• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
10

پنج گونه جدید از زنبورهای پارازیتویید ایران توسط محققان دانشگاه زابل کشف شد

  • کد خبر : 151254
  • 24 اسفند 1400 - 22:50
پنج گونه جدید از زنبورهای پارازیتویید ایران توسط محققان دانشگاه زابل کشف شد
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیر روابط عمومی دانشگاه زابل گفت: در پژوهش انجام شده توسط محققان گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل، پنج گونه جدید از زنبورهای پارازیتویید ایران برای نخستین بار کشف و توصیف شد.

دکتر رضا زابلی مدیر روابط عمومی دانشگاه زابل اظهار داشت: تحقیقات محققان گروه گیاه پزشکی دانشگاه زابل طی سال‌های اخیر بر روی چندین گروه از زنبورهای شبه‌انگل (پارازیتویید) متمرکز بوده است که اغلب آنها جزو دشمنان طبیعی آفات کشاورزی به شمار می روند و از اهمیت زیادی در مهار بیولوژیک آنها برخوردارند.

وی افزود: خانواده موسوم به ایکنومونیدها (Ichneumonids) یکی از این گروه عوامل بسیار مهم کنترل بیولوژیک آفات و شامل بیش از ۲۵ هزار گونه در سطح جهان است که کمتر از ۵۰۰ گونه از آنها به طور قطعی در ایران ثبت شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه زابل  ادامه داد: طی یک مطالعه ۴ ساله، گونه‌های متعدد دیگری از این گروه ارزشمند از حشرات مفید، در نواحی مختلف شرق و غرب و نواحی مرکزی ایران از جمله استانهای فارس، سیستان‌وبلوچستان و کرمانشاه جمع‌آوری و شناسایی شد و اطلاعات علمی آن‌ها در مجلات مطرح جانورشناسی به ثبت رسید که تعدادی از آنها تاکنون برای دنیای علم ناشناخته بود و پس از شناسایی طی این تحقیق، برای نخستین بار نامگذاری و توصیف شد.

دکتر زابلی گفت: کشف و نامگذاری پنج گونه جدید از زنبورهای ایران توسط خانم دکتر مریم زردویی حیدری دانش آموخته ممتاز دوره دکتری دانشگاه زابل صورت گرفته که تحت راهنمایی دکتر احسان رخشانی، عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی انجام گرفته است.

وی تصریح کردد: این موارد تنها بخشی از دستاوردهای محققان گروه گیاه پزشکی دانشگاه زابل است که در سنوات گذشته نیز به همین شکل گونه‌های ناشناخته‌ متعددی را به دنیای علم معرفی کرده‌اند. حمایت مجموعه مدیریت دانشگاه از تداوم این مطالعات، منجر به کشف و نامگذاری گونه‌های جدید دیگری از ایران شده است که به زودی خبر ثبت و معرفی آنها در مجلات معتبر بین‌المللی نیز منتشر خواهد شد و در اختیار محققان و علاقمندان قرار خواهدگرفت.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=151254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.