• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
9

نوید توسعه دیار نخل و آفتاب؛ تحقق رویاهای دیرین مردم صبور

  • کد خبر : 154114
  • 29 آذر 1401 - 10:57
نوید توسعه دیار نخل و آفتاب؛ تحقق رویاهای دیرین مردم صبور
هاتف سیستان و بلوچستان - دومین سفر رییس جمهور بعد از آغاز به کار دولت مردمی به استان سیستان و بلوچستان بود استانی که گنجینه پنهان کشور است اما متاسفانه در آن سرمایه گزاری نشده است.

دولت سیزدهم در کوتاه ترین زمان ممکن و بر همین مبنا، حضور در سیستان و بلوچستان و ارزیابی وضعیت این استان را انتخاب کرد تا از نزدیک مهمترین مسائل و مشکلات این خطه پهناور را مورد بررسی قرار دهد. رئیس جمهور به محض ورود به سیستان و بلوچستان به میان مردم رفت و پای درد دل آنان نشست تا مسائل و مشکلات این مردم صبور را رودررو با آنان جویا شود؛ حضور آیت الله رئیسی در بین مردم روستای ملاعلی در نقطه صفر مرزی شهرستان هیرمند و یا حضور در بین کپرنشینان چابهاری خود گواه این ادعا است که نگاه و رویکرد این دولت به محرومیت زدایی متفاوت است و از زاویه‌ای دیگر برای حل مشکلات پا به میدان گذاشته است.
طی این سفر، جلسات برگزار و مصوبات بسیاری مطرح شد که اگر با نگاهی عادلانه به تغییرات سیستان و بلوچستان طی یکسال اخیر بنگریم، توسعه در زمینه‌های مختلف به صورت محسوس مشهود است؛ از طرح‌هایی که آرزوهای چندین ساله را محقق کرد تا طرح‌های بلندمدتی که نویدبخش توسعه دیار پهناور نخل و آفتاب است.
به طور قطع، خواسته های مردم این دیار مبتنی بر آن بود که سفر رئیس جمهور به استان، دستاوردهایی برای محرومیت زدایی داشته باشد؛ بر همین اساس نیز بخشی از مصوبات این سفر که پس از انجام آن به تصویب رسید، با هدف رفع محرومیت و تامین خواسته‌ها و نیازهای اولیه مردم نگاشته شد. البته باید دومین سفر استانی دولت سیزدهم و مصوبات آن را در سه بخش تقسیم کرد تا افق روشن‌تری از آنچه که دولت در سیستان و بلوچستان و به تعبیر رهبر انقلاب «تنگه احد»، در پی آن است، نمایان شود؛ نخست رفع محرومیت ها، دوم ارتقای شاخص های اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های استان و سوم اجرای طرح های بلندمدت، ملی و زیربنایی.
بیان این نکته خالی از لطف نیست که اجرای برخی از مصوبات که عمدتا در قالب طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای همچون انتقال آب از دریای عمان است، به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد؛ این نکته ای قابل تقدیر است که رییس جمهور برای رفع مشکلات کم‌آبی سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های جنوب شرقی ایران اسلامی سراغ این طرح بسیار بزرگ با بار مالی زیاد رفت، آنهم در دورانی که کشور در اوج تحریم‌های ظالمانه بسر می‌برد.
برای بیان دقیق عملکرد دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف همچون راه، مسکن، آب، گاز، مدرسه سازی، علم و فناوری، دانش بنیان، ورزش، بهداشت و درمان، ارتباطات، انرژی، اشتغال، بندر چابهار، مرز و تجارت، صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی به سراغ استاندار سیستان و بلوچستان رفتیم تا مهمترین اقدامات دولت در این مدت از زبان ایشان بازگو شود.

