• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
9

ناگفته‌های مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان درباره برخی هنرمندان، مهجوریت استان و شعله‌ور

  • کد خبر : 19088
  • 27 مهر 1397 - 13:40
ناگفته‌های مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان درباره برخی هنرمندان، مهجوریت استان و شعله‌ور

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،رسانه، هنرمندان و سینما در معرفی چهره صحیح استان موفق نبوده اند رسانه ها دچار غلو در انعکاس اخبار منفی نشوند سید مجتبی طباطبایی سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط خاصی که دارد دارای محرومیت هایی  است اما معتقدم این استان دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی بسیار غنی هم در […]

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان،رسانه، هنرمندان و سینما در معرفی چهره صحیح استان موفق نبوده اند
رسانه ها دچار غلو در انعکاس اخبار منفی نشوند
سید مجتبی طباطبایی
سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط خاصی که دارد دارای محرومیت هایی  است اما معتقدم این استان دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی بسیار غنی هم در سیستان و هم در بلوچستان است که این نکته ثقل و قابل افتخار برای مردم استان و کل ایران است.
حسین مسگرانی افزود: باید اعلام کرد که اسلام با رویکرد عرفانی از این منطقه به شبه قاره منتقل شده است. شعر و ادبیات فارسی، شاهنامه و حکیم ابوالقاسم فردوسی از این منطقه سرمنشاء می گیرند و این نکات نباید هیچ گاه از خاطر مردم پاک شود.
وی ادامه داد: سیستان وبلوچستان به لحاظ شاخص های فرهنگی و هنری بعد از انقلاب پیشرفت و رشد خوبی داشته است اما در بعضی از شاخص ها به یک عقب ماندگی تاریخی مواجه است. این استان به لحاظ امکانات ضعیف حمل و نقل، نداشتن راه های ارتباطی مناسب و دور بودن از مراکز تصمیم گیری در محرومیت به سر می برد و همین امر باعث قطع ارتباط سیستان وبلوچستان و جامعه فرهنگی آن با مرکز شده که بسیار تاثیر گذار است.
مسگرانی تاکید کرد: ما باید با یک حرکت جهادی به سمت پیشرفت و رشد استان گام برداریم ولی مشکل اصلی در این استان بحث نیروی انسانی است که متاسفانه بدنه های کارشناسی سازمان های فرهنگی و هنری خالی شده و اکثر نیروهای کارآمد و حتی بومی تا توانسته اند از این استان نقل مکان کرده اند و این باعث شده تا شاهد رشد و پیشرفت مورد نظر نباشیم.
وی اظهار داشت: نکته قابل تامل اینجاست که این نقل مکان در میان جامعه فرهنگی استان نیز دیده می شود و بسیاری از افراد شاخص به دلایل مختلف، استان را ترک کرده و به سایر استان های برخوردار مهاجرت کرده اند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه گریزی به مساله مهاجرت زد و آن را به دو نوع تقسیم بندی کرد و افزود: آن دسته از هنرمندانی که سالها در این استان فعالیت کرده اند و تمام علم و توان خود را برای مردم خرج کرده اند اگر به قصد افزایش دانش و بهره وری به سایر نقاط کشور مهاجرت کردند بسیار خوب و مثبت است ولی نوع بد آن، مهاجرت از روی ناراحتی، دلخوری، مشکلات و عدم حمایت است که اگر این مهاجرت ها شدت بگیرد تاثیرات بسیار منفی برای مردم استان دارد.
مسگرانی افزود: بی انصافی است اگر بگوئیم بعد از انقلاب در بخش رشد و توسعه زیرساختی در حوزه فرهنگی اقدامات قابل بیانی انجام نشده است اما واقعیت این است که سیستان وبلوچستان با یک عقب ماندگی ۳۰ساله در حوزه فرهنگی مواجه است که باید این خلاء توسط دولت و کمک دستگاه های فرهنگی و هنرمندان جبران شود.
از جنبه نیروی انسانی نیز باید بتوانیم نیروهای کارآمد و خلاق را جذب کنیم تا مسیر رشد و توسعه استان را سریعتر طی کنیم و یقین دارم که سیستان وبلوچستان آینده ای روشن دارد اگر گام های درست و موثری و مستدامی در این راه برداشته شود.
