بسیار مهم است که در بخش‌های اقتصادی، شغل مشکلات مردم منطقه حل شود.

در این زمینه استان با قرارداشتن بر روی کمربندی معادن و فلزی در سطح جهانی که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از بزرگ‌ترین استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن استان در رتبه اول و دوم کشور قرار دارد و وجود این معادن به‌خودی‌خود باعث ایجاد شغل‌های پایدار، رشد و رونق اقتصادی در منطقه می‌شود، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، طلا سنگ‌های تزیینی به‌ویژه گرانیت و مرمر است.

منطقه مرزی لار که در شهرستان زاهدان قرار دارد، دارای معادن مس فوق‌العاده است که با بهره‌برداری و پیشرفت در آن هم باعث ایجاد شغل‌های پایدار و بلند مدتی برای ساکنان این منطقه می‌شود وهم سهام‌دار شدن مردم محلی آن منطقه از ذخایر می‌شود.

وجود معادن در هر استان باعث رونق و اشتغال‌زایی مردم آن استان می‌شود، معدن کاری شامل برداشت هرگونه منبع تجدیدناپذیر است، و نقش اساسی در حمایت از صنایع و اقتصادهای مختلف در سراسر جهان ایفا می‌کند، در کشور ایران نیز معدن و معدن کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فقر منابع تحت‌الارضی و مواد اولیه صنعتی باعث محدودیت‌هایی برای استقرار صنایع در منطقه شده است، معدن مس لار در شهرستان زاهدان وجود دارد که با حضور و مشارکت مردم منطقه می‌تواند مشکلات بخش‌های اقتصادی، شغل را حل کند.

ایجاد ۱۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم برای مردم منطقه

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: حضور و مشارکت مردم در توسعه معادن بسیار مهم است و ما امیدواریم بتوانیم با اجرای فعالیت‌های زیر بنایی در بخش‌های اقتصادی، شغل و مشکلات مردم منطقه را حل کنیم.

وی افزود: باتوجه‌به ذخایر بسیار خوب معدنی که در سرتاسر استان وجود دارد، برنامه کامل و جامعی در بخش‌های اقتصادی طراحی شده که بایستی با سرعت مضاعفی پیگیری شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برخی از کارخانه‌ها و معادن استان که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند، سهام آن نیز به مردم منطقه واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه مهم است بهره‌مندشدن مردم محلی از وجود معادن و کارخانه‌ها استان است که در این زمینه اولویت را به مردم داده‌ایم.

اشتغال پایدار بلندمدت برای مردم سیستان و بلوچستان

حسین معین خواه، مجری معدن مس زاهدان بیان کرد: در عرض یک سال ما توانستیم با ۱۴ هزار متر حفاری، ذخیره معدن را از حدود ۲ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن ارتقا بدهیم که این نوید خیلی خوبی برای اشتغال پایدار بلندمدت برای استان و اطراف کوه لار است.

وی افزود: معدن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی بوده؛ ولی در ادامه قطعاً نیاز به تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره از بانک صنعت و معدن دستگاه‌هایی که خود استانداری در نظر دارد تأمین اعتبار شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=163863

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.