افتتاح ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه در دولت سیزدهم
استاندار سیستان و بلوچستان”راه” را مهمترین اولویت در توسعه این استان پهناور برشمرد و افزود: توسعه راه‌ها بویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت، ترانزیت و کاهش تصادفات جاده‌ای در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد.
حسین مدرس خیابانی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور کمترین طول بزرگراه را داراست؛ این حالیست که مسیر ارتباطی چابهار – میلک به عنوان یکی از کریدورهای اصلی تجارت جهانی است و ضرورت وجود راه‌های مواصلاتی استاندارد در این پهنه جغرافیایی (جنوب شرق کشور) اجتناب ناپذیراست. وی بیان کرد: ساخت ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان، بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ساخت ۶۳ دستگاه پل بزرگ و کوچک، دوبانده شدن ۶۰ کیلومتر از مسیر خاش – سراوان، ایمن سازی، روکش آسفالت و بازگشایی راه‌های روستایی به طول یک‌هزار و ۷۵۱ کیلومتر در سطح استان، شناسایی، اصلاح و حذف ۳۰ نقطه حادثه خیز، کسب رتبه اول در اجرای روکش آسفالت در کل کشور در پنج ماه اول سال ۱۴۰۱، بهره‌برداری از سالن مسافربری پایانه مرزی میرجاوه، ساماندهی و تجهیز پایانه مرزی ریمدان و ایمن‌سازی محور مواصلاتی به طول ۵۳ کیلومتر، برنامه‌ریزی و شروع عملیات اجرایی قطعه دوم بزرگراه چابهار به گواتر به طول ۳۲ کیلومتر و افزایش طول باند فرودگاه سراوان به طول سه هزار و ۳۵۰ متر از جمله اقدامات مهم دولت در بخش راه بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن اظهارداشت: طرح نهضت ملی مسکن مهمترین و محوری ترین برنامه دولت سیزدهم است که تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر، ایجاد اشتغال، فعال شدن بخش قابل توجه‌ای از زنجیره صنایع و توسعه مهارت کسب و کار را به همراه دارد.
وی با اشاره به کسب رتبه برتر سیستان و بلوچستان در طرح نهضت ملی مسکن افزود: بهره‌برداری از ۶ هزار واحد مسکن روستایی و شهری و آغاز عملیات اجرایی ۱۱ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی، پیشرفت طرح نهضت ملی شامل هشت هزار و ۸۰۰ واحد در مرحله فونداسیون و ۸۰۰ واحد در مرحله نازک کاری با پیشرفت فیزیکی ۴۳ درصد، ایجاد اشتغال بیش‌از پنج هزار نفر، آغاز ساخت سه هزار و ۲۰۰ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفردر استان، اتمام ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی در حاشیه شهر چابهار (محله مرادآباد) از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش مسکن است.
طنین سوت قطار در سرحد سیستان و بلوچستان
توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه بویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد. قطعه هفت و هشت راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر از شهرستان خاش تا زاهدان که یکی از وعده‌های رییس جمهور در سفر شهریورماه پارسال به سیستان و بلوچستان بود با اعتبار ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افتتاح شد. با بهره‌برداری از راه آهن خاش – زاهدان امکان اتصال شهرستان خاش به شبکه ریلی سراسری فراهم شد و با افتتاح این طرح بزرگ توسعه راه‌های ارتباطی، ترانزیت کالا، رفت و آمد مسافران و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه توسعه‌ای به جنوب شرق کشور عملیات اجرایی خط ریلی چابهار – زاهدان – میلک – سرخس با وجود تحریم‌های ظالمانه شتاب گرفت. طرح ریلی چابهار – زاهدان یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است که می‌تواند بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند خط ریلی خاش – زاهدان، نخستین بخش از طرح بزرگ راه آهن زاهدان- چابهار – میلک – سرخس است که ۱۹ آبان امسال در محل ایستگاه راه آهن شهرستان خاش به بهره‌برداری رسید. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژه‌های کشور در استان ساخت و راه‌اندازی راه آهن چابهار- زاهدان است.
وی ادامه داد: در این راستا عملیات ساخت این طرح در قالب هشت قطعه از سال ۹۲ آغاز شد و هم‌اینک با پیشرفت فیزیکی ۶۴ درصدی در حال تکمیل شدن است بطوریکه قطعه هفت و هشت آن در محدوده خاش – زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر با فعال بودن ایستگاه‌های باری و مسافربری ۱۹ آبانماه امسال به بهره‌برداری رسید. مدرس خیابانی افزود: با توجه به اینکه این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد تاکنون برای ساخت آن بیش‌از ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. وی افزود: در سفر شهریور ماه پارسال رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان ۲۵۰ میلیون یورو منابع مالی برای تکمیل این طرح ریلی پیش‌بینی شد.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در صورت تخصیص هفت هزار میلیارد تومان اعتبار طرح راه آهن چابهار- زاهدان بر اساس برنامه زمان بندی شده یعنی پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد.
آبرسانی به بیش‌از ۲ هزار روستای سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه “تنش آبی” در این استان یکی از موضوعات مهم مورد توجه دولت سیزدهم است، گفت: طرح جهاد آبرسانی بزرگترین طرح آبرسانی تاریخ جمهوری اسلامی در این استان است که با هدف کاهش تنش آبی این منطقه در حال اجرا است. وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان و اهتمام دولت برای بهبود وضعیت آب استان، در قالب طرح جهاد آبرسانی، اجرای شبکه آب آشامیدنی ۲ هزار و ۸۰۰ روستای فاقد آب یا دچار تنش آبی با در نظر گرفتن ۲۵ درصد اعتبارات محرومیت‌زدایی در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت و به طور ویژه روند اجرای این طرح کنترل و دنبال می‌شود.
مدرس خیابانی اظهارداشت: ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در قالب طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو از ابتدای سال تاکنون در سیستان و بلوچستان انجام شده است. وی با بیان اینکه بیش‌از ۵۰ درصد جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان با اجرای این طرح از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: با مجموع برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این راستا، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری، ۲۵۰ روستا با جمعیت ۳۰ هزار نفر به شبکه آب آشامیدنی متصل یا رفع تنش آبی شوند، نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این بخش انجام می‌شود، گفت: برای تامین آب استان، همزمان چند مسیر دیگر را نیز ادامه می‌دهیم که یکی از آنها خط انتقال آب دریای عمان است.
مدرس خیابانی بیان کرد: حفر، لایروبی، کف شکنی و تجهیز بیش‌از ۱۳۵ حلقه چاه جهت تامین آب پایدار در مناطق شهری و روستایی از جمله ۱۰ چاه منطقه حرمک،( با اضافه شدن این چاه‌ها بیش از ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به حجم آبرسانی به سطح استان اضافه شد)، افزایش ظرفیت شیرین سازی آب در شهر زاهدان به میزان ۱۵ هزار متر مکعب، حفر چهار حلقه چاه ژرف ( سه حلقه در حوزه سیستان و یک حلقه در گشت سراوان) و استقرار دکل حفاری برای حفر چهار چاه ژرف جدید در منطقه سیستان، راه‌اندازی آب شیرین کن با ظرفیت ۱۶۰۰ متر مکعب در روز از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی در سیستان و بلوچستان بوده است.
وی اجرای خط انتقال برای ۲ چاه ژرف، عقد قرارداد برای آبرسانی به حدود ۲ هزار و ۹۰۰ روستا در قالب طرح‌های جهاد آبرسانی(آبرسانی به حدود ۱۵۵ روستا انجام شده است)، آغاز آبگیری سد شهری کور با ظرفیت ۱۰۰ میلیون مترمکعب و برنامه ریزی برای آبگیری سد کهیر تا انتهای سالجاری، انتقال ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه شماره چهار به سه و از چاه نیمه ۲ به یک برای حفظ منابع آب موجود در منطقه سیستان، آبرسانی به بیش‌از ۹۰۰ روستا از طریق ۱۱۳ تانکر آبرسانی سیار، حفر و وارد مدار کردن ۱۰ حلقه چاه در منطقه حرمک برای تامین ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی شهر زاهدان و احداث خط ۲۲ کیلومتری جهت تامین آب پایدار مرزی ریمدان برای اربعین از جمله اقدامات مهم انجام شده و در دست اجرای دولت مردمی در پهناورترین استان کشور است.
تحقق رویای دیرینه مردم زابل و خاش با افتتاح خط انتقال گاز
استاندار سیستان و بلوچستان به “طرح انتقال گاز” به عنوان یکی دیگر از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم در این استان اشاره کرد و افزود: طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تأمین گاز شهری و روستایی انجام شد. وی تصریح کرد: این شعله امید تنها در شهر زابل روشن نشد، بلکه مردم شهرستان خاش نیز به همت دولت سیزدهم به این موهبت الهی دست پیدا کردند. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از ۶۵۰ کیلومتر خط انتقال گاز شهری و روستایی، احداث ۷۵۰ کیلومتر خط انتقال گاز بین شهری و بهره‌برداری بیش‌از ۲۲۰ کیلومتر آن (خطوط شهرهای حوزه سیستان، خاش، بزمان، میرجاوه، محمدان)، گازدار شدن شهرهای حوزه سیستان، خاش و بزمان و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای میرجاوه، ریگ ملک، ده رئیس، نوک آباد و لادیز و خط انتقال گاز پالیزان – پسکوه – سوران – زابل، گاز دار شدن ۱۲۵ روستا در شهرهای زاهدان، ایرانشهر، بمپور، محمدان و بخشی از زابل از مهمترین اقدامات دولت در بخش گازرسانی در سیستان و بلوچستان بوده است.
مدرس خیابانی گازدار کردن ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ از جمله سیمان زابل، سیمان خاش و گازدار شدن شهرک صنعتی ایرانشهر، افزایش حدود ۳۸ هزار مشترک جدید گاز شهری، پیشرفت عملیات اجرایی طرح گازرسانی به حوزه چابهار و برنامه‌ریزی اتمام تا دهه فجر ۱۴۰۱، دریافت مجوز ۲۳ جایگاه عرضه سوخت در سطح استان و انجام پیگیری‌های لازم برای تحقق و اجرای این ۲۳ جایگاه از دیگر اقدامات دولت مردمی در بخش گاز سیستان و بلوچستان است.