چهره سیستان وبلوچستان به صورت خاکستری معرفی شده است
متاسفانه سیستان وبلوچستان علیرغم داشتن ظرفیت و پتانسیل های بسیار غنی، اما به صورت چهره ای خاکستری و غیرشفاف معرفی شده است و باید اعلام کرد که رسانه ها، هنرمندان و حتی سینما نتوانسته اند چهره واقعی استان را آن چنان که هست را معرفی کنند که لازم است این موضوع جبران گردد.
مسگرانی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که اکثر فیلم هایی که درباره سیستان وبلوچستان تولید می شود بیشتر توسط بخش خصوص انجام می شود و بیشتر این فیلم نامه ها نیز با محتوای قاچاق کالا، اشرار و قاچاق انسان نوشته شده و همین امر ضربات سنگینی به چهره استان وارد کرده است.
وی تاکید کرد: نکته قابل توجه و مهم تر در این بخش نیز نبود و یا ضعف نظارت، مشاوره و راهنمایی در ساخت فیلم هاست که اصلی ترین نکته ضربه زننده به استان همین اصل می باشد و باید دقت کنیم من بعد این موارد صورت نگیرد و در فیلم سازی های این منطقه واقعیت های استان از قبیل سخت کوشی، مهمان نوازی، قناعت و پاکدستی و ساده زیستی این مردم به نمایش گذاشته شود که این موضوع کمتر دیده می شود و فیلم نامه ها بیشتر با نگاه اقتصادی و صرفه مالی برای تهیه کننده یا کارگردان ها نوشته می شود.
از تولید فیلم شعله ور بی خبر بودیم!
برخورد ما با فیلم شعله ور برخورد اصلاحی بود
وی در خصوص فیلم سینمایی شعله ور که در منطقه سیستان تولید شد اظهار داشت: این فیلم از سازمان سینمایی مجوز خود را گرفته بود و ما اصلا هیچ اطلاعی از ساخت این فیلم نداشتیم!. نکته جالب اینجاست که وزارت کشور طی نامه ای این موضوع را به اطلاع استانداری رسانده بود و مدیر کل امور اجتماعی وقت استانداری نیز طی نامه ای آن را به اداره کل ارشاد خبر داد و خواستار حمایت تدارکاتی و لجستیکی شد.
مسگرانی گفت: حتی این موضوع برای خود ما نیز جالب بود که فرماندار شهرستان از این پروژه اطلاع داشت و ما بی خبر بودیم که در این خصوص گلایه مندی خود را به مرکز اعلام کردیم و دوستان نیز به صورت شفاهی عذرخواهی کرده و به این بی دقتی خود اذعان نمودند.
وی بیان کرد: به همین دلیل ما نیز هیچ دخالتی در ساخت این فیلم نداشتیم و تنها در زمانی که مراحل پایانی فیلم در حال ضبط بود به دعوت معاون ارزشیابی و نظارت وزارت ارشاد و مدیر عامل وقت بنیاد فارابی که به قصد سرکشی به این استان سفر کرده بودند از نزدیک به این پروژه سر زدیم و تا آن زمان هم هیچ اطلاعی از سناریوی فیلم نداشتیم.
وی افزود:  در آن زمان حرف ما این بود که وقتی گروهی قصد دارند در این استان با توجه به حساسیت های خاص خود فیلم بسازند بهتر است که سازمان سینمایی، کارگردان و تهیه کنندگان را ملزم به انتخاب یک مشاور آشنا به جنبه های مختلف استان کند تا آنها را در حیطه های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و … مشاوره دهد.
وی بیان کرد: پس از اعلام این موضوع از مسئولان پروژه درخواست کردیم تا قبل از اکران عمومی، فیلم در استان برای ما نمایش داده شود تا نکات لازم به آنها اعلام گردد و البته قول های مساعدی هم دادند ولی متاسفانه این امر محقق نشد و ما نیز در اکران عمومی از تماشای این فیلم متاثر شدیم که البته در آن زمان نیز معتقد بودیم که این ایرادات قابل حل است.
وی ادامه داد: ما بارها و بارها گلایه مندی خود را اعلام نمودیم و متذکر شدیم که نبود یک مشاور زبده و آشنا به استان قطعا به فیلم و حتی خود تهیه کننده و کارگردان ضربه می زند که چنین نیز شد اما سبب خیر شد تا سازمان سینمایی و مسئولان بنیاد فارابی به این نظر برسند که حتما باید در ساخت فیلم ها یک مشاور در کنار کارگردان وجود داشته باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان اظهار داشت: برخورد ما با فیلم شعله ور برخورد اصلاحی بود که آن هم به سبب معرفی درست استان بود. عقیده داریم که چهره استان در مدت زمان طولانی خدشه دار شده و طبیعتاً برای تغییر این نگاه نیازمند زمان هستیم و نباید انتظار داشت این موضوع در یک یا دو سال حل شود.
