• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
12

آبشار ۲۲ متری فیروزه‌ای «گرگان» نیکشهر جذاب و گردشگر پسند

  • کد خبر : 65186
  • 15 تیر 1398 - 10:27
آبشار ۲۲ متری فیروزه‌ای «گرگان» نیکشهر جذاب و گردشگر پسند
روستاهای گرگان با طبیعتی زیبا نیازمند اجرای طرح هادی هستند تا علاوه بر طبیعت زیبا گردشگران بتوانند در محل روستاها نیز بازدید و اسکان پیدا کنند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، «گرگان» منطقه‌ای خوش آب و هوا در حدود ۵۶۰ کیلومتری زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده و این هم نامی با گرگان شمال ایران به نوعی به سبب جذابیت و زیبایی آن است و در واقع این منطقه در بلوچستان خشک و گرم برای بسیاری از مردم تازگی و جذابیت خاص خود را دارد و برخی از افراد باورشان نمی شود که چنین منطقه زیبایی وجود داشته باشد، چون هوای آن نسبت به سایر مناطق خنک تر است.
نام گرگان تداعی گر منطقه‌ای جذاب و دیدنی در دل کوه‌های آهوران منطقه بلوچستان است و این منطقه نسبت به سایر مناطق گرم و خشک نیکشهر و سایر مناطق سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر و آب های آن از چشمه ها سرازیر می شود.
گرگان در دهستان مهبان واقع شده و برای سفر به این منطقه از شهر نیکشهر باید با طی مسیر ۴۹ کیلومتری از محدوده پرپیچ و خم و کوهستانی روستاهای زهک، تهرک، سرگرانی، کشیک، هیتک، احمدآباد، رونگ، راوگ، حاجی آباد، حواران، دشتاندر، مهبان، نوکائیکل و تانان عبور کرد.

نخستین روستای منطقه گرگان سرخکلوت است و بقیه روستاهای این منطقه شامل نگور، تیتران دن، کتک دن، کاپاران دن، بندگاه دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر هستند که همه آنها در یک مسیر کوهستانی و کنار رودخانه‌ای واقع شده‌اند.
از روستای اورنگ تا نخستین روستای گرگان یعنی سرخکلوت مسیر ۹ کیلومتر خاکی و مابقیه تا آخرین نقطه ۱۴ کیلومتر با سربالایی و سراشیبی تند و تردد برای خودروهای سواری سخت و برای شاسی بلندها کمی آسان‌تر است، چنانچه این مسیر با طبیعت زیبا، رودخانه و باغات چشم نواز آسفالت شود یکی از بهترین نقاط طبیعت گردی و گردشگری سیستان وبلوچستان تبدیل می‌شود.
روستاهای زهیگ و گریگ که بالادست آبشار گرگان واقع شده‌اند بیش از ۲۰ سال در حسرت بازگشایی ۵۴۰ متر مسیر هستند که با یک بولدزر در کمتر از ۲ هفته می‌توان با کار جهادی و انقلابی مسئولان وزارت راه وشهرسازی دل بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت ۲ روستای محروم را شاد کرد.
آبشار گرگان در بالا دست روستای گورگتان و پایین دست روستاهای زهیگ و گریگ با طی مسیر حدود ۱۰ دقیقه‌ای از دل رودخانه واقع شده که می‌توان گفت یکی از بهترین مناطق ویژه برای تفریح و گردش است.
علاوه بر معرفی قابلیت‌های گردشگری و طبیعت گردی منطقه خوش آب و هوای گرگان با اعضای شورای اسلامی، دهیاران و اهالی روستا نیز دیدار و مشکلات آنان را جویا شدیم.
علی گرگانی بلوچ یکی از معتمدان روستای گورگتان اظهار داشت: ۲ روستای زهیگ و گریگ با فاصله حدود ۵۴۰ متر تا گورگتان بیش از ۴۰ سال راه دسترسی ندارند و پیاده این مسیر را طی و علاوه بر این بدون برق نیز هستند.
وی افزود: یک دستگاه بولدزر یا بیل مکانیکی و فیکور می‌تواند در کمتر از ۲ هفته تا ۲۰ روز مشکل تردد بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت این روستاها را مرتفع و دل محرومان و فاقد هرگونه امکانات دولتی را شاد کند.
علی محمد میرزهی نیز اظهار داشت: مردم روستای کنر به دلیل نبود برق و راه از آنجا کوچ کردند و چهار روستای دیگر شامل نگور، زهیگ، گریگ و سکین نیز با جمعیت بالا بعد از گذشت سال‌ها فاقد برق هستند و بارها به وزارت نیرو مشکلات گوشزد شده است.
وی افزود: گرگان فقط به عنوان منطقه هدف گردشگری از سوی میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شده ولی نه راه آسفالته دارد و نه از تلفن و اینترنت بهره مند است و بسیاری از گردشگران با تردد در این مسیر کوهستانی، صعب العبور و خاکی شدیداً ناراضی هستند.
میرزهی ادامه داد: چنانچه به آسفالت راه، اینترنت و تلفن روستاهای گرگان با طبیعت زیبا و چشم نواز توجه شود شاهد حضور روزانه صدها نفر به این منطقه خواهیم بود و این خود مشکلات اشتغال را مرتفع و این منطقه را به سراسر استان و ایران معرفی می‌کند.

