• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
8

۱۷ مرداد، بهار خبر و اطلاع‌رسانی

  • کد خبر : 148717
  • 17 مرداد 1400 - 21:24
۱۷ مرداد، بهار خبر و اطلاع‌رسانی
هاتف سیستان و بلوچستان - ۱۷ مرداد، بهار خبر و اطلاع‌رسانی است در این ایام خجسته، نام و یاد شهید صارمی، چون دم مسیحایی، کالبد جریان خبر و خبرنگاران را جانی تازه می‌بخشد و طبیعت پژمرده آن را طراوت می‌دهد.

خبرنگار فردی است که به نمایندگی از مردم، برای اطلاع‌رسانی سالم و بیان حقایق، عملکرد و رفتار تمام افراد جامعه بویژه مسوولان و صاحب منصبان را زیر ذره‌بین قرار داده و به نقد و موشکافی آن می‌پردازد، تا با شناخت نقاط ضعف و قوت به پیشبرد اهداف ملی و مردمی منتهی شود.

روز خبرنگار، روزی است که گویی قلم، این مقدس‌ترین عامل سوگند آسمانی که قرآن به آن قسم یاد کرده است – نون و القلم ومایسطرون- بار دیگر به مظهر درخششی تبدیل شده که حکایت‌گر زندگی تابناک رهپویانی می‌شود که همواره با قلم پیوندی جاودانه بسته‌اند.

در رسانه‌ای بودن عصر کنونی بحث و تردیدی وجود ندارد و بازیگران اصلی تحولات در این عصر همانا رسانه‌ها هستند، ۱۷ مرداد بهانه‌ای برای گردهم آمدن، تفاهم، همدلی، اتحاد، رفع معایب و انتقال مفاهیم و تجربه‌هاست. روز خبرنگار، روز تجلیل از یک شخص نیست بلکه روز پاسداشت از یک شخصیت، ارزش، آرمان و هدف است.

امروزه نقش خبرنگاری و رسانه نقشی فراتر از اطلاع‌رسانی صرف است، هم اینکه رسانه‌ها ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جدیدی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی ایجاد کرده‌اند و بسیاری از مفروضات و اصول پیشین را در ساختار روابط به چالش کشیده‌اند.

خبرنگاران علاوه بر رسالت انعکاس دقیق و صحیح خبر و تحلیل واقعیات و علاوه بر تأثیرگذاری بر افکار عمومی و مهارت‌دهی به آن‌ها، بر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیز تأثیر بسیاری برجا می گذارند، به گونه‌ای که امروزه از آنها با عنوان رکن چهارم مردم‌سالاری یاد می‌کنند.

خبرنگار متعهد افکار، عقاید و نگرش‌های جدید را در میان افراد جامعه منتشر می‌کند و با تأکید بر برخی نگرش‌ها، جنبه‌های مثبت یا منفی، آن را آشکار می‌سازد، خبرنگار از طریق ارائه درست یا نادرست مطالب، باعث جهت‌گیری افراد می‌شود و به نوعی، قادر است طرز تفکر عمومی و جریان‌سازی در جامعه ایجاد کند که نمونه آشکار آن در رسانه‌های مجازی مشهود است.

یک خبرنگار خوب باید دارای یک سری ویژگی‌ باشد که می‌توان ذوق و استعداد، سرعت و توجه به واقعیت‌ و داشتن اطلاعات وسیع و ساده‌نویسی و آموزشی تخصصی و مسؤولیت اجتماعی اشاره کرد.

مطبوعات و خبرگزاری‌های استان با کمترین ابزار و امکانات و درآمد، البته با تعهد به انعکاس واقعیات و بهره‌مندی از پاک‌ترین و زلال‌ترین خبرنگاران به واقع تکلیف محور تا وظیفه محور در استان نقش خود را ایفا می‌کنند.

عمده خبرنگاران سیستان و بلوچستان از مشکلات اقتصادی، معیشتی و عدم امنیت شغلی و بعضاً با چند شغله بودن به دلیل مشکلات معیشتی باز هم با علاقه و تعهد انقلابی مشکلات اجتماعی را در کنار نقاط قوت و برجستگی‌ها و انعکاس اخبار مسؤولان پوشش می‌دهند.

در شرایطی که حرفه خبرنگاری از حرفه‌های واقعاً پرمشقت است، اما خبرنگارانی در استان فعالیت می‌کنند که بعد از سال‌ها خبرنگاری هنوز اجاره‌نشین هستند؛ اما خبرنگار نه یک شغل و حرفه، نه تلاش برای گرفتن خبر و گزارش از اینجا و آنجا و تنظیم و ارسال آن برای انتشار، بلکه یک دغدغه توأم با عشق و احساس است، خبرنگار سرشار از امید، اندوه و بغض‌های فرو خورده از هیجان و شوق و شادی است.

اما نقش مردم و مسوولان در مقابل وظایف و مسوولیت‌های خبرنگار واقعیتی مهم است که در فرهنگ‌سازی و بهبود وضعیت فرهنگی و اطلاع‌رسانی قابل توجه است.
مردم به عنوان صاحبان اصلی حکومت و نظام باید به اندازه وظایف و مسؤولیت‌های یک خبرنگار از وی انتظار داشته باشند، مردم به عنوان مخاطبان اصلی می‌توانند نقش مهمی را در رونق بخشی روزنامه ایفا کنند، بنابراین آگاهی از وظایف و مسوولیت‌های انسانی، قانونی و اخلاقی یک خبرنگار از سوی مردم و مسؤولان نقش برجسته‌ای در تلطیف فضای اطلاع‌رسانی در کشور دارد که خود این موضوع هم نیازمند یک فرهنگ و اطلاع‌رسانی است.

خبرنگاران ضمن عشق به کار خود یک وظیفه شرعی و قانونی دارند که باید در این حیطه به فعالیت بپردازند و جوابگوی آن نیز باشند و در این زمینه نیازمند ارتباط صمیمی با مسؤولان نهادها و ادارات هستند و مسئولان نیز باید با حقیقت‌جویی و ارائه آمار و اطلاعات درست و به موقع خبرنگاران را برای عمل به این وظیفه شرعی کمک کنند.
رسانه‌ها باید طوری عمل کنند که مسوولان بدانند زیر ذره‌بین آنان قرار دارند و به نوعی رسانه‌ها باید آیینه تمام نمای جامعه باشند.

فعالان عرصه قلم و رسانه با دارا بودن روابط اجتماعی مناسب و شفاف از صفات صداقت، شجاعت، تقوا، صمیمیت، متانت، تفاهم و حسن نیت و از همه بالاتر، جلب اعتماد و رازداری و غلبه بر احساسات و عقلانیت و تدبیر برخور دارند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=148717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.