• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
8

توسعه سواحل مَکُّران در گرو انسان مَکُّرانی است

  • کد خبر : 146912
  • 18 آبان 1399 - 13:56
توسعه سواحل مَکُّران در گرو انسان مَکُّرانی است
هاتف سیستان و بلوچستان- نماینده مردم چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت منافع توسعه سواحل مکران برای مردم بومی باشد، نباید چرخه های توسعه ملی مولفه های توسعه محلی را خرد کند.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی ستاد توسعه سواحل مکران با جوامع محلی شهرستان چابهار اظهار داشت: مقام معظم رهبری تعبیری زیبا از سیستان و بلوچستان تحت عنوان تنگه احد مربوط به شمال استان و گنج پنهان مربوط به جنوب استان خطاب داشتند که گنج پنهان مشخصا همان توسعه سواحل مکران می باشد.

وی افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که از افعال مجهولی همچون موکران و مک ران برای تعریف این منطقه استفاده می شود که اصالت این نام مَکُّران (makkoraan) می باشد که بومی ها این نام را می شناسند و مقام معظم رهبری تاکید کردند که همان اصطلاحی که مردم بومی استفاده می کنند درست است.

وی گفت: دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران می بایست در خود همین منطقه مخصوصا در شهرستان چابهار دایر شود زیرا اشراف بر منطقه قوی تر است و تصمیم گیری ها سریع متناسب با نیازمندی ها بومیان همراه با توسعه منطقه پیش بینی و اجرایی خواهند شد.

نماینده مردم حوزه چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در توسعه پایدار نیازهای نسل حاضر را باید برطرف کنیم بدون آنکه توانایی های نسل آینده را خدشه دار کنیم بعبارتی توسعه همراه با بهتر شدن حال مردم باشد.

سعیدی تصریح کرد: نگاه یک سویه به توسعه نه تنها باعث پیشرفت منطقه نمی شود بلکه ضد توسعه خواهد بود، زیبنده نیست که در کنار دیوارهای منطقه آزاد، اداره بندر و سایر نهادها ما در چابهار مناطق حاشیه نشینی چون جنگلوک، میرآباد، کمب و سرخ ریگ را داشته باشیم و نباید چرخه های توسعه ملی مولفه های توسعه محلی را خرد کند.

وی بیان کرد: چنانچه در در حوزه های کشاورزی، صید و صیادی، گردشگری و مرز کارهای توسعه ای انجام شود می توان به نسبت درستی از توسعه ملی به توسعه محلی رسید.

وی تاکید کرد: اولویت منافع توسعه سواحل مکران برای مردم بومی باشد، چابهار در یک ماموریت فرا ملی قرار دارد همه باید تلاش کنیم بین توسعه ملی و محلی تناسب هایی را با افزایش شاخص های منابع انسانی و شرایط سرمایه گذاری ایجاد کنیم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=146912

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.