• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
17

گلایه‌های یک فرم والدین

  • کد خبر : 18508
  • 21 شهریور 1397 - 15:48
گلایه‌های یک فرم والدین

یکی از موضوع های داغ این روزهای والدین حکایت لباس فرم مدارس است که یکی گلایه دارد و دیگری آن را طرح خوبی می داند

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، روزهای پایانی شهریور است و بوی مهر و فصل مدارس به مشام می رسد و البته والدین و دانش آموزان برای آماده شدن در سال تحصیلی جدید با جنب و جوش در تدارک خرید وسایل مورد نیاز سال تحصیلی هستند.
 
اما یکی از موضوع های داغ این روزهای والدین حکایت لباس فرم مدارس است که یکی گلایه دارد و دیگری آن را طرح خوبی می داند، دانش آموزان هم از رنگ و نوع فرم لباس جدیدشان برای دوستانشان صحبت می کنند اما در این میان دانش آموزانی هنوز امیدی به داشتن لباسی مشابه دیگر هم کلاسی هایشان ندارند و مجبورند لباس سال گذشته شان را در سال جدید بپوشند برخی از آن ها با صبوری این موضوع را می پذیرند اما عده ای نمی خواهند متفاوت از دیگر دوستانشان باشند.
 
در یکی از مدارس صدای بانویی از دفتر مدرسه به گوش می رسد که می گوید: همین سال گذشته بود رنگ لباس فرم را عوض کردید، با درآمد کارگری همسرم و شرایط این روزهای اقتصادی چگونه برای فرزندم لباس جدید تهیه کنم، در حالی که لباس سال گذشته اش هنوز قابل استفاده است؟! مدیر مدرسه در پاسخ اظهار می کند: این موضوع یکی از قوانین مدرسه است که انجمن اولیا و مربیان آن را مشخص کرده اند، اگر می خواهید فرزندتان در این مدرسه ادامه تحصیل دهد، باید پوشش مشابه دیگر هم کلاسی هایش را داشته باشد.
 
یکی دیگر از والدین در این باره می گوید: دخترم در یکی از مدارس زاهدان تحصیل می کند، از پدرش جدا شده ام و خودم عهده دار سرپرستی فرزندم هستم، تنها منبع درآمدمان حقوق کمیته امداد و یارانه است که بیشتر آن صرف اجاره خانه می شود. برای دیگر مخارجمان مجبور هستم در خانه دیگران کار کنم.
 
وی ادامه می دهد: زمانی که برای ثبت نام دخترم مراجعه کردم مدیر مدرسه اعلام کرد که باید لباس فرم برای او تهیه کنم، از شرایط زندگی مان برایش گفتم و از او خواستم که دخترم با همان لباس فرم سال گذشته اش، اول مهر ماه وارد مدرسه شود اما قبول نکرد، حالا مانده ام چه کنم.
 
یکی از والدین هم بیان می کند: سه فرزند دختر دارم که برای آن ها باید لباس فرم تهیه کنم چرا که اعلام می کنند از قوانین مدارس است، البته رنگ لباس یکی از فرزندانم تغییر نکرده است اما مجبور به تهیه آن هستم، چرا که بزرگ شده است و نمی خواهد در مقایسه با دیگر همکلاسی هایش از این نظر شرایط متفاوتی داشته باشد و سرافکنده شود.
 
وی می گوید: این روزها شرایط با گذشته متفاوت است و اگر دانش آموزی از نظر پوشش با دیگر همکلاسی هایش متفاوت باشد ممکن است مورد تمسخر قرار گیرد و بسیاری از خانواده ها چاره ای ندارند جز این که برای فرزندان شان شرایط یکسانی را فراهم کنند.
 
وی اضافه می کند: بسیاری از مدارس، رنگ های تیره را برای لباس دانش آموزان انتخاب می کنند، در حالی که هوای زاهدان گرم است و از طرفی دانش آموزان در سنی هستند که باید رنگ های روشن بپوشند تا روحیه شادی داشته باشند. همچنین گاهی دیده می شود که لباس های فرمی که در تولیدی های استان آماده و در بازار عرضه می شود کیفیت و طرح خوبی ندارد.
 
در یکی از مراکز فروش لباس هم مردی که صدایش از دور به گوش می رسد و نشان می دهد از قیمت ها گلایه مند است می گوید: با این شرایط نمی توانم اجازه دهم فرزندانم ادامه تحصیل دهند، این روزها همه چیز گران شده است و فرم مدارس و قیمت بالای آن مشکل دیگری است که شرایط را برای خانواده ها سخت کرده است. کاش مسئولان به جای خرج تراشیدن برای مردم به فکر کاهش قیمت ها باشند و چنین طرح هایی را ارائه ندهند.
 
