• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

نگاه ما در خصوص حق آبه هیرمند باید منسجم باشد

  • کد خبر : 152752
  • 17 مرداد 1401 - 14:02
نگاه ما در خصوص حق آبه هیرمند باید منسجم باشد
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نگاه ما در خصوص حق آبه هیرمند باید منسجم باشد گفت: صرفا یک هشدار کاهش سطح روابط نمی‌تواند طالبان را متقاعد به رعایت قواعد بین‌الملل کند.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حفاظت و حراست وزارت امور خارجه از حق‌ آبه های ایران که باید از سوی سایر کشورها تخصیص یابد، اظهار داشت: وضعیت بحران آبی در شمال سیستان و بلوچستان و آذربایجان که ناشی از اقدامات حاکمیت فعلی افغانستان و ایجاد سد کمالخان و پروژه‌های سدسازی اردوغان در ترکیه بوده و حوزه آبریز ما در این مناطق را دچار چالش کرده نشان می‌دهد دیپلماسی آب کشورمان، دیپلماسی فعالی نبوده است.

وی افزود: ضروری است، همه نهادهای دست اندرکار مثل وزارت خارجه، وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست با نگاهی واحد در این حوزه، تشریک مساعی داشته باشند.

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفا طرح این موضوع از سوی وزارت خارجه که امکان دارد عدم تخصیص حق آبه ما از سوی افغانستان باعث کاهش سطح روابط شود بسیار کم بوده و تأثیری ندارد، بیان کرد: موضوع حق آبه آنچنان مهم است که وزارت امور خارجه باید صراحتا اعلام کند این موضوع منجر به قطع روابط ایران و حاکمیت فعلی افغانستان خواهد شد.

سعیدی در ادامه با اشاره به سفر هیأتی از وزارت نیرو برای بازدید از بند کجکی افغانستان جهت بررسی وضعیت آب و روند تخصیص حق آبه، گفت: نگاه ما در این خصوص باید منسجم باشد و طی آن از سویی ملاحظات زیست محیطی، از سوی دیگر ملاحظات حوزه آبریز و همچنین ملاحظات حقوق بین‌الملل بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱ که وزارت خارجه متولی آن است، رعایت شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان با بیان اینکه همه نهادهای مربوطه باید با هم موضوع حق آبه را پیگیری کرده و سفرهای جداگانه به افغانستان نداشته باشند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف همواره در کنار مردم افغانستان بوده و این موضوع را به اثبات رسانده چنانچه در حال حاضر نیز میزبان ۶ میلیون نفر افغانستانی هستیم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=152752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.