مسگرانی افزود: سینما می تواند در تغییر نگاه ها نسبت به استان نقش بسیار موثری ایفا کند و یکی از مهم ترین ابزار در این خصوص است و به همین دلیل باید سینماگران، هنرمندان و کارگردانان کشور حمایت های مادی و معنوی لازم صورت بگیرد و نباید کاری کرد که دیگر هیچ کس سمت این استان نیاید.
وی خاطر نشان کرد: با تمام این اوصاف باید بگویم که برای تغییر نگاه ها به سیستان وبلوچستان نیازمند حداقل ۱۵ سال کار فرهنگی و هنری صحیح و درست هستیم اما نباید به بهانه های حفظ آبروی استان، با هنرمندان، کارگردانان و… برخوردهای چکشی و ضربتی انجام دهیم تا دیگر هیچکس رغبتی برای حضور در استان نداشته باشد.
در قضیه شعله ور نیز برخی ها برخورد ارشاد اسلامی را ضربتی و چکشی قلمداد کردند اما در حقیقت گلایه ما از کسانی بود که در ابتدای امر در جریات تمام امور بودند و با این پروژه همکاری می کردند ولی وقتی که انتقادها زیاد شد خود را کنار کشیدند و گفتند: کی بود کی بود. من نبودم!
جای گلایه اصلی ما از این افراد و نهادها بود که چرا به عنوان دستگاه های نظارتی سیاسی و اجتماعی و حتی افراد مطلع به محتوای فیلم نامه ورود نکردند و نادانسته و با حالت خامی عمل کردند و در آخر هم خودشان را به بی اطلاعی زدند؟!
سیستان وبلوچستان نیازمند کار زیرساختی فرهنگی است نه اقدام موقتی
شخصا معتقدم که برای رشد سیستان وبلوچستان باید دست به اقدامات زیرساختی و اساسی زد و کار موقتی جوابگوی این حجم نیاز و کمبود را نمی دهد. بنده شخصا معتقدم که دعوت بدون مناسبت از هنرمندان با صرف هزینه های کلان صحیح نیست بلکه ما باید هنرمندان را متناسب با رویدادها به استان دعوت کنیم نه اینکه یک هنرمند را با صرف هزینه های گزاف پرواز و ایاب و ذهاب و هتل و… به استان بیاوریم و او تنها چند جمله در صداوسیما و رسانه ها در تمجید از استان بگوید و برود.
معتقدم که این شیوه اصلا صحیح نیست بلکه اگر همین کار با برگزاری جشنوارهای ملی هنری، عکاسی، و ادبی و … صورت بگیرد و از هنرمند به عنوان داور یا کارشناس برجسته صورت بگیرد بسیار پاسخ بهتری خواهیم گرفت و اگر این قبیل کارها صورت بگیرد دیگر نیازی نداریم که از یک هنرمند خواهش و التماس شود و چندین نفر واسطه شود تا در نهایت با وعده پرداخت مبالغ کلان و هدیه های گزاف آنها را به استان بیاوریم و یک روز یا چند ساعت در استان باشند و دست آخر یک وعده شام و ناهار به آنها بدهیم و لباس سنتی استان را به تن آنها بکنیم و چند عکس بگیریم و تمام. این شیوه باید اصلاح شود و هنرمند آن طور که شان هنر و البته مردم استان است باید به استان دعوت شود و افراد در جایگاه و منزلت خود نقش آفرینی کنند.
ما باید در حوزه تولید محتوا و حمایت از هنرمندان استان نیز به طور جدی وارد گود شویم که در این زمینه نیز رایزنی های زیادی انجام داده ایم و بنیاد سینمایی فارابی نیز موافقت خود در این خصوص را اعلام کرده و ما نیز در داخل استان حامی پروپاقرص کارهای فرهنگی و هنری و سینمایی فاخر هستیم.
