• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
11

مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد گل محمد صالح زهی

  • کد خبر : 111201
  • 20 آذر 1398 - 10:37
مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد گل محمد صالح زهی

مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد گل محمد صالح زهی گزارشی از یک بزرگداشت من ایرانی ام تاریخ یک کشور و یک منطقه را می توان از روی وجود انسانهای اهل فرهنگ و هنر و نخبگان آن سرزمین تشخیص داد و خوشا بحال مردمی که قدر بزرگان عرصه فرهنگ و هنر را بشناسند و آنها را […]

مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد گل محمد صالح زهی
گزارشی از یک بزرگداشت
من ایرانی ام
تاریخ یک کشور و یک منطقه را می توان از روی وجود انسانهای اهل فرهنگ و هنر و نخبگان آن سرزمین تشخیص داد و خوشا بحال مردمی که قدر بزرگان عرصه فرهنگ و هنر را بشناسند و آنها را گرامی بدارند . مرحوم گل محمد صالح زهی یکی از همان بزرگانی هستند که متاسفانه آنطور که باید در زمان حیاتش به جامعه جوان استان سیستان و بلوچستان شناسانده نشد والبته که سازمانهای فرهنگی باید در این زمینه پاسخگو باشند!
به مناسبت برپایی مراسم بزرگداشت این مرد فرهنگ و هنر گزارشی در مورد ایشان تهیه کرده ایم که امیدواریم توانسته باشیم بخشی از این وظیفه مهم را انجام داده باشیم.
در ابتدای مراسم کلیپی از مرحوم صالح زهی پخش شد که خیلی جالب بود خودش می گفت: افتخار می کنم بلوچ و مسلمان هستم و سپس با غرور خاصی گفت : افتخار می کنم که ایرانی هستم .از هم نشینی اش با استاد شهریار می گفت و از اینکه تنها کسی بود که در دهه های گذشته با افتخار و بر خلاف رسوم غلط و خرافه مردمان آن روزگار دخترانش را به مدرسه و دانشگاه فرستاده است .
استاد گل محمد صالحزهی،شاعر،پژوهشگر، نویسنده و آموزگار بچه های  استان سیستان و بلوچستان بودآن مرحوم از اولین گویندگان رادیو بلوچی زاهدان بودند.
 استاد گل محمد صالح زهی  متولد ایرانشهر بودند و دوران جوانی و میانسالی خود را در زاهدان سپری کردند.این استاد هم دوره ی شهریار و دیگر شاعران آن زمان بودند و تحول عظیمی را چه در زمینه رادیو و چه در زمینه ادبیات به مردم این استان عرضه کردند‌. از کارهای ماندگار ایشان می توان به جمع آوری چهار هزار ضرب المثل بلوچی و معادل سازی آن با فارسی و عربی، ارتباط با پژوهشگران زمان خود، نوشتن کتاب در حوزه تاریخ بلوچستان، جمع آوری اسناد و قبوض مربوط به بلوچستان ،گویندگی رادیو بلوچ و آموزگاری نوجوانان این استان می توان اشاره نمود.
با این وجود ایشان در حوزه های علمی و پژوهشی فعالیت بسیار گسترده ای داشتند و خود را محدود به یک زمینه نمی کردند و در مورد موضوعات گوناگون تحقیق و پژوهش می کردند.
استادعبدالسلام  بزرگزاده در رابطه با ایشان می‌گوید:
امروز بزرگداشت شخصیت فرهنگی استان سیستان و بلوچستان،استاد گل محمد صالحزهی است. این فرد توانست در شرایط بسیار سخت روزگار ،تحقیقات میدانی گسترده ای در حوزه سیستان و بلوچستان انجام دهد‌ و پس از جمع آوری این منابع ،آن ها را در اختیار دیگر پژوهشگران در سطح ملی قراردهد.استاد گل محمد صالحزهی به دانشمند جوان بلوچ در ایران معروف بود. بسیاری از دست نوشته های این بزرگوار هنوز به چاپ نرسیده است،امیدواریم بتوانیم با همکاری دوستان این گنجینه ی بزرگ را حفظ کنیم و به دیگر نسل ها انتقال دهیم.
مهندس پربار شهردار زاهدان :
عده ای در زمان حیات به ثروت و برخی موضوعات دیگرشان می بالند و آن هم وقتی از دنیا می روند همه آنها به فراموشی سپرده می شوند .اما کسانی که نام و یاد کسانی که اهل هنر و ادب باشند برای همیشه ماندگار خواهد بود. لازم بود در طول حیات این بزرگوار بیشتر به ارتباط با ایشان می پرداختیم که متاسفانه نشد و همه ما مقصر هستیم . امثال این افراد حتی مراسم بزرگداشتشان باعث می شود که همه ما در چنین جلسه ای جمع بشویم.
فرزند استاد،آقای سلمان صالحزهی در رابطه با پدرشان می گوید:
پدر من ،مردی ساده،ساده زیست،ساده خواه و ساده نوشت بود، همین خصلت او موجب شد ما از او ساده بودن را بیاموزیم. هرچه ما آبرو و عزت داریم از او داریم.
پدرم شاعر بود،نویسنده بود ،برنامه ساز بود، اما مهمتر از همه این است که او پدر بود.
نگاه استاد صالحزهی به دنیاو آدم ها موجب می شود به آن فکر کنیم که چرا انسان به این دنیا آمده است، آیا انسان  آمده که کوله بارش را خالی ببرد؟ یا آمده  که بداند و بفهمد اکه این مقوله دنیا چه هست. قطعا این فرد فرمان خدای خود را به جای آورده ،زمانی که خداوند می فرماید:جستجو کنید در زمین. اینک این بزرگ مرد در میان ما نیست، و چقدر کمبود امثال گل محمد صالحزهی در این استان حس می شود.
لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=111201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.