افتتاح ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در بخش “مدرسه سازی” گفت: توسعه فضاهای آموزشی مناسب و استاندار یکی از نیازهای آموزش است و با توجه به اینکه این استان در گذشته سرانه فضای آموزشی پایینی را در کشور به خود اختصاص داده، در دولت سیزدهم تمام تلاشمان این است تا این عقب ماندگی در منطقه برطرف شود.
یکی از نقاط مورد تاکید ما در ساخت مدارس در حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان بوده چراکه این نقاط به لحاظ تراکم جمعیتی بالا و کمبود امکانات نیاز به فراوانی دارد
مدرس خیابانی ادامه داد: بهره‌برداری از حدود یک‌هزار و ۶۰۰ کلاس درس، تجهیز بیش از چهار هزار کلاس به سیستم سرمایشی و گرمایشی، تجهیز بیش‌از سه هزار کلاس درس به امکانات رایانه، کپی، چاپگر و پنکه سقفی، آماده سازی یک‌هزار و ۶۰۰ کلاس در قالب طرح‌های در دست اقدام در حوزه نوسازی و خیری، احداث ۱۰ مدرسه برای اتباع و مهاجران خارجی و افزایش ۷۰۰ معلم دانشگاه فرهنگیان به ظرفیت سهمیه استان از جمله اقدامات مهم انجام شده و در دست اجرا در این بخش است.
خدمات ماندگار دانش بنیان

