• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

عبدالله پاهنگ (جوان سراوانی) با رفتار زیبایش نشان داد که صبر یک ارزش است نه یک ضعف!

  • کد خبر : 163543
  • 13 دی 1402 - 19:50
عبدالله پاهنگ (جوان سراوانی) با رفتار زیبایش نشان داد که صبر یک ارزش است نه یک ضعف!
هاتف سیستان و بلوچستان - پهلوان کسی نیست که کسی دیگر را بر زمین می زند بلکه پهلوان کسی است که خشم خود را فرو می خورد. یعنی کنترل و مدیریت می کند و جوان بلوچ سراوانی چنین کرد و با این حرکتش پیام مهمی را برای سایر جوانان مبنی بر اینکه صبر و تحمل و گذشت نشانه ی مردانگی و پهلوانی و قهرمانی است نه زود از کوره در رفتن و به تبع آن اختلافات طایفه ای به راه انداختن!

چند روز پیش یک کلیپ در فضای مجازی نگاهم را به خود جلب کرد که یک جوان که ظاهرا اسم آن عبدالله پاهنگ است و اهل سراوان در برابر سخنان تند انسانی سفید ریش و کماش سرش را به نشانه ی تسلیم پایین انداخته بود و چیزی نمی گفت و در جواب تنها می گفت جبران می کنم و خسارت و هزینه ماشینت هر چقدر هم باشد آن را پرداخت می کنم.

واقعیتش را بخواهید صبر و حوصله این جوان سراوانی آن هم در فرهنگ قبیله ای و عشیره ای بلوچستان که صبر و بخشش خصوصا در موقعیتی که به تو توهین می شود و تو سکوت اختیار می کنی معادل ضعف تعبیر می شود نه قدرت نیز یک اقدام کم سابقه و قابل تقدیر و تحسین است. زیرا عبدالله جوان با این اقدام مثبتش به نحوی به سایر جوانان بلوچ درس داد که صبر داشتن در فرهنگ اسلامی یک ارزش است نه ضعف! زیرا پیامبر مکرم اسلام (ص) که الگوی کامل برای همگان است منشا صبر و گذشت بودند.

عبدالله با سکوتش مصداق عینی حدیث مبارک رسول الله (ص) قرار گرفت که می فرمایند: پهلوان کسی نیست که کسی دیگر را بر زمین می زند بلکه پهلوان کسی است که خشم خود را فرو می خورد. یعنی کنترل و مدیریت می کند و جوان بلوچ سراوانی چنین کرد و با این حرکتش پیام مهمی را برای سایر جوانان مبنی بر اینکه صبر و تحمل و گذشت نشانه ی مردانگی و پهلوانی و قهرمانی است نه زود از کوره در رفتن و به تبع آن اختلافات طایفه ای به راه انداختن!

جامعه بلوچستان به شدت نیازمند چنین حرکات زیبایی است و برای اینکه دامنه این حرکات مثبت وسیع تر شود و تبدیل به الگویی مثبت برای سایر جوانان شود باید این دست رفتارها را تا می توانیم تحسین، تبلیغ و ترویج کنیم و همچنین برای جوانانی مثل عبدالله پاهنگ ها دست بزنیم همانگونه مسئول مرکز مشاوره و سلامت و سبک زندگی یکی از دانشگاه های استان که با اهدای لوحی به عبدالله عزیز از رفتار تحسین بر انگیز او تحسین کرد تا صبر و تحمل و گذشت به عنوان عملی معادل قدرت و ایمان و تقوا و پختگی تبلیغ و ترویج شود.

اگر نگاهی هر چند گذرا به درگیری های طایفه ای داشته باشیم خواهیم دید که خیلی از اختلافات از مسائل خیلی کوچک (ولی چون طرفین متصف به صفت صبر نبوده اند و نتوانسته مسائل را به گونه ای منطقی مدیریت کنند) تبدیل به مسائل خیلی بزرگ و خانمان سوز شده اند و نتیجتا طرفین نزاع دچار مصیبت ها و خسارات سنگینی شده اند.

امید است از این پس همگان مانند عبدالله پاهنگ در موقعیت هایی که تحت فشار هستیم و هر آن ممکن است از کوره در برویم و دست به اقدامات نابجا و خسارت باری بزنیم صبوری اختیار کنیم تا مسائل به شیوه ای مشروع و معقول حل و فصل شوند.

در پایان از مسئولان شهرستان های سراوان و مهرستان خصوصا فرمانداران محترم آن دو شهرستان خواستارم که از این اقدام مثبت و ارزنده این جوان صبور با اهدای لوح، تقدیر به عمل آورند تا در پرتو چنین اقدامی، سایر جوانان استان ترغیب و تشویق شوند که در صورت انجام رفتار مثبت توسط آنها نیز متقابلا از سوی جامعه بازخورد مثبت دریافت خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=163543

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.