• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

پیش بینی مدل های مختلف هواشناسی برای بارش های بیش از ۱۰۰ میلیمتری در سواحل زرآباد تا چابهار

  • کد خبر : 164303
  • 22 بهمن 1402 - 23:15
پیش بینی مدل های مختلف هواشناسی برای بارش های بیش از ۱۰۰ میلیمتری در سواحل زرآباد تا چابهار
هاتف سیستان و بلوچستان: دادکریم بلوچ جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار گفت: براسالس پیش بینی مدل های مختلف هواشناسی برای بارش های بیش از 100 میلیمتری در سواحل زرآباد تا چابهار وجود دارد.

دادکریم بلوچ در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اعلام هشدار هواشناسی دریایی سطح نارنجی دریایی و احتمال بارندگی در ساحل، جلسه مدیریت بحران تشکیل شده و اعضای ستاد مدیریت بحران در حال آماده باش کامل قرار گرفته‌اند تا بتوان از خسارت احتمالی سیل و بارندگی جلوگیری کرد.

وی افزود: آمادگی لازم برای وضعیت هشدار هواشناسی سطح نارنجی و اتخاذ تمهیدات لازم برای مسافران وگردشگران وجود دارد و به تمامی دستگاه‌ها وظایف لازم محول شده و از تمامی صیادان خواسته شده که قایق ها را با فاصله از ساحل قرار دهند.

وی افزود: تمامی مدارس مقطع ابتدایی فردا دوشنبه غیرحضوری اعلام شده است و تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه به اختیار روسای آن مراکز قرار داده شده است.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار از تلاش‌های چند وقت اخیر شهرداری چابهار در بازکردن کانال و بازکردن مسیل‌ها عبور آب باران تشکر کرد و گفت: تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران در آماده باش کامل هستند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان چابهار گفت: گزارش لحظه به لحظه هواشناسی به ستاد و اعلام در فضای مجازی جهت اطلاع عموم مرتب در حال انجام است و همچنین اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی برای مراقبت و استحکام منازل مسکونی و ماندن درخانه و همینطور در صورت ناامن بودن منازل مراجعه به فضاهای عمومی که از قبل تدارک دیده شده، انجام شده است.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار ادامه داد: به شهروندان اعلام شده حتی الامکان از تردد غیر ضروری در سطح معابر شهری و سفرهای برون شهری درموقع فعالیت سامانه بارشی اجتناب ورزند و هشدارهای لازم درخصوص عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها صادر شده است.

بلوچ تصریح کرد: هشدارهای لازم برای پرهیز از رفتن به ساحل و جلوگیری از تردد صادر و عملی شده است و همچنین اطلاع رسانی درخصوص عدم تردد شناورها به دریا و هدایت شناورها و قایق‌ها به نقاط امن از طریق تعاونی لنج داران، شیلات، اداره بنادر و دریانوردی انجام شده و تشکیل جلسات داخلی توسط ادارات بنادر و دریانوردی، شیلات، شهرداری و همه ادارات مرتبط اجرایی برنامه ریزی شده است.

وی به تجهیز و آمادگی تیم های امداد ونجات هلال احمر و فعالان و خیران مردمی در سطح منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: تمامی سالن‌های ورزشی وسالن های ویژه دانشگاه دریانوردی، اداره بنادر، منطقه آزاد و به‌طورکلی فضاهای عمومی و مساجد برای استفاده عموم که منازلشان در خطر سیل قرار دارد، بازگشایی و آماده شده اند.

وی به تشکیل جلسات ستاد توسط بخشداران در بخش‌ها و دهیاران در سطح روستاها اشاره و بیان کرد: آماده کردن افکار عمومی برای مقابله و مواجهه منطقی با سیل و بارندگی‌ها از طریق فضای مجازی و رسانه‌های جمعی یکی از اقدامات مهم برای آگاهی‌سازی بیشتر بوده است.

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری ویژه چابهار گفت: مسیر دفع آب، جداول، معابر، پُل‌ها و مسیل‌های داخل شهر و همینطور اصلاح درختان در معرض خطر توسط شهرداری انجام شده و تیم‌های اداره برق برای رفع قطعی و افتادگی تیرهای برق احتمالی و اداره آب و فاضلاب در صورت قطعی آب تجهیز شده‌اند.

بلوچ به استقرار تیم‌های راهداری در محورها و باز کردن مسیر آب، پل‌های جاده‌ای بین شهری شهرستان توسط اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای اشاره کرد و گفت: جلسات کمیته امنیتی و آمادگی واحدهای نظامی و انتظامی برای کمک رسانی در صورت آسیب های احتمالی ناشی از طوفان تشکیل شده است.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار گفت: تامین و ذخیره‌سازی سوخت مورد نیاز خودروها و کامیون‌ها و ماشین آلات از طریق شرکت نفت، سرکشی و اعلام به خبازی‌های شهرستان برای تامین و پخت نان مورد نیاز و تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها در زمان وقوع بارش سنگین از دیگر اقدامات ستاد مدیریت بحران در چابهار است.

 بارش های سنگین و رگباری در مناطق ساحلی مکران

رئیس هواشناسی شهرستان چابهار نیز در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سامانه بارشی وارد جنوب سیستان و بلوچستان شده و در حوزه سواحل زرآباد و کنارک پیش بینی بارش از هفت تا بیش از ۱۰۰ میلیمتری باران وجود دارد.

محمدرضا سالاری فنودی بیان کرد: سامانه بارشی سودانی از سمت جنوب غرب از صبح روز یکشنبه وارد استان شده است لذا به علت تغییرات جوی و بارانی بودن آسمان شهر چابهار صیادان از دریاروی خود داری کنند.

وی افزود: بارش از زرآباد شروع شده و سپس کنارک و در حال حاضر در چابهار نیز بارش را داریم ولی پیک بارش‌ها از فردا دوشنبه است و به احتمال ضعیف تا روز سه‌شنبه صبح نیز بارش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بیشترین بارش‌ها بر روی دریا و سواحل است در شهرهای راسک، نیکشهر و قصرقند نیز هشدار نارنجی صادر شده و احتمال بارش را خواهیم داشت.

رئیس هواشناسی شهرستان چابهار تصریح کرد: در این مدت وزش باد را نیز داریم زیرا این بارش‌ها هم رفتی می‌باشند و رعد و برق و تندباد نیز در منطقه خواهیم داشت و پیش بینی شده که حتماً تدابیر خاصی به خصوص در بخش شیلات و دریایی در نظر خواهند داشت و شهرداری‌ها به منظور پیشگیری از بحران در بحث داخل شهر نیز تدابیری داشته باشند.

سالاری فنودی اظهار داشت: صیادان از دریادروی کاملاً خودداری کنند و بخش شیلات دریا را کاملاً ممنوع کرده است و صدور مجوز را تا روز سه شنبه متوقف کرده‌اند به خصوص شناورهای کوچک از رفتن به دریا خودداری کنند.

وی افزود: شنا در سواحل کاملاً ممنوع است زیرا دریا مواج است مسئولان شهر برای اسکان مسافران نیز تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند که در سالن‌های ورزشی اسکان پیدا کنند.

رئیس هواشناسی شهرستان چابهار به مردم توصیه کرد: چون ورزش باد شدید و احتمال رعد و برق وجود دارد از توقف در فضای باز و مکان‌هایی که جسمی یا درختی وجود دارد خودداری کنید.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=164303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.