• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

پیروز انتقادپذیری در سیستان و بلوچستان کیست؟

  • کد خبر : 147351
  • 06 بهمن 1399 - 9:40
پیروز انتقادپذیری در سیستان و بلوچستان کیست؟
هاتف سیستان و بلوچستان- انتشار نامه سرگشاده مدیرکل صدا و سیما سیستان و بلوچستان در واکنش به سخنان استاندار درباره نحوه پوشش اخبار و رویدادها در این استان پارادوکسی از انتقاد کردن در عین انتقاد ناپذیری را ایجاد کرده است.

انتشار نامه سرگشاده مدیرکل صدا و سیما سیستان و بلوچستان در واکنش به سخنان استاندار درباره نحوه پوشش اخبار و رویدادها در این استان پارادوکسی از انتقاد کردن و انتقاد پذیری و ناپذیری را ایجاد کرده که در یک سوی آن استاندار به عنوان نماینده مسوولان و در سوی دیگر خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی قرار دارند.
خبر جلسه شورای برنامه ریزی سیستان و بلوچستان این بار مثل همیشه نبود، خبری متفاوت با حاشیه‌هایی که بعد از انتشار یک نامه سرگشاده از سوی مدیرکل صدا و سیمای استان بیانیه خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان را در پی داشت و به ترند شبکه های مجازی تبدیل شد.
اصل ماجرا انتقاد استاندار از گزارش‌های انتقادی مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان در جلسه شورای برنامه ریزی استان بود.
اگر چه الفاظ به کاربرده شده از سوی احمدعلی موهبتی درباره توصیف کار برخی خبرنگاران قابل توجیه نیست، اما این انتقاد با هدف دفاع از خدمات نظام بیان شد.
حواشی ایجاد شده پس از پخش خبر این جلسه نشان دهنده این است که فرهنگ انتقاد و انتقادپذیری در این استان هنوز نیاز به تقویت در میان مسوولان و اصحاب رسانه دارد.

به گفته یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه شورای برنامه ریزی استان؛ انتقاد استاندار متوجه جامعه خبرنگاران و حتی تمامی خبرنگاران صدا و سیما نبود بلکه تنها بخش کوچکی از آنان را مورد خطاب قرار داد ضمن اینکه در سخنانش از تلاش ها و عملکرد صدا و سیما استان نیز قدردانی و این تلاشها را بی نظیر توصیف کرد.

در بخشی از سخنان موهبتی آمده است: «ما ضمن تشکر از اقدامات بی نظیر و خوبی که صدا و سیما در حوزه فرهنگ سازی انجام داده در این شرایط در سیستان و بلوچستان یک همراهی و کمک بیشتری را لازم داریم.»

سخنان استاندار در جلسه شورای برنامه ریزی خطاب به مدیرکل و معاون صدا و سیما در هیچ رسانه ای منتشر نشده بود تا اینکه نامه سرگشاده مدیرکل صدا و سیما و متعاقب آن بیانیه خانه مطبوعات موجب گسترش فضای التهاب در میان اصحاب رسانه و فضای مجازی شد در حالی که باید پاسخ استاندار در همان جلسه داده می شد یا در جلسه ای با حضور استاندار و اصحاب رسانه مورد بررسی و کنکاش قرار می گرفت.

پخش بخش های کوتاهی از سخنان استاندار از طریق شبکه هامون و فضای مجازی این شائبه را بوجود آورده است که موهبتی تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه را مورد خطاب قرار داده هر چند که براساس بیانیه خانه مطبوعات چنین تشبیه ناصوابی حتی اگر خطاب به یک خبرنگار هم باشد بازهم بدور از شان و جایگاه جناب موهبتی به عنوان استاندار است، این در حالیست که وی از رسانه ها از جمله صدا و سیما درخواست کرده بود کوتاهی های مسوولان را منتشر کنند.

استاندار در بخشی از سخنانش گفت: « حتماً کوتاهی در عملکرد منِ نوعی و مجموعه مدیران سیستان و بلوچستان وجود دارد بالاخره کارها را با هم انجام می دهیم و انتظار داریم صداو سیما کوتاهی های ما را هم نشان بدهد و کارهای انجام شده را نیز منعکس کند.»

برخی انتقادهای همراه با توهین انتقاد را زیر سوال خواهد برد و به جای توجه به متن، مخاطبان را به سمت توجه به حواشی سوق می دهد. استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان و الگوی سایر مسوولان بهتر بود برای انتقاد از مغفول ماندن خدمات نظام از امثال یا کلماتی در شان خبرنگاران استفاده می‌کرد.
از طرفی رعایت اصل بی‌طرفی نیز یکی از اصول حرفه خبرنگاری است که در عین پذیرش انتقاد باید به شکلی منصفانه پوشش داده شود.
انتشار نامه سرگشاده محمود کردستانی مدیرکل صدا و سیمای استان اگرچه محتوای دفاع از حقوق صنفی خبرنگاران را داشت اما موضوع حقوق صنفی همکاران رسانه ای و حل مشکلات متعدد آنان بحثی گسترده است که در نشست های مختلف با استانداران متعدد استان تاکنون بی نتیجه مانده است اما اگر تذکری برای اصلاح برخی ادبیات است بهتر بود رسانه صدا و سیما بعد از گذشت ۲ روز در پوشش خبری جلسه شورای برنامه ریزی اصل بی طرفی را مدنظر قرار می‌داد و با قبول اصل انتقاد پذیری به جای انتقام‌گیری این رویداد را بی‌طرفانه و منصفانه پوشش می داد و صحبت های استاندار درباره اصل ماجرا را بطور کامل پخش می کرد.

از طرفی خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل رسمی صنفی اصحاب رسانه استان بهتر بود در فضایی آرام و گفت وگو با طرفین و مشورت با اصحاب رسانه بویژه مدیران رسانه هایی که از آنها در بیانیه نام برده شده به یک جمع بندی اساسی و منطقی می رسید و سپس در صورت نیاز اقدام به انتشار بیانیه می کرد.

در شرایطی که معاندان نظام اسلامی مترصد سوء استفاده از هر موضوع و مطلبی برای ضربه زدن به این نظام الهی هستند بایستی سربازان این نظام ولایی در برخورد با مسائل مختلف جانب احتیاط و منطق را رعایت کنند تا مورد سوء استفاده شبکه های وابسته به معاندان و بدخواهان نظام قرار نگیرند کما اینکه از نامه سرگشاده مدیرکل صدا و سیما و بیانیه خانه مطبوعات و ایضا سخنان استاندار برای بیان عقده های درونی خود سوء استفاده کردند.

جامعه رسانه ای استان با وجود مشکلات صنفی نهایت تلاش خود را برای حفظ، گسترش و تعمیق وحدت، انعکاس خدمات نظام و طرح مسائل و مشکلات مردم بکار گرفته و به وظایف و رسالت اصلی خود عمل کرده و همانگونه که شب و روز همپای مسوولان در سرما و گرمای استان در مسیر توسعه و پیشرفت منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و نیستند انتظار دارند برای انعکاس بهتر و بیشتر فعالیتها، خدمات و عملکردها یاریگر آنان باشند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=147351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.