• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

۷۰۰ مکان طبیعی و تفریحی سواحل مَکُران چشم انتظار گردشگران

  • کد خبر : 155428
  • 01 فروردین 1402 - 22:46
۷۰۰ مکان طبیعی و تفریحی سواحل مَکُران چشم انتظار گردشگران
هاتف سیستان و بلوچستان - شهرستان چابهار با داشتن بیش‌از ۷۰۰ جاذبه طبیعی، تاریخی، گردشگری و جذابیت‌های منحصربفرد نظیر نوار ساحلی، کوه‌های مینیاتوری، موزه محلی، اسکله‌های صیادی، تالاب صورتی، ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای چشم انتظار گردشگران است.

چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و قلب سواحل مَکُران از بهترین نقاط این سواحل با آب و هوایی مطلوب، سواحل شنی ماسه‌ای و صخره‌ای سالانه میزبان صدها هزار مسافر است.

هوای بهاری در پاییز و زمستان و آثار طبیعی و تاریخی، چابهار را به جاذبه‌ای برای گردشگران تبدیل کرده و این بندر اقیانوسی به عنوان بهشت گردشگری منطقه بلوچستان و سواحل مَکُّران شناخته می‌شود.

چشم ‌اندازهای زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن و دهها جاذبه دیگر آماده استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.

نمایشگاه صنایع دستی آثار دست هنرمدان بلوچ و نمایشگاه عیدانه، برگزاری جشن بهار طبیعت، جشنواره رقابت‌های بومی محلی، جشنواره موسیقی بلوچی برای پرکردن اوقات فراغت مسافران برنامه ریزی شده است.

منطقه آزاد چابهار در شرق خلیج زیبای چابهار و اسکله‌های تجاری و صیادی متعدد در نوار ساحلی چابهار- گواتر، سواحل ماسه‌ای، پدیده موج فشان دریا بزرگ، جنگل حرا، ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، گل فِشان، ساحل شنی، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین‌های زیبا، فرش خزه‌ها، لیپار و دشتار و بسیاری جاذبه‌های طبیعی گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی مقصد مهم گردشگری چابهار و کنارک محسوب می‌شوند.

قلعه پرتغالی‌ها، آرامگاه سید غلامرسول، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی)، حسینیه آل رسول، ساختمان های قدیمی گمرک، پست و روستای تیس از جمله آثار تاریخی شهرستان چابهار به شمار می‌روند.

آثار طبیعی شهرستان چابهار نیز شامل ساحل ماسه‌ای، کوه‌های مینیاتوری، اسکله ها، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس است.

چابهار و زیبایی های طبیعی و تاریخی آن کمتر بین ایرانیان شناخته شده و معرفی آن نیازمند حرکتی هماهنگ از سوی رسانه ها، مسئولان و عامه مردم است.

چابهار با داشتن چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و طبیعت گردی دارد.
شهرستان‌های چابهار و کنارک از جمله نقاط مهم گردشگری سیستان و بلوچستان بحساب می‌آیند که جذابیت‌های ساحل، دریا، آثار تاریخی و طبیعی آنها برای هر مسافری چشم نواز است.
طلوع و غروب خورشید همراه با نور کشتی‌ها در شب، موقعیت نعل اسبی در اقیانوس هند، ساحل صخره‌ای با منظره برخورد موج به صخره‌های پر ارتفاع که گاهی ارتفاع موج به پنج متر می‌رسد، انواع خرچنگ‌ها و لاک پشت‌هایی که روی صخره همبازی امواج اند و نسیم روح بخش کنار ساحل همه و همه جلوه نابی از طبیعت شاعرانه چابهار و کنارک را به تصویر می‌کشد.
صخره‌های پوشیده از جلبک‌های سبز رنگ و ماهی‌های کوچک و رنگارنگی که با امواج به ساحل آمدند و در چاله‌های کوچک موجود بر روی صخره‌ها حبس شده‌اند، خرچنگ‌هایی که بر روی صخره‌ها بدنبال طعمه‌ای می‌گردند و با دیدن انسان‌ها پا به فرار می‌گذارند و کودکان نیز با آنان به جست و خیز می‌پردازند از دیگر جذابیت‌های صخره‌های مرجانی چابهار و کنارک است.

ساحل گردی متفاوت در دریا بزرگ

مهمترین جاذبه‌ای که در شهر همجوار دریای عمان وجود دارد، قطعاً می‌تواند ساحل آن باشد. در چابهار هم سواحل زیاد و متنوعی شکل گرفته. اینجا دهانه اقیانوس است، با همه ویژگی‌های سواحل اقیانوسی. اما غیر از موجودات و گیاهانی که این سواحل و آب‌ها را از هم جدا می‌کنند، صخره‌ها و موج شکن‌های طبیعی چابهار هست که هیچ کجا نمی‌توان آن‌ها را دید.

برای رسیدن به ساحل صخره‌ای، باید به سراغ دریا بزرگ بروید. همان جا وقتی زمان زیادی را بگذرانید، موج‌های بلندی را می‌بینید که به صخره می‌خورند و تا ده‌ها متر بالا می‌روند. این جاذبه برای خیلی از افراد، هیجان‌انگیز است و جایی برای گرفتن عکس‌های زیباست. فقط باید مراقب بود این هیجان و ضربه آب، شما را با خود به داخل دریا نکشاند و زیر پای شما را روی صخره‌ها خالی نکند و تعادلتان را بهم نزند.

در همین دریا بزرگ، ساحل ماسه‌ای هم وجود دارد و چه چیزی بهتر از اینکه روی ماسه‌های داغ دراز بکشید و در پلاژ تمیز آن، زیر نظر مربیان و شناگران ماهر شنا کنید.

 

تماشای موج‌ها، ساحل شنی و صخره‌ای و موج فشان‌ها یا فواره طبیعی آب در ساحل صخره‌ای چابهار همراه با امواج زیبا و پرواز چندین متری آب در هوا برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است.

تالاب صورتی چابهار جاذبه‌ای شگفت انگیر و دیدنی در نوار ساحلی مَکُّران

دریاچه و تالاب صورتی لیپار در ۲۰ کیلومتری شرق چابهار در مسیر ساحلی جاده رمین به بریس این شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان جاذبه‌ای شگفت انگیز، زیبا و دیدنی در نوار ساحلی مَکُّران برای گردشگران و مسافران است که سالانه هزاران دوستدار طبیعت از آن دیدن می‌کنند.

دریاچه صورتی لیپار از جاذبه‌های شگرف چابهار محسوب می‌شود و علاوه‌بر زیبایی‌های رنگ صورتی و تولید نمک، محل تجمع انواع پرندگان و لاک پشت هاست.

تالاب لیپار در دوطرف جاده چابهار- بریس واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب و همجوار بودن جاده ساحلی روزانه صدها گردشگر و افراد محلی از آن دیدن می‌کنند.

لیپار نیز مانند دیگرتالاب‌ها اکوسیستم و پوشش گیاهی ویژه‌ای دارد. در تالاب و پیرامون آن می‌توان گونه‌های بلوط و گزنه را دید که رویش برخی از آنها در آب منظره زیبایی را خلق می‌کند. علاوه‌بر این پنبه‌های وحشی در اطراف لیپار می‌رویند که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.

این اکوسیستم همچنین موجب شده‌ تا حیات جانوری نیز در کنار لیپار شکل گیرد. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=155428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.