داود صیاد مدیر سازمان دانش آموزی در این باره می گوید: لباس فرم مدارس فقط مختص زاهدان و سیستان و بلوچستان نیست، در کل کشور این موضوع با مدیریت آموزش و پرورش رایج است که دلایل متعددی دارد که خارج شدن از فضای مد و مدگرایی اولین دلیل آن است، زمانی که همه دانش آموزان لباس یک دست می پوشند دیگر کسی سراغ مدل های خارجی و نامناسبی نمی رود که در شان دانش آموز و مدرسه نباشد.
 
وی ادامه می دهد: همچنین دستور العملی مبنی بر استفاده از نمادهای ایرانی در پوشش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه های صنف پوشاک ابلاغ شده است، از طرفی برای این که دانش آموزان به مدرسه بیایند باید لباس تهیه کنند اما در این میان برخی به دلیل توانایی مالی خوب ممکن است در طول سال تحصیلی مدل های مختلف لباس را استفاده کنند که بسیاری نمی توانند چنین شرایطی داشته باشند، به همین دلیل به منظور یکسان سازی دانش آموزان لباس فرم پیشنهاد شده است. با وجود لباس فرم دیگر دانش آموزی سراغ مدل های خارجی نمی رود و از طرفی با پوشیدن لباس یک دست فرصت فخر فروشی از برخی که از توانایی مالی بهتری برخوردار هستند گرفته می شود.
 
وی اظهار می کند: دستور العملی در استان به منظور تهیه پوشاک ارزان، استفاده از تولیدهای داخل استان و ساماندهی لباس فرم مدارس با حضور نمایندگان دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، صنعت، معدن و تجارت، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اتاق اصناف، اتحادیه صنف پوشاک، سازمان دانش آموزی و معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش تهیه شده و سه سال است که اجرا می شود، امسال در این دستور العمل تغییرهایی ایجاد و شرایط بهینه تری فراهم شده است.
 
وی اضافه می کند: براساس بازدید هایی که سال گذشته از تولیدی های استان داشتیم مشاهده کردیم که تفاوت قیمت میان تولیدکنندگان وجود دارد، دلیل آن تفاوت در نوع و جنس پارچه بود، به همین دلیل ۱۲ نوع پارچه با قیمت مناسب به آزمایشگاه تحویل شد تا پارچه ای مطابق با شرایط آب و هوایی استان معرفی شود که چند مدل معرفی و در نهایت جلسه ای با حضور مسئولان امر برگزار شد و چند نوع پارچه با توجه به قیمت، ماندگاری و وضعیت اقتصادی خانواده ها مشخص شد.
 
به گفته وی، اتحادیه صنف پوشاک و انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به عنوان مرجع قیمت گذاری لباس فرم دانش آموزی قیمت سایزهای مختلف را مشخص کرد که تیرماه فراخونی به منظور کمک به چرخه اقتصاد استان برای صاحبان کارگاه های تولیدی صادر شد و تعدادی از سوی اتحادیه صنف پوشاک معرفی شدند.
 
کارگروه نظارت نیز در این باره تشکیل و بازدیدهایی از کارگاه ها انجام و به تناسب شرایط هر کارگاه در بازه زمانی سه ماه ظرفیت تولید مشخص شد.
 
مدیر سازمان دانش آموزی ادامه می دهد: تولیدی ها به مدارس معرفی شد و بازدیدها منظم در حال انجام است، قیمت ها هم ۱۴ تیرماه به مدارس اعلام شد تا خانواده ها در جریان قیمت ها قرار گیرند البته به دلیل نوسانات بازار مبلغ جزئی به قیمت ها اضافه و قیمت گذاری جدیدی اعلام شد که با نگاه حمایت از حاشیه شهر و اقشار کم درآمد، قیمت ها در حاشیه شهر تغییر نکرد.
 
وی با بیان این که موضوع استفاده از لباس فرم در جلسه انجمن اولیا مدارس تصویب می شود تصریح می کند: لباس فرم اجباری نیست اما انتظار می رود لباس فرم به گونه ای طراحی شود ، که اگر برای سال های آینده رنگ و جنس آن خوب باشد استفاده شود، برای این که در سال های مختلف طرح و رنگ یکسانی در یک مدرسه استفاده شود، برای سال های آینده برنامه ریزی هایی خواهیم داشت اما طرح و رنگ لباس فرم هر مدرسه را انجمن اولیا و مربیان مشخص می کند و سازمان دانش آموزی در این باره دخالتی ندارد که از سال های آینده این موضوع را مدیریت خواهیم کرد.
 
به گفته وی، تولید کننده موظف است تعدادی فرم رایگان و مبلغی از حاشیه سودش را برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت در اختیار مدارس قرار دهد، بیشتر مدیران در جریان این موضوع هستند و از طرفی در قرارداد تنظیم شده هم به این موضوع تاکید شده است.
 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=18508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.