• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
6

شرایط اقتصادی منطقه چابهار تشریح شد

  • کد خبر : 16957
  • 15 خرداد 1397 - 23:24
شرایط اقتصادی منطقه چابهار تشریح شد
عبدالطیف شیخ زاده بخشدار بخش مرکزی شهرستان چابهار فعالیت ها و ظرفیت های موجود در اقتصاد چابهار را تشریح کرد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، عبدالطیف شیخ زاده گفت: شهرستان چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از شهرهای بندری کشور است که جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر هم‌اکنون در آن زندگی می کنند.
وی افزود: بندر چابهار یکی از چهارده کریدور مهم جهان است که نقش بزرگی را در ترانزیت و ترانشیب کالاها در منطقه، چه درسطح ملی و چه فراملی ایفا می کند. همچنین با توجه به آب و هوای استوایی و گرمسیری چابهار، این منطقه شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع گیاهان مثمر و غیرمثمر را دارد.

بخش شیلات

بخشدار مرکزی شهرستان چابهار گفت: با توجه به اینکه این منطقه دارای ساحلی طولانی در حدود 200 کیلومتر است، صیادی شغل اصلی اکثر مردم منطقه چابهار می باشد و هم‌اکنون بیش از 1000 فروند لنج صیادی و 2000 فروند قایق صیادی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند.
شیخ زاده گفت: تقریبا تمام ماهی های موجود در آب‌های آزاد در ساحل چابهار صید می شوند و تنوع ماهی ها در این منطقه بیشتر از سایر نقاط کشور است.
وی افزود: در منطقه چابهار همچنین 8 هزار هکتار سایت پرورش میگو ایجاد شده است و این مقدار، توان افزایش تا 20 هزارکتار را نیز دارد و این موضوع خود زمینه و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری سودآور در منطقه است.
بخشدار مرکزی شهرستان چابهار در ادامه گفت: علاوه بر زمینه مناسب برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو، اخیرا بحث پرورش ماهی در قفس نیز در منطقه چابهار در حال اجرا است که در این زمینه نیز فضای مناسبی برای سرمایه گذاران وجود دارد.
شیخ زاده افزود: در حوزه شیلات صنایع تبدیلی مانند کارخانه های کنسروسازی در منطقه وجود دارند و در حال فعالیت هستند و با توجه به حجم بالای صیادی در این منطقه امکان رشد این صنایع در منطقه چابهار وجود دارد.

صنعت

بخشدار مرکزی شهرستان چابهار با اشاره به ضعف صنعت در این منطقه گفت: متاسفانه در این بخش هنوز فعالیت چشمگیری که منجر به تولید کالای شاخصی در این منطقه بشود صورت نگرفته است و اندک کارخانه های موجود نیز قالبا کارخانه هایی هستند که صنایع تبدیلی بخش شیلات و کشاورزی را تولید می‌کنند.
شیخ زاده افزود: ظرفیت های موجود در این بخش وجود دارد و در منطقه چابهار چندین شهرک صنعتی نیز وجود دارد، اما قالبا به علت عدم علاقه سرمایه‌گذاران به ورود در این بخش این موضوع هنوز محقق نشده است و از ظرفیت های موجود در این زمینه به‌خوبی استفاده نشده اشت.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود در این منطقه و تسهیلات اعطائی برای ایجاد صنایع در آن، گفت: پتروشیمی و فولاد از جمله فعالیت هایی هستند که در حال حاضر زمینه های عملیاتی شدن فعالیت های آنان در حال شکل‌گیری است و به علت موقعیت مناسب و دسترسی به آب دریا امکان رشد این صنایع بسیار فراهم است.

گردشگری

شیخ زاده در تشریح جاذبه های گردشگری منطقه چابهار گفت: این منطقه به‌علت آب و هوای بندری و اقیانوسی و همچنین وجود سواحل زیبا یکی از بهترین نقاط گردشگری جنوب کشور است.
وی افزود: جاده ساحلی چابهار به‌عنوان یکی از 14 جاده زیبای کشور انتخاب شده است و سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای و امواج خروشان و کوه‌های مینیاتوری از جمله مواردی است که این منطقه را به یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط گردشگری کشور تبدیل کرده است.
بخشدار مرکزی شهرستان چابهار گفت: قلعه پرتقالی ها، روستای تاریخی دیر، تالاب لیپار، مسجد جامع دزک، موزه محلی چابهار، غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، منطقه حفاظت شده گاندو، کوه‌های گل‌افشان و بندر گواتر از جمله دیگر جاذبه های گردشگری منطقه چابهار است.
شیخ زاده در ادامه هوای خاص این منطقه و گرم بودن در زمستان را یکی از جاذبه های آب و هوایی این منطقه در بحث گردشگری دانست و افزود: هم‌اکنون یک هتل بزرگ در این منطقه در حال احداث است که با توجه به ظرفیت‌ بالای این منطقه در امر توسعه گردشگری و طرح‌هایی همچون توسعه سواحل مکران پیش بینی می‌شود حجم بالایی از گردشگر در آینده به این منطقه سرازیر شوند و این امر سرمایه‌گذاری در بخش های زیرساختی گردشگری و ساخت هتل ها و متل ها و … را در این منطقه بسیار پرسود می‌کند.

دامداری

بخشدار مرکزی شهرستان چابهار گفت: در بحث دامداری یکی از مزیت های این منطقه در شرایط مناسب برای پرورش شتر است که توجه به این امر و توسعه آن می‌تواند از خروج ارز از کشور و واردات این دام از کشورهای دیگر جلوگیری کند.
وی افزود: پرورش مرغ بومی و دام های سبک مانند بز نیز از دیگر زمینه‌هایی است که در بخش دامداری در منطقه چابهار می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد و از نظر تامین علوفه مورد نیاز برای این منظور نیز با توجه به خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب، شرایط مهیا است و کمبودی ایجاد نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.