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه “دانش بنیان” اشاره کرد و گفت: با تحولات فناورانه در دنیا اقتصاد دانش بنیان یکی از عوامل موفقیت کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود. استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تحول در اقتصاد کشور مهمترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است و انتخاب شعار امسال با عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» تجلی توجه به تولید با محوریت و اولویت دانش‌بنیان است. وی ادامه داد: استعداد و ظرفیت‌های زیرساختی و نیروی انسانی موجود در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان نسبت به کل کشور کم نظیر و فوق العاده بوده که به عینه تحقق اقتصاد دانش بنیان را نوید می‌دهد. مدرس خیابانی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان دارای مراکز دانشگاهی متعددی بوده که اگر این ظرفیت علمی به کمک صنعت در استان بیاید شاهد توسعه این منطقه پر ظرفیت کشور خواهیم بود. وی بیان کرد: افزایش ۴۱ درصدی زیرساخت‌های پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان به میزان ۱۴هزار متر مربع و آماده‌سازی ۵۰ هزار متر مربع دیگر، افزایش حدود ۹۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و استارتاپی و شکل‌گیری هشت خانه خلاق، ایجاد ۷۵ هسته نوآور و فناور و افزایش تجاری سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و استارتاپی، افتتاح فازهای اول و دوم کشتگاه خورشیدی و کارخانه نوآوری زاهدان به متراژ ۱۳ هزار مترمربع، افزایش ۶۲۳ نفری شاغلان پارک علم و فناوری از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در بخش دانش بنیان ها در سیستان و بلوچستان بوده است. استاندار سیستان و بلوچستان ساخت ۷۲ محصول صنعتی در استان و ایجاد و استقرار درگاه فروش اینترنتی بیش‌از سه هزار و ۲۰۰ محصول نوآورانه استان، برگزاری نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در راستای توسعه بازار محصولات در بازار پاکستان و افغانستان (با حضور بیش‌از ۱۹۵ شرکت دانش بنیان، واحد فناور و استارتاپی و خلاق)، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، خلاقیت و فبلب تخصصی طراحی و ساخت در پارک علم و فناوری استان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تعداد ۸۰۰۰ نفر، پرداخت ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های استارتاپی(رشد دو برابری) از جمله اقدامات مهم آیت الله رییسی در بخش علم و فناوری این استان است.

افتتاح ۸۰ فضای ورزشی روباز در سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در بخش “ورزش” گفت: در حوزه ورزش شاهد افتخار آفرینی‌های فراوان بودیم که بخش اعظمی از این افتخارات ناشی از توسعه فضای ورزشی بوده است. مدرس خیابانی ادامه داد: سیستان و بلوچستان ظرفیت و استعدادهای بی‌نظیری در این بخش دارد که متاسفانه کمبود امکانات ورزشی در استان مانع تجلی نبوغ جوانان مستعد استان است. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: اجرا و اتمام طرح‌های راکد چند ساله در سیستان و بلوچستان یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش ورزش این استان بوده است. وی گفت: بهره‌برداری بیش‌از ۸۰ فضای ورزشی روباز، افتتاح سالن ۲ هزار نفری چابهار، خانه کشتی زابل و ورزشگاه یک‌هزار نفره میرجاوه، برگزاری بیش‌از ۷۰۰ رقابت در سطوح بین المللی و کشوری در استان و حضور فعال ۲۳۳ قهرمان ملی و بین المللی در استان در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله اقدامات مهم در بخش ورزش استان است.

