• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
8

سد پیشین و خیرآباد بدون آب است

  • کد خبر : 16247
  • 27 اسفند 1396 - 13:17
سد پیشین و خیرآباد بدون آب است
در حوزه منابع، کمبود آب مهم ترین چالش در استان است چرا در شرایط بدون خشکسالی بالای چهار هزار و 700 میلی متر تبخیر رخ می دهد

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، سال هاست خشکسالی در استان سایه افکنده و بحران بی آبی سبب شده است مردم برای تامین معیشت خود دچار مشکل شوند، زیرا شغل بیشتر آن ها کشاورزی است و از این طریق مخارج خود را تامین می کنند و این مشکل در هیرمند به معضل جدی تبدیل شده است چرا که 100 درصد زمین های کشاورزی آن فاقد کشت است.

رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در حوزه منابع، کمبود آب مهم ترین چالش در استان است چرا در شرایط بدون خشکسالی بالای چهار هزار و 700 میلی متر تبخیر رخ می دهد و زمانی که دمای هوای استان به 56 درجه سانتی گردا می رسد شدت تبخیر بیشتر می شود.
رضا نجفی با بیان این که با چالش سنگینی برای منابع آبی در استان مواجه هستیم ادامه داد: در هیرمند 100 درصد زمین های کشاورزی فاقد کشت است و کشت و کار در این شهرستان انجام نمی شود، در زهک کم تر از 20 درصد کشت و در زابل کمتر از 50 درصد کشت انجام می شود، فقط در هامون و نیمروز کشت محصولات به طور کامل انجام می شود.
به گفته وی، حدود چهار سال است که برای زمین های حاشیه سد پیشین آب کشاورزی دریافت نمی شود و شش هزار هکتار از اراضی باهوکلات طی این مدت پیش خشک شده است و بهره برداران در تولید و تأمین معاش با مشکل مواجه هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز با اشاره به حجم فعلی سدها هم اظهار کرد: حجم آب موجود در چاه نیمه های یک، دو و سه 370 میلیون مترمکعب است در حالی که سال گذشته 400 میلیون مترمکعب بود و هفت درصد کاهش را نشان می دهد. چاه نیمه چهار نیز 28 درصد کاهش داشته است، در سد پیشین و خیرآباد نیز برای امسال هیچ آبی نداریم.
اتابک جعفری افزود: از مهر ماه 81 سفره های زیرزمینی استان با شیب تندی به سمت پایین رفتن آب پیش رفته است به طور متوسط 25 سانتی متر در سال افت آب زیرزمینی رخ داده است و کیفیت آب به سمت پایین در حال حرکت است.
وی با بیان این که سراسر استان دچار مشکل خشکسالی است اظهار کرد: میزان تبخیر آب در استان چهار هزار میلی متر و دو برابر میانگین کشوری است. با توجه به میزان برداشت ها از سفره های زیر زمینی تا 10 سال آینده در سیستان و بلوچستان امکان تامین آب شرب وجود ندارد، بنابراین در برخی نقاط فقط می توان آب شرب مردم را تامین کرد و نمی توان به کشاورزی آبی اختصاص داد، چراکه اگر الگوی مصرف رعایت نشود وضعیت بدتر از این خواهد شد.
لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.