• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
13

پیگیری برای ثبت میراث معنوی شب ِچله سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 118961
  • 12 دی 1398 - 10:27
پیگیری برای ثبت میراث معنوی شب ِچله سیستان و بلوچستان

هاتف سیستان و بلوچستان- از گذشته تا امروز آداب خاصی در منطقه سیستان برای شب چله اجرا میشود و خوردنی های خوشمزه و زمستانه ای برای این شب آماده می‌شود.

مهدی ارباب نیا معاون سازمان میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: پرونده ثبت میراث معنوی شب چله سیستان و بلوچستان برای ثبت در فهرست ملی کشور در حال تهیه و تکمیل است.

وی افزود: در شمال سیستان و بلوچستان، شب چله به جای واژه شب یلدا در میان مردم به کار می‎رود و این شب بلند‌ترین شب سال و آغاز زایش دوباره خورشید و بازگشت گرما و روشنی به زندگی است که چله ‌بزرگ نام دارد و تا دهم بهمن ادامه دارد و پس از آن چله خرد یا کوچک آغاز می‌شود و تا بیست اسفند ادامه می یابد.
ارباب نیا ادامه داد: از گذشته تا امروز آداب خاصی در منطقه شمال سیستان و بلوچستان برای شب چله اجرا میشود و خوردنی های خوشمزه و زمستانه ای برای این شب آماده می‌شود.
وی گفت: از جمله خوراکی های شب یلدا هندوانه هایی است که در تابستان لابلای کاه و خنکای کاهدان برای این شب نگهداری میکنند.
وی تصریح کرد: چولی، ستو، شیرینک و دوشو (دوشاب) که از ترکیب خرمای خوب مضافتی به همراه روغن زرد حیوانی که در یک مشک آماده می‌شود و انواع تخمه‌های شور هندوانه و خربزه و نیز انار از خوراکی های دیگر شب یلداست که در یک سفره بزرگ گذاشته می‎شود و اعضای خانواده با رفتن به منزل پیران و سالخوردگان این شب را با شنیدن روایت های کهن و شاهنامه خوانی سپری میکنند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=118961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.