• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
8

روستای تنگه سرحه بزودی ثبت ملی می‌شود

  • کد خبر : 71749
  • 02 مرداد 1398 - 22:30
روستای تنگه سرحه بزودی ثبت ملی می‌شود
هزار و ۹۸۰ نفر در این روستا زندگی می کنند و بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی انفرادی فعال و کار صنعتگری خاص انجام می دهند و ۸۰ درصد جمعیت این روستا به کار حصیربافی مشغول هستند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: روستای تنگه سرحه یک روستای هدف گردشگری است که یکسال و نیم درتلاشیم تا بتوانیم با یک هدف معین و مشخص به یک سمت و سوی خاصی نسبت به توسعه زیرساخت گردشگری و جذب گردشگر در این منطقه اقدام کنیم.
وی افزود: نوعی درخت خوب در روستای تنگه سرحه به نام داز وحشی وجود دارد که مواد و متریال اولیه از این درخت برای تهیه سبد و الیاف مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: پرونده این روستا برای ثبت ملی آماده شده است، هزار و ۹۸۰ نفر در این روستا زندگی می کنند و بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی انفرادی فعال و کار صنعتگری خاص انجام می دهند و ۸۰ درصد جمعیت این روستا به کار حصیربافی مشغول هستند.
جلالزایی ادامه داد: خیلی از بزرگان حصیر کشور مانند پیرمحمد رئیسی در قصرقند با فاصله کمی از روستای تنگه سرحه زندگی می کند که در واقع به نوعی مواد و مصالح همین روستا را استفاده و در اختیار صنعتگران و گردشگرانی که قصد دارند به این منطقه سفر کنند قرار می دهد.
وی تصریح کرد: در ورودی تنگه سرحه یک بازارچه دائمی صنایع دستی با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در حال راه اندازی است و سال گذشته نیز سرمایه گذاری هایی در آنجا صورت گرفت که نسبت به توسعه و رشد زیرساخت های ۲راهی تنگه سرحه بسیار موثر بود.
وی افزود: در ایام نوروز بسیاری از گردشگران و مردمانی که قصد سفر به سمت و سوی چابهار، کنارک یا مناطق دیگر را دارند باید از تنگه سرحه عبور کنند بنابراین در این مکان توقف و از صنایع دستی صنعتگران این روستا دیدن و خرید می کنند.
وی خاطر نشان کرد: پرونده روستای تنگه سرحه ۳۱ تیردر نشست دفاع شهرها و روستاهای ملی ارائه شد که توانستیم با کیفیت خوبی از آن دفاع و نتایج پرونده احتمالا ظرف ۱۰ روز آینده اعلام می شود که معتقدیم این روستا با شاخصه ها، آیتم ها و مواردی که دارد، به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت ملی خواهد شد، پیش از این نیز ۲ ثبت ملی دیگر شامل باغ شهرجالق در سراوان و شهر ملی سوزندوزی در ایرانشهر داشته ایم که با این ثبت سومین ثبت ملی سیستان و بلوچستان اتفاق خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=71749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.