• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4
به مناسبت دهه فجر

معرفی کتاب«نقش سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»

  • کد خبر : 154782
  • 12 بهمن 1401 - 9:28
معرفی کتاب«نقش سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»
هاتف سیستان و بلوچستان - کتاب «نقش سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» به بررسی علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و نقش نیروهای مسلح، بسیج و مردم این استان در دفاع از حق علیه باطل پرداخته است.

این کتاب در ۶۶۲ صفحهپ در بهار ۹۸ به چاپ رسیده است. و در قالب پنج فصل به قلم علی کیخا و داوود شیرازی به رشته تحریر در آمده است. در این کتاب نویسندگان در مورد سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان، وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی این استان توضیحاتی ارائه کرده اند.

این کتاب در پنج فصل به علل و عوامل وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی، نقش نیروهای مسلح و بسیج سیستان و بلوچستان در دفاع مقدس و حضور در عملیات های مختلف، نقش مردم و سازمان های دولتی استان در پشتیبانی از جنگ و ضمائم که شامل چند بخش از جمله آمار شهدا و رزمندگان سیستان و بلوچستان به تفکیک رده خدمتی پرداخته است.

نویسندگان این کتاب با بررسی اسناد و مدارک لشکر ۴۱ ثارالله، سپاه استان سیستان و بلوچستان، ارتش، نیروی انتظامی و سایر سازمانها و نهادها کار تالیف کتاب را به بهانه برگزاری کنگره ملی شهدای این استان در سال ۹۶ آغاز کردند.

در بخشی از این کتاب آمده است: مردم سیستان و بلوچستان با حضور در صحنه های مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت روحانی برجسته استان شهید حجت الاسلام سید محمد تقی حسینی طباطبایی نقش موثری در پیروزی انقلاب در این خطه از ایران داشتند.

پس از وقوع غائله کردستان در سال ۵۸ به بعد، با وجود شرایط ناامنی در خود سیستان و بلوچستان، عده ای از مردم این استان برای سرکوبی غائله ضد انقلاب رهسپار آن دیار شده و نقش مهمی در این سرکوبی داشتند.

در این کتاب آمده است، با هجوم سراسری ارتش عراق در ۳۱ شهریور ۵۹ به مرزهای جنوب و غرب کشور، رزمندگان نیروهای مسلح ارتش، انتظامی، سپاه و بسیج از سراسر سیستان و بلوچستان به سوی خوزستان و مناطق درگیر عزیمت کردند.

اولین گروه نیروهای داوطلب مردمی نیز به تعداد ۲۵ نفر در ۱۲ خرداد ۶۰ برای پیوستن به ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی دکتر مصطفی چمران که در آن زمان وزیر دفاع بود، از زاهدان عازم جبهه شدند و گروه های بعدی نیروهای داوطلب مردمی نیز به فرمان حضرت امام (ره) به مرور و به صورت سازمان یافته به جبهه اعزام و در یگان‌های سپاه سازماندهی و بکارگیری شدند.

در کتاب نقش سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سعی شده تا گوشه ای از تاریخ رزم رزمندگان این استان در اختیار عموم گیرد.

در این کتاب همچنین به فعالیت رسانه های ارتباط جمعی سیستان و بلوچستان در زمان جنگ تحمیلی به ویژه صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی و برخی روزنامه ها و نقش مهم این ۲ رسانه اصلی و شاخص نظام در جلب و جذب کمک‌های مردمی و اعزام نیروها به جبهه‌ها پرداخته شده است.

تشریح نقش روحانیت در دفاع مقدس، گفت وگو با رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس، تشریح عملیات‌های مختلف جنگ به همراه تصاویر تعدادی از شهدا و اسامی فرماندهان لشکر، گردان ها و گروهان ها، ضمائم مربوط به یگان های ارتش و انتظامی از دیگر بخش های این کتاب است.

 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=154782

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.