• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

با صنعت گردشگری بیشتر آشنا شوید

  • کد خبر : 17888
  • 06 مرداد 1397 - 12:45
با صنعت گردشگری بیشتر آشنا شوید

گردشگری، فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار محقق شود.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، ماهیت بین رشته ای بودن گردشگری و پیشرفت‌های روز افزونی که در سبک و کیفیت زندگی مردم روی می دهد، صرفاً داشتن یک تعریف ثابت و مشخص را برای گردشگری سخت می کند و به همین خاطر است، که تعاریف متعددی برای گردشگری ارائه شده است. گردشگری، فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار محقق شود.
 
در حال حاضر صنعت گردشگری بصورت روز افزون در حال رشد است و تأثیرات مختلفی را در دنیا ایجاد کرده است. هر ساله، میلیون‌ها گردشگر به به هر دلیلی مانند دیدن جاذبه ها، از خانه‌های خود به مناطق مختلفی سفر می کنند. گردشگران با روش های مختلفی سفر می کنند تا نقاط مختلف جهان را از نزدیک ببینند. صنعت گردشگری محدود به بازدید از جاذبه ها نمی‌شود بلکه گردشگری انواع مختلفی دارد که در سراسر جهان در حال توسعه است.
 
گردشگری به عنوان یک مفهوم تا به امروز مسیری طولانی را پیموده و این فعالیت به انواع مختلفی تقسیم بندی شده است. با پیشرفت زیرساخت‌های صنعت گردشگری و فضای رقابتی بین مناطق، شرکت‌ها، هر روز شاهد ایده‌ها و مفهوم‌های جدیدی در گردشگری هستیم.
 
امروزه انواع مختلف گردشگری به گونه‌ای پیش می‌رود که برای گردشگران با نیازها و سلیقه های مختلف قابل لمس باشد. به همین دلیل به نظر می رسد که هرچه بیشتر می گذرد موارد مختلفی به این صنعت اضافه می شود. به هر حال امروزه انواع مختلفی از صنعت گردشگری دیده می شود که در ادامه به معرفی رایج تر آن ها می پردازیم.
 

سفرهایی از جنس ماجراجویی

سفرهای ماجراجویی، نوعی گردشگری است که در میان ماجراجویان و افرادی که همیشه به دنبال کارهای هیجان انگیز بوده اند، بسیار محبوب است. به طور کلی، گردشگران ماجراجو در فعالیت های دشوار و ورزش هایی مانند کوهنوردی، پیاده روی در کویر، بانجی جامپینگ، غواصی، پرواز با پاراگلایدر، زیپ لاین، صخره نوردی و غیره به کار خود ادامه می دهند. مقصدهای محبوب این نوع گردشگری، نپال برای کوهنوردی، کرواسی برای صخره نوردی و دوچرخه سواری در کوه، نیوزیلند برای اسکی و … هستند.
 

سفرهای تجاری

گردشگری شامل فعالیت‌هایی است که باعث سفر کردن افراد در مکان های خارج از محیط معمول خود شده که بیش از یک سال طول نکشد. اهداف این سفرها می‌تواند برای اوقات فراغت، کسب و کار و سایر اهداف باشد. برای مثال فعالیت‌های مشترکی که شامل گردشگری و تجارت می‌شوند؛ حضور در جلسات، کنفرانس ها و سمینارها، بازدید از نمایشگاه های تجاری و غیره هستند.
 

سفرهای فرهنگی

گردشگری فرهنگی با فرهنگ یک کشور یا منطقه خاصی درگیر است. مفهوم گردشگری فرهنگی از مواردی مانند تاریخچه یک منطقه خاص، شیوه زندگی افراد در یک مکان خاص جغرافیایی، معماری، سنت ها، ادیان، جشنواره ها، غذاها و غیره نشأت می گیرد. فعالیت های گردشگری فرهنگی در مناطق شهری ممکن است شامل بازدید از موزه ها، تئاترها، گالری های هنری و غیره باشد. بازدید از مناطق روستایی مانند جوامع فرهنگی بومی و تجربه سنت‌ها، شیوه زندگی و ارزش های یک جامعه نیز جزو این دسته هستند. همچنین گردشگری فرهنگی پاپ نیز یکی از زیر مجموعه‌های اصلی آن است که شامل سفر به مکان‌ها و مشاهده آثار ادبی، سریال تلویزیونی و سینما می شود.
 

سفرهایی از جنس طبیعت

یکی از انواع مختلف صنعت گردشگری اکوتوریسم است، که دسته بندی بسیار گسترده‌ای است که به سفر مسئولانه به طبیعت، جامعه محلی و … ربط داده می شود. این نوع از گردشگری شامل سفر به مکان‌هایی است که جاذبه اصلی آن گیاهان و جانوران، تشکل‌های طبیعی یا مصنوعی و مناطق زندگی جوامع بومی و محلی است. گردشگری همچنین مفاهیم ژئوتوریسم و گردشگری حیات وحش را شامل می شود. ایده اصلی این نوع سفر این است که گردشگران علاوه بر تخریب نکردن یک جاذبه و یا محیط طبیعی، باید برای آن جا مفید باشند و به رشد آن کمک کنند.
 

سفرهای خوش طعم

گردشگری غذایی یا گردشگری غذا شامل تجربه کردن غذای محلی و سنتی یک کشور خاص، منطقه، شهر و یا روستا است. شایان به ذکر است که هرچند غذا خوردن در طول دیگر سفرها و انواع مختلف گردشگری امری طبیعی است، اما گردشگری غذایی صرفاً به خاطر تجربه فرهنگ آشپزی برگزار می شود. امروزه با رشد کلی گردشگری، این زیرمجموعه نیز تا حد زیادی گسترش و توسعه یافته است.
 

گردشگری تاریک یا گردشگری تلخ

دراین نوع گردشگری، مسافران به بازدید از سایت ها و جاذبه‌هایی می پردازند که در آن یک فاجعه تاریخی رخ داده است. این تراژدی ها می‌توانند چیزی شبیه جنگ و یا بلایای طبیعی مانند زلزله، آتشفشان و .. باشند. با اینکه اکثر این مکان ها بسیار تلخ و غمگین هستند اما به دلیل ارزش تاریخی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. معمولاً ذهن کنجکاو انسان چیزی فراتر از یک محیط معمولی را می خواهند ببیند، بنابراین مکان‌هایی که گذشته تلخی داشته اند، جزو محبوب شدن یکی از انواع مختلف گردشگری یعنی تورسیم تاریک شده اند.
 

سفر با گرایش سلامت

گردشگری سلامت شامل حال بیمارانی می‌شود که برای درمان می بایست به مکانی سفر کنند. درمان های متداولی که بیماران گردشگری سلامت به دنبال آن هستند، شامل درمان های مربوط به اختلالات ژنتیکی خاص و جراحی های تخصصی مانند جراحی های زیبایی و غیره هستند. بعضی از افراد نیز به دنبال درمان‌های روانپزشکی و درمان جایگزین هستند، به این صورت که به مکان‌هایی که برای آن ها تعبیه شده و بسیار پر آرامش و تحت نظر روان پزشکان می باشد، سفر می کنند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=17888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.