حرف های هنرمندان که درباره سیستان وبلوچستان می زنند عمدتاً خوب و مملو از احساس است. بسیاری از چهره های شاخص هنری و سینمایی قبل از ورود به استان با ذهنیت امنیتی و ناامنی و… پا به این استان می گذارند اما زمانی که در میان مردم هستند و در شهرهای مختلف استان حضور پیدا می کنند متوجه می شود که این ذهنیت تنها یک تبلیغ منفی و باور اشتباه است که در اذهان نقش بسته است و ما باید این ذهنیت ها را از راه صحیح و اصولی تغییر دهیم.
عمدتاً هنرمندان به دلیل روحیه لطیفی که دارند حرف های پراحساسی درباره سیستان وبلوچستان نوشته و در صفحات شخصی خود در فضای مجازی منتشر می کنند اما به عقیده من بهترین مبلغان و کسانی که می توانند استان را به خوبی معرفی کنند پژوهشگرانی هستند که مدت های طولانی در استان ساکن می شوند و از نزدیک با این مردم نشست و برخواست می کنند و واقعیت این استان را با پوست و گوشت خود درک می کنند و در آخر در کمال امانت داری آن را منتشر می کنند و این افراد باید باید به طور جدی مورد حمایت و تقدیر قرار بگیرند.
وی درباره پست اینستاگرامی یکی از خبرنگاران نیز گفت: قطعاً آن خبرنگار در انتشار پست خود نیت خیر و یاری رسان داشته است اما باید بررسی شود که چرا اصولاً این قبیل اخبار منفی از استان منتشر می شود؟ که در این باب نیز به نظر بنده تعداد اخباری است که از این استان به خارح مخابره می شود و این اخبار بر روی ذهن مردم غیربومی تاثیر منفی می گذارد.
بعضی مواقع رسانه ها آنقدر اخبار منفی کوچک را بزرگنمایی می کنند و در نشر آن غلو می کنند که آدم هایی که از منطقه دور هستند به نتایج غلط می رسند و گمان می کنند این استان در بدترین شرایط می باشد. در این بخش رسانه ها محوری ترین نقش را بر عهده دارند و در انتشار اخبار و گزارشات خود باید به گونه ای قلم بزنند که ضمن جلوگیری از اغراق و بزرگنمایی در برخی مواقع سیاه نمایی، سعی در معرفی چهره واقعی استان بکنند.
البته ناگفته نماند که سبقه تاریخی و فرهنگی و دینی این استان بر هیچکس پوشیده نیست و کسی که با این فرهنگ قدری آشنایی داشته باشد هیچ گاه نظایر چنین خبری را بدون تحقیق و بررسی منتشر نمی کند اما در این زمینه هم مردم باید بزرگواری به خرج دهند و افراد ناآگاه را از روش های صحیح مطلع سازند و هیچ وقت نباید حتی با کسانی که چنین اخباری را منتشر می کنند برخوردی زننده داشته باشیم و در حوزه فرهنگ و رسانه نیز باید با ابزار خودش و به طور هوشیارانه ورود کنیم.
قبول داریم که در این استان مشکلات و کمبودهای زیادی وجود دارد. سیستان وبلوچستان با بی آبی دست و پنجه نرم می کند و مشکل حاشیه نشینی زیادی دارد و هیچ گاه نمی گوئیم که اینجا گل و بلبل است و همه چیز مهیاست. خیر اصلا این گونه نیست اما باید همه مسئولان و مردم همت کنند تا این مشکلات برطرف شود.
یکی از مشکلات استان این است که اتفاقات خوب و موثر استان به خوبی و درستی معرفی نمی شود اما به محض وقوع یک اتفاق کوچک امنیتی، بلافاصله تمام رسانه های داخل  خارج استانی و حتی بین المللی روی این منطقه متمرکز می شوند که بسیار اشتباه است و باید به طور کامل ریشه یابی شود.
رسانه ها باید بنویسند که در گذشته این استان چه شرایطی داشته و امروز ده ها و صدها مدرسه و بیمارستان مجهز و پیشرفته دارد باید بگویند که در سالهای دور چه میزان کپرنشینی در استان داشتیم و خیران و مردم و دولت چه میزان این معظل را برطرف کرده اند. این استان دارای مراکز فرهنگی بسیار خوب است که باید به طور درست از آنها استفاده کنیم.
جا دارد که رسانه و نویسندگان هم در سیستان و هم در بلوچستان به این مساله ادامه بدهند و علیرغم همه مشکلات، تصویری درست از استان را به نمایش بگذارند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=19088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.