• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

دریاچه صورتی لیپار چابهار

  • کد خبر : 16226
  • 25 اسفند 1396 - 23:49
دریاچه صورتی لیپار چابهار
آب بندی میان دو کوه که 13 کیلومتر مربع وسعت دارد. برای رسیدن به تالاب لیپار باید از چابهار به سمت شرق حرکت حرکت کرد، تالاب صورتی در جاده چابهار-گواتر 9 کیلومتر پس از روستای رمین واقع شده است.

هاتف سیستان و بلوچستان، تالاب‌ها ویژگی عجیبی دارند؛ هم مشخصه‌های خشکی را دارند و هم شبیه دریاچه هستند. علاوه بر ویژگی‌های عمومی تالاب‌ها هرکدام بنا بر خصیصه‌هایی منحصر به‌فرد به نظر می‌رسند. انواع تالاب‌ها در جهان موجب ارتقای سطح کیفی اکوسیستم‌های ایجاد شده در حوالی این مناطق می‌شود. چنین مکان‌هایی برای تداوم حیات و ایجاد شادابی و طراوت ضروری هستند. از مشخصه‌های اصلی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آنهاست.
در جاده ساحلی چابهار-گواتر، بی شمار منظره وجود دارد که هر چشمی را خیره می کند و حتی قهرترین ها با طبیعت را هم به وجد می آورد. یکی از این مناظر خیره کننده تالاب لیپار است، با پوششی از گیاهان سر از آب برآورده و پرندگانی نه چندان آشنا، قاب تصویری منحصر بهه فرد را پیش چشم ها می گذارد که هیچ کجای دیگر این سرزمین دیده نمی شوند. اگر در فصل پر آبی به تالاب لیپار بروید چنگر، فلامینگو، حواصیل، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا را از نزدیک خواهید دید.
لیپار یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی کرانه دریای عمان است که فقط چهار نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد و رنگ متفاوت آن یعنی صورتی موجب شهرت فراوانش شده است. تالاب صورتی لیپار، میان دو کوه قرار گرفته است و رنگ متفاوت آن جلوه دو چندانی به طبیعت اطراف آن بخشیده است. جزر و مد قرمز در چابهار، از جمله دیدنی‌های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می‌گویند. رنگ صورتی به دلیل وجود پلانكتون‌های گیاهی زیاد است.
وفور مواد آلی و معدنی كه از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال می‌شود؛ به طوری كه این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون كه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداكثر میزان خود می‌رسد.
دریاچه‌ها و تالاب‌های بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که از نظر زیست محیطی مامن بسیاری از گونه‌های جانوری به شمار می‌روند؛ ولی بعضی از این تالاب‌ها در اقصا نقاط جهان که شاید شمارشان به تعداد انگشتان یک دست باشند، به دلیل رنگ خاص خود از بقیه متمایز شده‌اند. آب این تالاب‌ها بنا به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی است و از این رو، برای نوشیدن به نظر مناسب می‌رسند، ولی در واقع جزو شورترین آبگیرهای جهان هستند.
حضور پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، در این منطقه به دلیل وجود تالابی است که بر زیبایی این منطقه افزوده است. طی بررسی‌های به‌ عمل آمده در منطقه، تاكنون ۹۳ گونه پلانكتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانكتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها در آن شناسایی شده‌اند.
در ماههای بهمن ، اسفند، فروردین، شهریور و مهر می توانید شاهد این پدیده خاص طبیعی باشید.
 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.