افزایش بیش‌از ۱۴۰ تخت بیمارستانی

وی با بیان اینکه دسترسی عادلانه شهروندان به مراکز “بهداشتی و درمانی” اهمیت فراوانی دارد، اظهارداشت: سلامت مهمترین رکن زندگی بشری است، بنابراین امروزه دولت‌ها باید در بحث سلامت مداخله و آن را مدیریت کنند. مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: ایران یکی از کشورهای پیشتاز دنیا در حوزه سلامت است به طوریکه در گذشته پزشکان ما از پاکستان و هند به سیستان و بلوچستان می‌آمدند اما امروز ما پزشکان متخصص زیادی داریم که در استان حرفی برای گفتن دارند. وی اظهارداشت: افزایش بیش‌از ۱۴۰ تخت فعال بیمارستانی و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز عمده درمانی به تجهیزاتی نظیر ام آر آی، سی تی اسکن، رادیولوژی و سنگ شکن در سطح استان، بهره‌برداری از حدود ۵۰ مرکز بهداشت و خانه سلامت شهری و روستایی جدید در سطح استان، بهره‌برداری از ۲۸ پایگاه اورژانس بین جاده‌ای جدید و راه‌اندازی بیمارستان روانپزشکی با بهره‌برداری از ۳۵ تخت روانپزشکی در فاز اول از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش بهداشت و درمان بوده است.

اتصال ۶۹۰ روستا به اینترنت پرسرعت

استاندار سیستان و بلوچستان به اقدامات دولت مردمی در حوزه “ارتباطات و انرژی” اشاره کرد و گفت: اجرای ۸۴۵ کیلومتر فیبر نوری زمینی و همچنین برنامه ریزی برای اجرای ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر در سطح استان، اتصال ۶۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت و تامین مودم و ترافیک رایگان برای هوشمندسازی بیش‌از ۲ هزار مدرسه در سطح استان از جمله اقدامات مهم در بخش ارتباطات این استان است. وی ادامه داد: اجرای ۲۸۵ کیلومتر شبکه برق روستایی و برق دار شدن ۱۱ روستای فاقد برق، اجرای ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال و تقویت خطوط انتقال شهری، افزایش ۲۰۲ مگاوات تولید برق در استان در شهرهای زاهدان و چابهار، تکمیل و بهره برداری از ۵۰۰ کیلومتر مدار، خطوط انتقال و فوق توزیع در استان و تکمیل و بهره‌برداری از ۱۸۰مگاولت آمپر پست‌های انتقال و فوق توزیع از جمله اقدامات مهم انجام شده دولت سیزدهم در بخش انرژی است.

ایجاد بیش‌ از ۳۱ هزار شغل در سیستان و بلوچستان
مدرس خیابانی با بیان اینکه یکی از مهمترین ماموریت‌های ما در سیستان و بلوچستان ایجاد “اشتغال” است تصریح کرد: براساس گزارش سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت اشتغال این استان، ۳۱ هزار و ۲۷۲ نفر به طور مستقیم بوده در حالیکه کل تعهد سالجاری استان ۲۸ هزار و ۱۴۲ نفر بوده است. وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در بخش اشتغال حائز کسب رتبه دوم در بین استان‌های کشور شده است. استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگر از این گفت و گو به موضوع ارائه “تسهیلات بانکی” اشاره کرد و گفت: جذب تسهیلات بانکی به میزان ۱۵ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸، تبصره ۱۶، مشاغل خانگی، تسهیلات روستایی و منابع داخلی بانک ها و افزایش سهم مصارف بانکی از منابع در اختیار از ۶۲% در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۸۰% در پایان مهر ۱۴۰۱ در سیستم بانکی استان رسیده است. وی در مورد “احیای واحدهای تولیدی” و “آموزش نیروی کار” بیان کرد: احیای ۸۰ واحد غیرفعال و راکد صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری با اشتغال یکهزار و ۸۵ نفر و آموزش بیش‌از ۲۶ هزار نفر دوره در حوزه مهارت آموزی توسط اداره فنی و حرفه‌ای از جمله اقدامات مهم انجام شده در این بخش است. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: بهره‌برداری از ۸۴۱ طرح صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری با سرمایه گذاری بیش‌از ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و اشتغال پنج هزار و ۶۹۲ نفر، جذب سرمایه گذاری بیش‌از ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه نخیلات خرمای مجول و پیارم و توسعه سه هزار هکتار نخلستان با واردات ۶۵ هزار اصله پاجوش تجاری خرما به استان در منطقه میرجاوه از جمله اقدامات مهم انجام شده در بخش سرمایه گذری استان است.
۶ بازارچه در مرزهای مشترک ایران و پاکستان مستقر می‌شود