جان محمد بلوچی نیز تصریح کرد: مسئولان باید به مشکلات روستاهای گرگان توجه کنند و این مناطق را از امکانات اولیه نظیر فضای آموزشی، آسفالت راه، تلفن و اینترنت، برق، شبکه آبرسانی واجرای طرح هادی بهره مند کنند.
وی گفت: متاسفانه از آسفالت خبری نیست و باید تاسف خورد که بعد از بارندگی‌ها حتی گریدر نیز نسبت به رگلاژ و تسطیح راه خاکی اقدام نمی‌کند.
جذب هزاران گردشگر با آسفالت ۲۳ کیلومتر راه گرگان نیکشهر
دهیار روستای سرخکلوت گرگان اظهار داشت: با آسفالت مسیر ۲۳ کیلومتری اورنگ تا سکن و گریگ گرگان هزاران گردشگر را می‌توان جذب کرد تا از زیبایی این منطقه ناشناخته لذت ببرند.
محمد عیسی بلوچی افزود: در طول ۴۰ سال اخیر تلاش‌های زیادی برای آسفالت این مسیر توسط مردم منطقه انجام شده و پیگیری‌های آنان در مرکز شهرستان، استان و حتی کشور به در بسته خورده و تاکنون توفیقی برای آسفالت حاصل نشده است.
وی گفت: متأسفانه علیرغم وجود آب فراوان و جاری بودن در دل رودخانه و وجود دهها چشمه جوشان هیچیک از ۱۵ روستای گرگان شبکه آبرسانی و تلفن ندارند و نیاز است برای آبرسانی و نصب دکل تلفن همراه به این روستاها فکری شود.
بلوچی ساخت سه زمین چمن مصنوعی در سرخکلوت، تیتران دن و گورگتان را خواستار شد و افزود: کانال آبیاری همه روستاهای گرگان تخریب و نیازمند بازسازی و بهسازی است.
وی گفت: گرگان آب و هوای خنکی دارد و دهها میوه نظیر مرکبات، انار، انجیر، انواع نخیلات بویژه مضافتی در این منطقه رشد می‌کند و برخی از اهالی نیز با فروش آنان روزگار می‌گذرانند.

دهیار روستای تیتران دن افزود: روستاهای گرگان با طبیعتی زیبا نیازمند اجرای طرح هادی هستند تا علاوه بر طبیعت زیبا گردشگران بتوانند در محل روستاها نیز بازدید و اسکان پیدا کنند.
سلیم بلوچی افزود: با ساخت فقط چند منبع ذخیره آب و انتقال ثقلی آب و اجرای شبکه آبرسانی در سطح روستاها تمامی روستاهای گرگان از آب سالم وبهداشتی بهره مند می‌شوند و نیازی به برق و ترانس و پمپ برای انتقال آب نیست و با کمترین هزینه می‌توان روستاها را آبرسانی کرد.
وی گفت: سوزن دوزی بلوچی و صنایع دستی این منطقه مشهور است و بسیاری از زنان شهر نیکشهر سفارشات را به این منطقه می‌فرستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر اظهار داشت: «گرگان» از مناطق ثبت شده هدف گردشگری است و این منطقه با ۱۵ پارچه آبادی و بیش از ۱۰۰ نقطه تفریحی و دیدنی، آبشارها، باغات میوه انار، انجیر، نخیلات مضافتی، چشمه‌ها و طبیعتی زیبا و جذاب دارد.
خیرالنسا امیری افزود: در حدود ۱۴ کیلومتری محدوده گرگان رودخانه‌ای پرآب و باغات پلکانی وجود دارد که دیدن آنان برای هر گردشگری جذاب است و باید ساعت‌ها در زیر درختان انار و نخیلات به تفریح و استراحت پردات.
وی افزود: متأسفانه در طول سه تا چهار دهه ساکنان ۱۵ روستای گرگان با جمعیت بیش از هزار نفر در انتظار آسفالت راه هستند و باوجود پیگیری‌ها و تصویب اعتبارات هیچ اقدامی انجام نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: علاوه بر راه هیچ‌گونه ارتباط تلفنی در این منطقه وجود ندارد و برای یک تماس تلفنی باید مردم کیلومترها راه را طی کنند.
وی وجود سنگ نگاره‌های منطقه گرگان را از دیگر نقاط گردشگری این منطقه زیبا عنوان کرد و افزود: مردم این منطقه را نباید بیش از این برای تلفن و اینترنت و آسفالت راه منتظر گذاشت.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=65186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.