• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8

ویروس کرونا از ترس تا باور

  • کد خبر : 129605
  • 12 اسفند 1398 - 12:13
ویروس کرونا از ترس تا باور
هاتف سیستان و بلوچستان- کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است، در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس در کشور چین گزارش شد.

کرونا ویروسی که اواخر سال گذشته میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند آغاز شد و حال به یکی از نگرانی های مهم مردم دنیا و خبرهای داغ رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است.

کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است، در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس در کشور چین گزارش شد.

اکنون با گسترش این ویروس به بسیاری از کشورهای دنیا، سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده در ارتباط با این ویروس اعلام کرده و زنگ خطر شیوع این بیماری در جهان را به صدا در آورده است.

چندی قبل با ارایه آمار افراد مبتلابه این ویروس در شهر قم و به تبع آن فوت چند نفر از هموطنان موج ترس و نگرانی را در دل مردم کشور ایجاد کرده و همه خود را برای مقابله با این بیماری اماده کرده اند.

مسوولان و دست اندرکاران استان ها و شهرهای مختلف با برگزاری جلسات متعدد در صدد کنترل و جلوگیری از اشاعه این ویروس در شهر و استان خود هستند.

اما گویا این ویروس بسیار مصمم است و به سرعت استان‌های مجاور و بعد از آن غالب استان‌های کشور را درگیر خود کرد.

سیستان و بلوچستان نیز از این ویروس مصون نماند و انتشار خبر ابتلای ۲ نفر به ویروس کرونا در شهرستان ایرانشهر موج نگرانی در میان مردم این استان را به همراه داشت.

در این میان تنور داغ شایعات در فضای مجازی و ارائه آمار ضد و نقیض در مورد این بیماری بر تب نگرانی مردم افزود.

ترس و نگرانی که بیش از ویروس کرونا باعث بروز بیماری هایی چون هراس و وسواس در میان مردم شده شمار مراجعان به داروخانه ها و فروشگاههای لوازم پزشکی و بازار آزاد برای تهیه ماسک و لوازم بهداشتی و ضد عفونی کننده را افزایش داده است.

در شرایطی که دشمنان و بدخواهان نظام و ملت ایران با استفاده از فضای مجازی و رسانه های دراختیار و با انتشار شایعات و اخبار جعلی در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم هستند، دولت و رسانه های رسمی داخلی در کنار یکدیگر با یک حجم اطلاعات مناسب به میدان آمدند و با برگزاری نشست های تخصصی و ارایه برنامه های تلویزیونی و رادیویی در آگاهی بخشی جامعه و غلبه بر ترس این بیماری کمک بسیار کردند.

متخصصان علم پزشکی با حضور در برنامه های مختلف سعی در شناساندن این بیماری و نحوه انتقال و پیشگیری از آن به جامعه دارند.

سرهنگ حسن کیخا سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با افرادی که به اشاعه شایعه در خصوص بیماری کرونا بپردازند برخورد قاطع و بدون اغماضی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: از همان آغاز شیوع ویروس کرونا شاهد اشاعه شایعات در خصوص این بیماری و ایجاد رعب و وحشت در فضای مجازی بودیم.

کیخا ادامه داد: در سیستان و بلوچستان نیز چون سایر مناطق کشور بازار شایعه پراکنی در فضای مجازی رونق گرفت و در این راستا تعدادی زیادی از شایعه پراکنان دستگیر و تعدادی دیگر نیز شناسایی و با آنان برخورد خواهد شد.

سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان گفت: پلیس فتا با جدیت پیگیر شایعات در فضای مجازی است و با هرگونه التهاب آفرینی و شایعه پراکنی با جدیت برخورد خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: شهروندان حتما برای پیگیری اخبار به مراجع رسمی مراجعه کرده و از مطالب و شایعات موجود در فضای مجازی دوری کنند.

اما نکته دیگری که در مورد این بیماری مهم است باور وجود این بیماری و توجه به نکات بهداشتی و رعایت نظافت فردی در خانه و جامعه است.