استاندار سیستان و بلوچستان یکی از ظرفیت‌های مهم این استان را “مرز و تجارت” دانست و افزود: با توجه به توافقات معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری این استان با طرف پاکستانی مقرر شده تعداد ۶ بازارچه خرده فروشی در مرزهای ۲ کشور مستقر شود که تا کنون سه بازارچه راه اندازی شده است. وی اظهارداشت: یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده سیستان و بلوچستان مرز است چراکه ما حدود یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان داریم و این مرزها ظرفیت بی‌بدیلی را برای استان فراهم کرده اما تا کنون به نحو مطلوب از آن استفاده نکرده‌ایم. مدرس خیابانی تصریح کرد: بازارچه‌های خرده فروشی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، چرا که تامین کننده معاش مردم مرزنشین به شمار می‌رود لذا برای ایجاد اشتغال ساکنان مرزها اولویت نخست ما نیز به شمار می‌آید. وی افزود: برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، توافق برای ایجاد سه بازارچه مشترک خرده فروشی مرزی با کشور پاکستان ایجاد شد.
مدرس خیابانی افزایش ۴۰۰ درصدی درآمد گمرکات از طریق صادرات بازارچه‌های مرزی با درآمدی بیش‌از یک‌هزار و ۱۶۰ میلیارد تومانی (افزایش حدود چهار برابری نسبت به مدت مشابه پارسال)، ایجاد اشتغال ناشی از رویه‌های گمرکی در بازارچه‌های مرزی میرجاوه و میلک بیش‌از ۲ هزار نفر، افزایش ۴۴ درصدی ارزش مبادلات تجاری و ۴۸ درصدی صادرات بازارچه‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل و واردات بیش‌از ۴۰۰ هزار تن برنج پاکستانی مورد نیاز کشور از مرزها و بنادر استان را از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در این مدت برشمرد. وی افزایش ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در استان به میزان ۳۹ کشتی در سال ۱۴۰۰ و ۳۰ کشتی در هشت ماهه سال ۱۴۰۱ و تخلیه بیش‌از ۸.۱ میلیون تن کالاهای اساسی، طراحی و راه‌اندازی سامانه توزیع و کنترل آرد روستایی در حوزه اقتصادی استانداری به نام سامانه “سنتا” و تصویب در کشور و اجرای آزمایشی در استان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استانی و رفع تعهد ارزی سنوات گذشته با بهره مندی بیش‌از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از پیله وران استان از محل مجوز واردات میوه‌های گرمسیری و تأمین نیاز داخل و واحدهای تولید کنسانتره میوه کشور را از دیگر اقدامات مهم دولت آیت الله رئیسی در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

افتتاح نخستین کارخانه میلگرد در زاهدان

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات دولت در بخش “صنعت و معدن” با اشاره به افتتاح اولین کارخانه میلگرد استان با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال در زاهدان افزود: کارخانه سیمان تیس نیز با ظرفیت تولیدی یک میلیون تن سیمان در سال با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد؛ راه‌اندازی این کارخانه در کاهش قیمت سیمان و همچنین صادرات آن به کشورهای همسایه نقش بسیار مهمی دارد. مدرس خیابانی اظهارداشت: همچنین نخستین کارخانه تولید فریم عینک طبی در کشور به ظرفیت یک میلیون عدد فریم در سال در چابهار افتتاح شده است. وی بیان کرد: ساخت واحد کنستانتره مس سفیدابه در سیاسترگی به ظرفیت سه هزار تن کاتد مس در فاز اول با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان افتتاح شده است.
ذخیره قابل توجه و مهم طلا در شهرستان تفتان با حجم قابل استحصال ۶ تن طلا با سرمایه گذاری اولیه بیش‌از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است.
وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی کارخانه اکسید منیزیم و منیزیت زینتره در شهرک صنعتی زاهدان با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن خبر داد و افزود: این کارخانه با اشتغال ۲۰۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان در حال ساخت است. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ذخیره قابل توجه و مهم طلا در شهرستان تفتان با حجم قابل استحصال ۶ تن طلا با سرمایه گذاری اولیه بیش‌از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است. وی اظهارداشت: ایجاد چهار ناحیه صنعتی در شهرستان‌های جدید التاسیس زرآباد، بمپور، تفتان و قصرقند تصویب شده و عملیات اجرای ۲ ناحیه بمپور و زرآباد آغاز شده است.

