• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش در شهر سوخته کشف شد

  • کد خبر : 149956
  • 02 دی 1400 - 21:14
لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش در شهر سوخته کشف شد
هاتف سیستان و بلوچستان - سرپرست هیات باستان شناسی شهر سوخته گفت: باستان شناسان در روزهای پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهرسوخته بعد از ۵۰ سال برای نخستین بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

سید منصور سیدسجادی سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته، کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی خواند و اظهار داشت: در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تاکنون به چنین کشف منحصر بفردی دست نیافته بودند.

وی با بیان‌ اینکه این لوح نشان از ارتباط جامعه شهرسوخته با مردم آغاز ایلامی دارد افزود: حسین مرادی باستان‌ شناس و معاون هیات باستان‌ شناسی در عمق چهار متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته این کشف را تا حدودی قابل پیش‌بینی دانست و بیان کرد: در همایش باستان‌ شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌ شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیات به این کشف دست خواهد یافت.

وی به مشخصات این لوح حسابداری اشاره کرد و ادامه داد: این لوح ۱۱ سانتی ‌متر طول و هفت سانتی‌ متر عرض دارد و شامل ۲ گونه علامت است که یکی از علامت‌ ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل‌ های عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده‌ دارند و فعلا برای ما ناآشنا ‌هستند.

سجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه ‎‌ای ارسال کننده روی آن دانست و گفت: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ۱۰گانی استفاده می‌ کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام ۶۰ گانی بوده است.

سرپرست هیات ‌باستان شناسی شهرسوخته با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی ‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود، خاطرنشان کرد: در ۲ فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌ های عمیق ‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

وی افزود: هم‌ اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.