• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
6

مراسم نکوداشت و تجلیل از استاد شیرمحمد اسپندار، دونلی نواز موسیقی بلوچستان، در ایرانشهر برگزار شد

  • کد خبر : 161042
  • 27 مهر 1402 - 21:29
مراسم نکوداشت و تجلیل از استاد شیرمحمد اسپندار، دونلی نواز موسیقی بلوچستان، در ایرانشهر برگزار شد
هاتف سیستان و بلوچستان - با تلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بمپور و با همکاری انجمن حامی و مجمع یاوران فرهنگ و اندیشه مکران، مراسم نکوداشت و تجلیل از استاد شیرمحمد اسپندار، دونلی نواز موسیقی بلوچستان، با حضور هنرمندان، نهادهای مرتبط و مسئولین استانی و شهرستانی در دانشگاه ولایت شهرستان ایرانشهر برگزار گردید.

عبدالرحمان نورزهی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بمپور با بیان اینکه این مراسم را به عنوان قدردانی از زحمات استاد شیرمحمد اسپندار برگزار کردیم و اظهار داشت: استاد اسپندار در زمینه موسیقی بلوچی، بی‌بدیل است و همیشه تاکید داشته تا با هنرمندان، به ویژه نوآموزان موسیقی، همکاری نمایند و در جشنواره‌های مختلف حضور فعال داشته باشد.

وی افزود: این مراسم نکوداشت به عنوان یک اظهار قدردانی نمادین برای زحمات استاد اسپندار برگزار شده و ما معتقدیم که هنرمندان باید تا زمان حیات خود قدر ارزش‌های کارها و فعالیت هایشان را بجا بیاوریم.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بمپور، ادامه داد: یک کتابخانه به نام استاد اسپندار توسط انجمن حامی ایجاد شده است. استاد اسپندار، پس از سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی بلوچی و نواختن دونلی، به عنوان یکی از نمایندگان برجسته این هنر در ایران شناخته می‌شود.

نورزهی گفت: حضور استاد اسپندار در جشنواره‌های موسیقی داخلی و خارجی متعدد و با نواختن دونلی موسیقی بلوچی این هنر را به دیگران معرفی کرد. استاد اسپندار دکترای افتخاری موسیقی سنتی از فرانسه را دریافت کرده اند و لوح‌های تقدیر و جوایز متعددی به او اعطا شده، از جمله جایزه ویژه جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۶ و در موزه مردم‌شناسی تهران یک تندیس به نام استاد اسپندار و نخستین دونلی او به یادگار گذاشته شده است.

گفتنی ست؛ شیرمحمد اسپندار، نوازنده بلوچ مشهور و برجسته‌ترین نوازنده دونَلی بلوچستان، در سال ۱۳۱۰ در شهر بمپور بلوچستان به دنیا آمد. او توانست نواختن نی را از سن شش سالگی به صورت خودآموز و بدون استاد فرا بگیرد. در دوران نوجوانی به شهر کراچی رفت و با توجه به نی نوازی هندی‌ها که همزمان در دو نی موسیقی نواختند، تکنیک‌های نواختن دونلی را از آنها آموخت. در سال ۱۳۳۷ به زادگاه خود در بمپور بازگشت و به کشاورزی پرداخت، اما همچنان به موسیقی و نواختن دونلی روزگار سپری کرد.

همچنین این مراسم در حالی برگزار شد که استاد شیرمحمد اسپندار به دلیل بیماری در بستر درمانی بود و در مراسم حضور نداشتند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=161042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.