افراد مشکوک به بیماری حتما به مراکز درمانی مراجعه و به نکات عنوان شده برای عدم اشاعه این ویروس توجه کنند.

ویروس کرونا همچون دیگر بیماری‌ها واگیردار اما با شدت انتقال بیشتر است که تنها راه درمان آن در حال حاضر توجه به رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

دکتر منصور شهرکی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: استفاده از تغذیه مناسب و توجه به جذب ویتامین و پروتئین کافی نقش مهمی در عدم ابتلا به ویروس کرونا دارد.

وی گفت: تغذیه به تنهایی نمی تواند در پیشگیری از بیماری کرونا موثر باشد، اما استفاده از مواد غذایی چون حبوبات، گوشت و تخم مرغ می تواند مفیدتر بوده و در کنار آن مصرف روزانه سبزی و موادی که دارای ویتامین A هستند نقش مهمی در ارتقا سیستم ایمنی بدن دارد.

شهرکی ادامه داد: مصرف پیازخام با وعده های غذایی و حتی سیر به دلیل داشتن ویتامینC زیاد می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی های دارای ویتامین C شامل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.

وی بیان کرد: استفاده از زرده تخم مرغ کاملا پخته، شیر و لبنیات، محصولات دریایی کاملا پخته که منابع غذایی اصلی ویتامین D هستند می تواند مفید باشد، غذاها به صورت کامل پخته شده و از خوردن غذاهای فست فود و فضاهای رستورانی با جمعیت زیاد در حال حاضر خودداری شود.

وی گفت: قوطی‌های کنسرو خریداری شده نیز باید به دقت شسته، ضدعفونی شده و پس از نیم ساعت جوشانده شدن مصرف شود.
تا این لحظه دارو و نسخه درمانی برای ویروس کرونا ارایه نشده و محققان همچنان در حال تحقیق و بررسی این ویروس هستند، بهترین و آسان ترین راه برای ابتلا نشدن به این ویروس و ویروس های مشابه دیگر رعایت نکات بهداشتی و فردی است.

ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوانزا است و از تماس دست‌آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت چهره به چهره به مدت طولانی) منتقل می‌شود و استفاده از ماسک از جمله راه‌های مهم پیشگیری از آن است.

عباس رحمتی فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: گروهی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند هم در انسان و هم در برخی حیوانات باعث بیماری شوند، در انسان، بعضی از ویروس ها فقط بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند، اما برخی دیگر مانند ویروس کرونا مواردی از بیماری شدید تنفسی ایجاد کرده و منجر به مرگ می شود.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در چین باعث عفونت شدید تنفسی در برخی مبتلایان شده است، گفت: علایم مهم این بیماری شامل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبه آنفلوانزا تظاهر می‌یابد، اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسی تب‌دار تبدیل‌ و باعث بستری شدن بیمار شود.

رحمتی ادامه داد: افراد باید از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری کرده، در صورتی‌ که در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی هستند از ماسک استفاده کنند بطور مکرر دست‌ها را با آب و صابون به خصوص بعد از تماس با فرد بیمار، یا تماس با یک حیوان بشویند.

وی تاکید کرد: افراد از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی (چه زنده و چه مرده) خودداری کرده، مواد غذایی را خوب بپزند، مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهند و از تماس آنها خودداری کنند و بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام (گوشت و سایر محصولات مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو)، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده شده بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویند و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، خودداری شود.

به گفته این فوق تخصص بیماریهای عفونی، هنگام تماس با حیوانات، دام، طیور و محصولات آنها، از دستکش و ماسک استفاده کرده و بعد از تماس بدون دستکش، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

رحمتی افزود: استفاده از ماسک معمولی، پرهیز از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن دیگران، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال، انداختن دستمال‌های مصرف‌شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن در آن، شستشوی  مکرر دست‌ها با آب و صابون به‌ ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار ضروری است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=129605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.