• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

طرح مولد سازی میگوی کروما رونمایی شد

  • کد خبر : 152956
  • 08 شهریور 1401 - 11:39
طرح مولد سازی میگوی کروما رونمایی شد
هاتف سیستان و بلوچستان - با حضور معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و مدیران استان سیستان و بلوچستان، از پروژه پایلوت مولد سازی میگوی کروما رونمایی شد.

حسین جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در مراسم رونمایی از میگوی کروما در مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار، ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار داشت: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، تولید میگو در کشور باید توسعه یابد. بنابراین لازم است توسعه آبزی پروری و محصولات شیلاتی به طور جدی پیگیری شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های کشور، این عدد دست یافتنی است که البته لازم است محققان علوم شیلاتی کشور با درایت و دانشی که دارند، خلأها را شناسایی کرده و در راه حل مشکلات، بیش از پیش بکوشند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به بحث بومی سازی و آداپته کردن میگوی کروما با شرایط اقلیمی کشور، بیان کرد: با توسعه این گونه جدید، برداشت میگو بدون نیاز به سرمایه گذاری در ایجاد ظرفیت جدید، افزایش یافته و کمک بزرگی برای معیشت سرمایه گذاران خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به ویژگی های خاص و بازار پسند بودن میگوی کروما، صادرات و درآمدهای ارزی نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، با توسعه این گونه و انتقال دانش فنی پرورش آن به بهره برداران، شاهد رشد روزافزون صنعت میگو باشیم.

دکتر بهمنی رئیس موسسه و محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور_چابهار نیز با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ محققان علوم شیلاتی کشور به دنبال معرفی گونه جدید و دستیابی به بیوتکنیک پرورش میگوی مقاوم به استرس دمایی و برخی بیماری ها در کشور بودند، اظهار داشت: دلیل اصلی این امر، بروز بیماری لکه سفید میگو در سال ۱۳۹۸ در منطقه گمیشان و تحمیل خسارت های بسیار برای سرمایه گذاران بود. ضمن اینکه بخش اعظم میگو در همان سال به دلیل کاهش ناگهانی دما از بین رفت.

وی افزود: این در حالی است که میگوی اصلاح نژاد شده کروما که با اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان شیلات ایران برای نخستین بار به همت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از فرانسه وارد کشور شد و مراحل قرنطینه، آداپتاسیون و نرسری آن با تلاش محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور_ چابهار، با موفقیت سپری شد، می تواند طی ۳ تا ۵ سال آینده، جایگاه مناسبی در صنعت میگوی کشور پیدا کند و درآمد ارزی مطلوب و قابل توجهی داشته باشد.

رئیس موسسه و محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور_چابهار ادامه داد: در سال گذشته ۵۸ هزار تن میگو در کشور تولید شد که درآمد قابل توجهی برای کشور به ارمغان آورد. در صورت پرورش میگوی کروما در نیمه دوم سال، به ویژه در مناطقی که دما پایین تر است، این تولید به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=152956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.