افزایش چهار هزار تنی محصولات شیلاتی
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با اقدامات موثر دولت تولیدات شیلاتی ماهیان گرمابی و سردابی این استان نسبت به پارسال چهار هزار تن افزایش یافته است. وی بیان کرد: همچنین حدود ۲۶۰ هزار تن محصولات شیلاتی از سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان توسط صیادان استان صید شده است. مدرس خیابانی اظهارداشت: سطح زیر کشت مزارع پرورش میگو رشد ۳۵ درصدی داشته و بیش از ۲ برابر تولید بچه میگو در جنوب استان افزایش یافته است. وی بیان کرد: احداث ۴۵۰ واحد مرغداری ۲۰هزار قطعه‌ای با تولید سالانه ۶۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۳هزار میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان آغاز شده است. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳ واحد مرغداری در این استان افتتاح شده و همچنین عملیات ساخت ۱۴ واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۲۸۰ هزار قطعه با تولید سالانه پنج هزار تن آغاز شده است. وی افزود: بزرگترین مزرعه شترداشتی کشور با تعداد سه هزار نفر شتر با تولید سالانه ۲ هزار تن گوشت شتر و یک‌هزار تن شیر در این استان راه‌اندازی شده است. مدرس خیابانی تصریح کرد: هفت کارخانه تولید خوراک دام با ظرفیت تولید سالانه ۱۸۸ هزار تن نهاده‌های دامی در سیستان و بلوچستان با حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است. وی توسعه ۹۰۰ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی، توسعه چهار هزار و ۲۰۰ هکتاری مزارع موز در منطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری، رفع ممنوعیت کشت پنبه در استان پس از ۴۰ سال در جهت تامین مواد اولیه کارخانه ریسندگی و بافندگی بافت بلوچ و همچنین زیرکشت بردن ۱۵۰ هکتار برای کشت پنبه و برنامه‌ریزی برای ۵۰۰ هکتار برای توسعه این محصول، توسعه بیش‌از ۸۰ هکتار سطح گلخانه‌های استان، صادرات۷.۲ میلیون تن محصولات باغی و زراعی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴۲ هزار تن افزایش یافته را از دیگر اقدامات دولت مردمی در بخش کشاورزی این استان عنوان کرد.استاندار سیستان و بلوچستان احیای ۲۲۵ قنات در ۱۸ شهرستان استان و برنامه ریزی برای احیا ۵۰۰ رشته در سال به عنوان منبع آبی پایدار، تجهیز بیش‌از چهار هزار هکتار سطح زیر کشت با سیستم‌های نوین آبیاری با هدف صرفه جویی ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال، انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و افزایش ظرفیت استحصال و مدیریت سازه‌های آبی به میزان ۶۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۳۰ هزار هکتار و حجم عملیاتی ۵.۲ میلیون متر مکعب و استقرار یک فروند کشتی پشتیبان با ظرفیت یک‌هزار تن با هداف افزایش ۲ برابری صید در آب‌های دور را از دیگر اقدامات آیت الله رئیسی در این استان برشمرد.

افتتاح ۱۳ اقامتگاه بومگردی در سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در بخش “گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی” افزود: ۱۳ اقامتگاه گردشکری و بومگردی با اشتغال حدود ۱۰۳ نفر در شهرستانهای مختلف این استان افتتاح شده است. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: ۱۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در اختیار استان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری، توسعه و تکمیل موزه قرآن و عترت در شهرستان ایرانشهر اختصاص یافت. مدرس خیابانی صدور مجوز مشاغل خانگی با اشتغال یک‌هزار نفر، صدور مجوز صنایع دستی در رشته‌های مختلف از جمله سوزن دوزی، خامه دوزی، سکه دوزی و حصیربافی با اشتغال بیش‌از ۳۵۰ نفر، شناسایی و مکان‌یابی ۱۵ نقطه برای ایجاد مجتمع‌های رفاهی و گردشگری و بهره‌برداری از هفت واحد بومگردی و هتل و ۲ مجتمع گردشگری در سطح استان را از مهمترین اقدامات دولت عنوان کرد.

