روزبه مختاری رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه یکی از مشکلات بندر چابهار این است که تلاشها در یک سو و هم راستا نبوده است، اظهار داشت: امروز متوجه شدیم که یک تفاهمنامه خیلی خوبی بین سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضا شده است.
وی افزود: این تفاهمنامه تقریبا برای ۶ ماه قبل بوده و میدانیم شرکتها میتوانند کارهای خیلی بزرگی را انجام دهند. این در حالی است که ۶ ماه از این تفاهمنامه گذشته و شرکتهای کشتیرانی هیچ اطلاعی از آن ندارند. وقتی دستاوردی داریم و یک کار خیلی خوبی را انجام میدهیم این را به خوبی نشان نمیدهیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان این که سال ها با هندیها کار کردهام، بیان کرد: همیشه اصطلاحی داشتم و میگفتم آنها برعکس ایرانیها هستند؛ ما به اندازه یک کوه کار میکنیم و آنرا به اندازه یک کاه نشان میدهیم. اما هندیها به اندازه یک کاه کار میکنند و آنرا به اندازه یک کوه نشان میدهند.
مختاری گفت: از سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میخواهیم که بحث اطلاعرسانی را خیلی جدی بگیرند و بهشکلی عمل کنند وقتی یک اتفاق خوشنایند روی میدهد بتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم.
وی تصریح کرد: سالها در بندر شهید رجایی بندر عباس شیوه های مختلف تخفیفات اعمال شده است. خوب و بد این تخفیفات را دیدهایم. تخفیفاتی که سازمان بنادر از بندر شهید رجایی بندر عباس برای بندر بوشهر یا دیگر بنادر کشور پاسخگو نبوده است.
وی بیان کرد:شرکت های کشتیرانی تجارب خیلی بالایی در بندر شهید رجایی بندر عباس دارند، چرا نباید از این تجربهها در بندر چابهار استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید کپی تخفیفات بهینه شده و سپس در بندر چابهار اجرا شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم مقداری علمیتر کار کنیم میتوانیم نگاهی به بنادر اطراف کشور داشته باشیم. نیازسنجی باید از طریق نقشآفرینان باشد تا تجارب خود را ارائه کنند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر میدانیم که گمرک هم تخفیفات خیلی خوبی را اعمال کرده که بحث اطلاعرسانی آن بسیار مهم است، چراکه شرکتهای کشتیرانی میخواهند مشتریها را قانع کنند که به بندر چابهار بیایند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شرکتهای فعال در بخش حمل کالا دریایی حکم بازاریاب را دارند، گفت: سیستان و بلوچستان یک استان نیازمند است و به هر شکلی باید به آن کمک کنیم. سرمایههای ملی زیادی در این استان خرج شده و هر یک روزی که دیرتر از این سرمایهگذاری بهرهبرداری کنیم زیانی است که به کشور وارد میشود.