تحقق رویای انتقال آب از دریای عمان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیرهایی که از سوی استانداری و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی انجام شد، خط انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان مصوب شده است. وی ادامه داد: منطقه آبگیر در منطقه گیشار چابهار بتن ریزی و ۱۵۰ کیلومتر تسطیح لوله گذاری انجام و قرارداد عقد خرید ۱۵۰ کیلومتر لوله بسته شده است و قرارداد چهار پلنت ۲۰۰ هزار متر مکعبی آب شیرین کن با مپنا و ۲ شرکت دیگر که بتواند آب شیرین کن نصب کند انجام شده و الان رویای انتقال آب از دریای عمان در حال محقق شدن است. مدرس خیابانی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه انتقال آب دریای عمان به زاهدان ۴۰ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم این اعتبار اختصاص یابد. وی افزود: خوشبختانه این پول را به اعتبارات دولتی وصل نکردند و شرکت‌های بزرگ معدنی که آب خلیج فارس را به سیرجان و یزد کشیدند خط انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را انجام می‌دهند استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در طرح انتقال آب از دریای عمان برنامه این است که بیش‌از ۲۰۰ میلیون مترمکعب سالانه به این استان انتقال داده شود اما هم‌اینک مجوز ۱۰۰ میلیون متر مکعب گرفته شده است. وی تصریح کرد: خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان از چابهار شروع می‌شود و به سایر شهرهای این استان ادامه پیدا می‌کند که اکنون کارهای مقدماتی زاهدان تا ایرانشهر انجام شده و مسیرسازی سایر شهرها نیز در حال انجام است. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: در طرح انتقال آب از دریای عمان پیش‌بینی شده که چهارساله آب به زاهدان برسد ولی مسائل اجرایی هم وجود دارد و امکان دارد شرایط فراهم باشد این آب زودتر به زاهدان برسد.

سرمایه گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی در بخش کشاورزی و گردشگری سیستان و بلوچستان
سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با فعالیت دولت سیزدهم ۵۵۰ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی و ۴۳ میلیارد تومان در حوزه گردشگری این استان سرمایه گذاری شد. بتول دانش شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۶۴۰ طرح بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان انجام شد که اشتغالزایی ۲ هزار نفر را به همراه داشت. وی با بیان اینکه سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی است افزود: عمده سرمایه‌گذاری انجام شده این مدت در بخش کشاورزی این استان در بخش دام و طیور، صنایع تبدیلی غذایی، گلخانه و شیلات بوده است. سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده است به طوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
شهرکی ادامه داد: همچنین این استان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی نظیر بوده بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با موقعیت راهبردی و نیروی انسانی توانمند ظرفیت‌های بی‌نظیری در زمینه گردشگری و صنایع دستی دارد که در صورت توجه و حمایت منجر به اشتغال و توسعه اقتصادی این منطقه می‌شود، گفت: ۱۱ طرح با اعتبار ۴۳ میلیارد تومان همزمان با دولت سیزدهم در این استان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شد.
سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صنعت گردشگری با کمک بخش خصوصی و ورود سرمایه گذاران می‌تواند به رونق برسد، گفت: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان در این مدت زمینه ساز ایجاد اشتغال برای ۵۶ نفر شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گردشگری یکی از راه‌های میان‌بر توسعه است و همه کشورهایی که در حال توسعه هستند و یا از روند توسعه عقب مانده‌اند، از صنعت گردشگری برای جبران عقب‌ماندگی خود استفاده می‌کنند ضروری است بخش گردشگری به‌تناسب ظرفیت‌های این استان مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.
شهرکی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بکر و زیبایی است که باید با برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب این مناطق را به گردشگران معرفی کرد.

احیای ۸۰ واحد تولیدی سیستان و بلوچستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم از طریق مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان احیا و به چرخه تولید بازگشته است. ایرج حسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از طریق اعطای تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در این مدت به میزان ۱۶۸ میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری انجام شده است.وی بیان کرد: از طریق مصوبات کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید سیستان و بلوچستان تا کنون ۸۰ واحد تولیدی در بخش‌های مختلف نظیر صنعت،معدن و تجارت، کشاورزی و میراث فرهنگی احیا و به چرخه تولید بازگشته است.رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: احیای واحدهای تولیدی در این مدت موجب تثبیت اشتغال برای یک‌هزار و ۵۲ نفر شده است. وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جلسات کارشناسی و اصلی تسهیل و رفع موانع تولید به صورت زمان بندی شده و مستمر در راستای حمایت از بخش تولید استان برگزار می‌شود. حسن پور بیان کرد: درخواست و مشکلات هفت واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان نیز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مورد بررسی قرار گرفت که امیداوریم این تعداد واحد تولیدی نیر به چرخه تولید بازگردند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=154114

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.